درود بر بدحجاب

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

بگذریم از اینکه این علمای اسلامی حرف شان یکی نیست و هر کدامشان به یک زبان حرف می زنند، اصلا مشکل این است که خودشان هم دقیقا معلوم نیست چه می خواهند. آقای ممدوحی از روحانیون کشور درباره دولت آقای روحانی گفته: “دولت در زمینه حجاب و عفاف موفق نبوده است.” خب، لابد اشکال از دولت روحانی است که چون دولت اعتدال است پس منحرف بوده و دولت قبلی خوب بوده، ولی آقای احمد خاتمی هم گفته که : “احمدی نژاد برای حجاب کاری نکرد.” سئوال بعدی این است که آیا احمدی نژاد باعث شد حجاب بهتر بشود یا بدتر؟ همین جاست که آقای محمد تقی رهبر امام جمعه سابق اصفهان گفته است: “وضع حجاب در دوره احمدی نژاد از وضع حجاب در دوره اصلاحات بدتر بود.” پس حداقل نتیجه می گیریم که وضع حجاب در ده سال گذشته در ایران بدتر شده است.

بعد سئوال می کنیم که آیا وضع حجاب در دوره خاتمی بطور کلی مورد رضایت روحانیون بوده؟ پاسخ این است که “نه، خاتمی باعث شد زنان بی حجاب ارج و قرب پیدا کنند.” بعد سئوال می کنیم که در زمان هاشمی وضع حجاب چطور بوده؟ باز هم می گویند: “از وقتی هاشمی روی کار آمد، حجاب زنان خراب شد.” بعد می پرسیم که وضع حجاب در زمان آیت الله خمینی خوب بود؟ جواب می دهند که “ در زمان آیت الله خمینی هم زنان در صدا و سیما بدون چادر بودند و از سال ۱۳۶۴ که فضا کمی باز شد، وضع حجاب خیلی بد شد، به شکلی که زنان فقط مانتو و روسری و مقنعه داشتند یا فقط چادری بودند.” می پرسیم که آیا در زمان انقلاب وضع حجاب خوب بود؟ جواب می دهند: “اصلا، زن بازرگان و زن بنی صدر و زن شریعتی هر سه تا بی حجاب بودند. نوه های خمینی هم بی حجاب هستند.”

آیا می توانیم نتیجه بگیریم که بطور کلی حجاب قبل از انقلاب بهتر از امروز بوده و اصولا دلیل اصلی بدحجابی همین انقلاب اسلامی بوده است؟ پاسخ این است که نه، نمی توانیم چنین نتیجه ای بگیریم، چون رضاخان قلدر به زور زنان را بی حجاب کرد و محمدرضا پهلوی باعث شد زنان با بدترین لباس، که منظور همان لباس های طبیعی انسان است، در ملاء عام ظاهر شوند. پس نتیجه می گیریم که اصولا در صد سال گذشته همیشه وضع حجاب هم در گذشته بدتر بوده و هر چه هم به آینده رفتیم باز هم بدتر شده. پس لابد وضع حجاب در ایران همیشه بد بوده و هست و در کشورهایی مثل عربستان و افغانستان وضع حجاب خوب است. تازه برمی خوریم به دویست تا وبسایت حزب اللهی که عکس بدحجاب های عربستان سعودی و پاکستان را منتشر می کنند و ثابت می کنند بدحجابی در عربستان از سوئیس هم بیشتر است. و آخرش پاسخ منفی است و بطور کلی می توانیم به سخن آیت الله مصباح اتکا کنیم که گفته است: “فاسق ایرانی بهتر از کافر خارجی است.”

اولین نتیجه گیری که می گیریم این است که “بطور کلی روی کره زمین در هیچ جایی وضع حجاب خوب نیست. و نتیجه گیری دوم این است که “بطور کلی در صد سال گذشته وضع حجاب همیشه بد بوده است.” و نتیجه گیری سوم این است که “اصولا هیچ کدام از دولت ها، چه دولت ملی مذهبی بازرگان، یا دولت انقلابی میرحسین موسوی، چه دولت هاشمی، چه دولت اصلاح طلب خاتمی، چه دولت اصولگرا و تندروی احمدی نژاد و چه دولت اعتدال روحانی هیچ کدام از نظر حجاب هیچ کاری نکردند.” حالا سئوال می کنیم که چطوری می شود که یک قانونی در هیچ دولتی در ایران و جهان قابل اجرا نباشد؟ نمی شود که همیشه بقیه مشکل داشته باشند، شاید قانون حجاب مشکل دارد؟ قانونی که در هیچ زمانی و در هیچ مکانی قابل اجرا نیست، بی خیالش بشوید.

