بازگشت ستاره‌دارها، دغدغه‌ خامنه‌ای

نویسنده
حسین محمدی

» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خبر از حضور وزیر اطلاعات در این کمیسیون با محور بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها داد.

قاسم جعفری در این زمینه به خبرگزاری خانه‌ملت گفت که “نمایندگان در حضور وزیر اطلاعات مصادیقی از ورود این دانشجویان مطرح کردند که دغدغه مقام معظم رهبری نیز بوده است و ایشان در این‌خصوص تاکیدات بسیاری داشتند”.

این نماینده مجلس اضافه کرده که در این جلسه “بحث‌هایی در خصوص اینکه آیا شاخص‌ها درخصوص کسانی که دوباره به محیط دانشگاه بازگشته‌اند رعایت می‌شود یا خیر مطرح شد”.

دانشجویان ستاره‌دار عنوانی است که از دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وارد ادبیات سیاسی ایران شد. در سال ۸۵ برخی از دانشجویان فعال در زمینه‌های سیاسی، به دلیل این فعالیت‌ها از حضور در دانشگاه محروم شدند. گرچه این مساله همواره با تکذیب مسوولان وزارت علوم مواجه شده بود. بعدها محمود احمدی‌نژاد هم گفته بود که این مساله برای نخستین بار در دوران وزارت مصطفی معین مطرح شده و وزارت علوم دولت خاتمی، مبدع این طرح بوده است.

آن زمان جعفر توفیقی، در این زمینه گفته بود که “مفهوم ستاره‌دار” در دولت خاتمی “به معنی منع از تحصیل یا منع از فعالیت نبود، بلکه به معنی بازبینی مجدد پرونده بود”.

بحث بازگشت دانشجویان ستاره‌دار از همان زمان آغاز دولت روحانی از جمله بحث‌هایی بود که پیرامون دولت وجود داشت و حتی یکی از عوامل استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، شد.

حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود که مانع ستاره‌دار دانشجویان خواهد شد و گفت که دانشجویان ستاره‌دار را به دانشگاه‌ها باز خواهد گرداند.

با این حال این وعده عملی نشد و در سال جاری نیز بسیاری از دانشجویان به دلایل سیاسی یا مذهبی از حضور در دانشگاه‌ها منع شدند. هم‌چنان که امکان بازگشت به تحصیل برای تمام دانشجویان‌ستاره‌دار ممکن نشد.

دو هفته پیش ایلنا درباره تاخیر در اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نوشته بود که علت این تاخیر “استعلام وزارت اطلاعات از وضعیت داوطلبان مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری” بود: “امسال این استعلام به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده در جریان استیضاح وزیر علوم به طول انجامید تا دقت در استعلام‌ها به اندازه کافی باشد و مشکلی پیش نیاید”.

در دولت حسن روحانی، بعداز رای عدم اعتماد مجلس به جعفر میلی‌منفرد، جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب شد. در آن زمان دانشگاه‌های دولتی اعلام کردند دانشجویانی که بعد از سال ۹۰ ستاره‌دار شدند، با دریافت رتبه‌های خود، “می‌توانند به دانشگاه برگردند” و دانشجویانی که قبل از این تاریخ ستاره‌دار شدند، می‌توانند دوباره آزمون بدهند.

در میان دانشجویانی که هر ساله از تحصیل محروم می‌شوند، جدای از فعالان و منتقدان سیاسی، اقلیت‌های مذهبی نیز دیده می‌شود. بهاییان که همواره از تحصیل در دانشگاه‌ها محروم شده‌اند، امسال نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

با آغاز سال تحصیلی جدید چندین بهایی به دلیل عقاید مذهبی خود از تحصیل در دانشگاه‌ بازماندند: شادان شیرازی با رتبه‌ی ۱۱۳، روحیه صفاجو و تارا هوشمند از جمله‌ی این دانشجویان هستند.

شهریورماه سال جاری، حسین توکلی، سخن‌گوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با “تدبیر” وجود هرگونه دانشجوی ستاره‌دار را در دولت یازدهم تکذیب کرد و افزود: “هیچ دانشجویی به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی از ادامه‌ی تحصیل محروم نشده است”. او حتی تاکید کرد که “مطمئن باشید نه دانشجوی ستاره‌دار داریم و نه قرار است داشته باشیم”.اظهاراتی که پیش از این نیز از زبان مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی شنیده شده بود.