از مجرم امنیتی تا جنگ زرگری

نویسنده
نازنین کامدار

» اصولگرایان و منصوبان خامنه ای در برابر مشایی ـ احمدی نژاد

با گذشت بیش از یک هفته از موضع گیری انتقادی برخی از اصولگرایان و منصوبین آیت الله خامنه ای در برابر اسفندیار رحیم مشایی، که از روزنامه کیهان و سرمقاله های حسین شریعتمداری آغاز و با سخنان  مصباح یزدی به اوج  خودرسید، دیروز رسانه های داخلی، غیبت مشایی در مراسم سالگرد تاسیس بانک مرکزی و عدم همراهی احمدی نژاد را نشانه حذف وی دانستند؛هر چند احمدی نژاد علنا از مشایی دفاع کرده تا همراهی خود با وی را نشان داده باشد؛ آن هم در حالیکه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اسفندیار رحیم مشایی را “مجرم علیه امنیت ملی” معرفی کرده و مهدی خزعلی “دعوای احمدی نژاد و مشایی و شریعتمداری و مصباح و توکلی و لاریجانی و غیره و ذالک” را “جنگ زرگری” خوانده است. جنگی که اولین برنده آن علامحسین الهام بود که دیروز حکم “مشاورحقوقی رئیس جمهور” به نام وی زده شد.

بنا به نوشته فارس، سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح در یک سخنرانی در “دانشکده امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی” درباره مشایی گفته است: “وقتی فردی می آید در آن جایگاه می گوید مکتب ایرانی، یعنی کشورهای اسلامی، حساب ما از شما جداست، کشورهای عربی حساب ما از شما جداست این در جهت تجزیه جهان اسلام است این حرفها در جهت خنثی کردن خون های شهدا و زحمت هایی است که امام و رهبری عزیز انقلاب برای اتحاد جهان اسلام کشیده اند”.

وی ادامه داده است: “این حرف های کوچکی نیست، نمی دانم چطوری کسی جرأت می کند و به خود این اختیار را دهد در حالی که هیچ حکم و حق قانونی ندارد این حرفها را بزند، اینها جرم است. ورود تئوریسین‌ها و نظریه‌پردازان جنگ نرم و جاسوسان سیا به کشور را چه کسی اجازه داده است؟ وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی باید پاسخگو باشند و قوه قضائیه بایستی رسیدگی کند. چرا قوه قضائیه به این جرایم رسیدگی نمی کند، اینها جرایم امنیت ملی هستند، این اظهارات ارکان نظام را مورد هدف قرار می دهند، وقتی کسی مکتب ایرانی را در نفی و کنار گذاشتن مکتب اسلام ناب محمدی، اراده می کند و ایران را در مقابل جمهوری اسلامی ایران بیان می کند مگر جز ادامه راه فتنه گران است؟”

همزمان حمید رسایی راهیافته افراطی تهران به مجلس که به دلیل حمایت هایش از احمدی نژاد به “وکیل الدوله” شهرت یافته نیزضمن سخنانی در جمع بسیجیان از در راه بودن “فتنه جدید” به سرکردگی مشایی خبر داده است.

به گزارش رجا نیوز، رسایی گفته است: “بر اساس قواعدی که تا به امروز حاکم بوده، انقلاب اسلامی باز هم با فتنه‌های دیگری مواجه می‌شود و شاید تا 10 سال آینده فتنه بعدی خود را نشان دهد. قطعا فتنه آینده در برابر ولایت و مورد حمایت جریان رسانه‌ای استکبار خواهد بود. متاسفانه برخی موضع‌گیری‌ها و اظهارات مانند مکتب ایران در برابر مکتب اسلام سبب شده تا رسانه‌های استکباری از گوینده آن استقبال کنند و این حکایت از انحراف معتقدان به این جریان است و نیروهای انقلاب به ویژه رئیس جمهور باید همچون دیگر موارد با موضع انقلابی تکلیف این جریان را معلوم کند”.

 

حمله متقابل مشایی

در برابر این حملات، اسفندیار رحیم مشایی هم بیکار ننشست؛ او دیروز به سخنان مصباح یزدی، شریعتمداری و دیگر منتقدان خود واکنش نشان داد و آنان را “باندهای ثروت و قدرت” دانست. از سخنان مصباح که وی را “یک فعال دینی با برخورد سطحی” دانسته بود، ابراز “تاسف” کرد و خبر داد که از فیروز آبادی شکایت می کند.

بنا به نوشته جوان آنلاین، وی درباره فیروز آبادی در “جمع مدیران و سردبیران  ایرنا” گفته است: “به خاطر اتهاماتی که از سوی این شخص به من وارده شده محق هستم از مسیر قضایی موضوع را پیگیری کنم و این کار ر ا برای تنویر افکار عمومی انجام خواهم داد”.