 

شتر و دکل

هر روز داریم به مرزهای جدیدی از حقیقت و واقعیت دست پیدا می کنیم. قدیم ها می گفتند “عاقبت تخم مرغ دزد شتر دزد می شود.” یعنی بطور کلی بزرگترین نوع دزدی که قابل تصور بود دزدیدن شتر بود. یا مثلا وقتی می خواستند از یک دزدی خیلی عجیب حرف بزنند، می گفتند “شتر را با بارش بردند.” یا وقتی می خواستند از یک کار عجیب حرف بزنند، سفارش می کردند که اول “چاه را بکن، بعد منار را بدزد” بعد از گفتن این حرف می خندیدند، چون کسی به این فکر نمی افتاد که منار را بدزدد. یعنی منار به آن درازی را چطور آدم می تواند بدزدد. طبیعی است که یک دکل ۷۸ میلیون دلاری سه برابر همان منار است، اما یادمان نرود که توانایی خلاف کردن در مملکت ما هم دائم افزایش پیدا می کند.

مثلا همین دکل، وقتی کسی می خواست درباره یک آدم خیلی گنده حرف بزند، می گفت “دکل” یعنی یک چیز خیلی گنده. طبیعی است که همه تعجب می کنند که یک دکل گم شود. تعجب هم دارد، ولی مشکل این است که واقعا این دکل گم شده. آقای وزیر نفت سابق که دزدی دکل در زمان او انجام شده، گفته “مگر دکل خودکار است که گم شود.” به عبارت دیگر ایشان از یک روش منطقی برای رد کردن یک فرضیه استفاده کرده است. یعنی اگر یک کاری غیرمنطقی باشد، پس انجام نمی شود.

بگو برادر من! در کدام کشور دنیا یک حکومت برای انتقال ۱۸ میلیارد دلار طلا و ارز از کامیون استفاده می کند؟ مگر همین اتفاق نیافتاد و ترکیه هم آن را گزارش نکرد؟ کدام ابلهی در دنیا یک و نیم میلیون تن طلا را با هواپیما از آفریقا منتقل می کند؟ در کدام کشور دنیا دولت یک میلیارد پول را به صرافی منتقل می کند؟ در کجای دنیا رئیس دولت کلیه هدایایی که به رئیس جمهور اهدا می شود از کاخ ریاست جمهوری می دزدد و با چهار تا کامیون می برد به خانه خودش؟ بعد آقای رستم قاسمی وزیر سابق و سارق نفت می گوید: “مگر دکل خودکار است که گم شود؟” انگار ما داریم برای دزدیدن دکل نقشه می کشیم که ایشان می گوید نمی شود، آقای عزیز! شده، تمام شد. یعنی چی گم نمی شود؟ یک دکل خریده شده، پولش پرداخت شده، باید در فلان محل نصب شده باشد و نیست.

از آن بدتر اینکه وزیر نفت سابق سارق گفته که “دکل حفاری نفت ارتباطی با وزارت نفت نداشت.” حالا این سئوال پیش می آید که آیا وزارت آموزش و پرورش می خواست از دکل حفاری نفت برای ساعات ورزش دانش آموزان استفاده کند تا آنها از آب بالا و پائین بروند؟ آیا وزارت راه می خواست از دکل حفاری نفت برای نصب چراغ دیده بانی برج مراقبت فرودگاه استفاده کند؟ آیا وزارت بهداشت می خواست از دکل برای تزریق انسولین به بیماران دیابتی استفاده کند، یا وزارت ارشاد می خواست از دکل حفاری نفت به عنوان وسیله ای برای اعتلای هنر ایران استفاده کند؟ خب، اگر به وزارت نفت مربوط نبود پس به کی مربوط بود؟ شما اون را به من نیشان بده؟