وی همچنین بنا به نوشته فارس، در دیدار با “برخی دانشجویان” در واکنش به دیگر منتقدان خود چنین گفته است: “تخریب بنده از سوی بعضی باندهای قدرت - ثروت و عناصر عوام فریب جای تعجب ندارد، اما برخورد سطحی، چکشی و غیر عادلانه از سوی برخی اندیشمندان و فعالان حوزه دین با مباحث مطرح شده موجب تأسف است و باعث نهادینه شدن یک رفتار غلط در سطح عموم جامعه می شود. این منطق که یک مسئول اجرایی، حرف نزند و دیدگاه‌هایش را مطرح نکند، از کدام آموزه دینی و فقهی استخراج و استنتاج شده است؛ برخلاف بعضی‌ها حرف‌های بنده نه فقط تئوری پردازی نیست، بلکه بیان بسیاری از رفتارهای جاری است که بنده فقط در مقام تبیین یا تصحیح آنها سخن می‌گویم”.

با این حال احمدی نژاد روز گذشته غلامحسین الهام، سخنگوی سابق هیات دولت  را به جای رئیس دفترش به مراسم سالگرد تاسیس بانک مرکزی برد؛هر چند قبل از آن، به گزارش ایسنا، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به دفاع تمام عیار از مشایی پرداخته و گفته بود: “یک حساسیت روی آقای مشایی ایجاد کردند که این حساسیت عادی نیست. غیرعادی است. هر مطلبی که گفته می‌شود قسمتی از این مطلب را می‌زنند و روی آن مطلب شروع به تبلیغات می‌کنند و هرچه آقای مشایی در آن مورد توضیح می‌دهد می‌گویند قبول نداریم. این روش‌ها درست نیست. آقای مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور است و من به ایشان اعتماد کامل دارم. ایشان مومن به اصول جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های انقلاب هستند. مومن به خط ولایت و انسانی پاک هستند. ایشان نظر می‌دهند، دیگران نیز نظرات‌شان را مطرح کنند. دعوایی نیست. اگر نظرات ایشان را قبول ندارید عالمانه نقد کنید. نباید فضا را صفر و صد کنید یا کفر و ایمان کنید”.

وی همچنین تاکید کرده بود که: “حرف دولت یک حرف بیشتر نیست و آقای مشایی نیز این حرف را می‌زند، البته با یک ادبیات متفاوت. ملت ایران یک ملت اثرگذار در عرصه‌ فرهنگ و تمدن بوده است. این چه چیزی است که بگوییم ایرانیان قبل از اسلام آتش‌پرست بودند؟ این سخن مستند نیست، شاید برخی آتش‌پرست بودند ولی این مشمول کل ملت ایران نبوده است. ملت ایران یگانه‌پرست بوده است و چون در سطح بالایی بوده و تراز بالایی قرار داشته، اسلام را پذیرفته، بالاترین خدمات را به اسلام کرده است. ایران و اسلام یکی شده است. مستکبران تلاش می‌کنند که بگویند اسلام آن چیزی است که گروه‌های تندرو ارایه می‌دهند. می‌آیند سر می‌برند و فرهنگ و سوادی نیز ندارند. این‌ها ساخته و پرداخته خود دشمنان است”.

امااین دفاع مانع از آن نشد که وی در پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نه فقط به جای مشایی، الهام را کنار خود نشاند بلکه با صدور حکمی وی را به عنوان “مشاور حقوقی رییس‌جمهور” برمی‌گزیند

سایت خبر آنلاین در تحلیلی از عدم حضور مشایی در کنار احمدی نژاد چنین نوشت: “حضور غیرمنتظره غلامحسین الهام و غیبت معنادار اسفندیار رحیم مشایی از حاشیه‌های برگزاری پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. در این مراسم غلامحسین الهام، محمود احمدی‌نژاد را همراهی کرد و حتی در پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کنار احمدی‌نژاد و در سمت راست وی نشست. الهام با آغاز به کار دولت دهم به دلیل چند شغله بودن از پست اجرایی کناره گیری کرد و به شورای نگهبان بازگشت. این در حالی است که اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهوری که در اکثر نشست‌های مهم کشور  احمدی‌نژاد را همراهی می‌کرد در پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی حضور نداشت و غیبت وی در این نشست مهم معنادار بود”.

خبرگزاری فارس نیز گزارش تصویری حضور الهام در کنار احمدی نژاد را تا ظهر دیروز به عنوان “خبر برگزیده” در صدر صفحه سیاسی خود قرار داد.

گفته می شود عدم حضور مشایی در مراسم بانک مرکزی و جایگزینی الهام به جای وی، پس از آن صورت گرفت که بالاترین مقام نظامی منصوب آیت الله خامنه ای، مشایی را “مجرم علیه امنیت ملی” خواند.

نزاع میان جریان موسوم به اصولگرابا جریان مشایی ـ احمدی نژاد پیش از این با دخالت مستقیم آیت الله خامنه ای و دستور او در مورد برکناری مشایی مسکوت مانده بود؛ سکوتی که  البته با انتصاب مشایی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور نشانه های مخالفت احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای را پر رنگ تر کرد. اکنون برای دومین بار محافظه کاران نزدیک به آیت الله خامنه ای تمامی نیروهایی تراز اول خود را برای برد در این نزاع به میدان آورده اند.هر چند به نظر می رسد اینبار نیز درگیری جریان های محافظه کار بدون دخالت آیت الله خامنه ای به اتمام نخواهد رسید.