ناو انگلیسی راهی خلیج فارس

نویسنده

» گزارش تلگراف در باره نیروی دریائی تقویت شده بریتانیا

تاماس هاردینگ

ایران تهدید کرده است که تنگه هرمز را که محل عبور روزانه 17 میلیون بشکه نفت است مسدود خواهد کرد.

فرماندهان نیروی دریایی بریتانیا معتقدند اعزام “اچ ام اس درینگ”، ناو جنگی پیشرفته نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به خلیج فارس، پیام روشنی را به ایران ارسال خواهد کرد.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا هشدار داده است که مسدود کردن تنگه هرمز از سوی ایران اقدامی “غیر قانونی و ناموفق” خواهد بود.

بنا به گزارشی که به دست تلگراف رسیده است ناو اچ ام اس درینگ مجهز به فن آوری است که قادر است تمام موشک های موجود در ارتش ایران را ساقط کند. این ناو یک میلیارد پوندی که چهارشنبه آینده بندر پورتز موت را ترک خواهد کرد، همچنین دارای سیستم رادارهای پیشرفته ای است که قادر است تهدید های متعدد، اعم از موشک و جنگده ها را تشخیص دهد.

ناو درینگ، با 190 خدمه از کانال سوئز عبور کرده و در این ماه وارد خلیج فارس می شود و جای فریگیت، از نوع 23 را در این منطقه می گیرد.

ایران هفته گذشته یک رزمایش 10 روزه را در خلیج فارس و منطقه تنگه هرمز انجام داد، از جمله شلیک سه موشک ضد ناو، که از نوع موشک های سی-802 ساخت چین بوده است.

دیروز تهران اعلام کرد که رزمایش مشابهی را ماه آینده در این منطقه انجام خواهد داد. علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب هشدار داده است که این بار رزمایش “متفاوت” خواهد بود.

روز گذشته آقای هاموند گفت “حضور دریایی ما در خلیج عربی” به منظور “باز نگاه داشتن تنگه هرمز برای تجارت بین المللی” صورت می گیرد.

یک منبع نیروی دریایی بریتانیا گفت در صورت نیاز، ناوهای بیشتری از سوی نیروی دریایی به منطقه اعزام خواهند شد. دومین نوع از ناو اچ ام اس معروف به “دانت لس” هم به زودی آماده حرکت خواهد شد.

نرم افزار های جدید ناو درینگ توان آن را در ردیابی موشک های دریایی و نابود کردن آن ها به کمک موشک های سی وایپر خود، به شدت افزایش داده است.

در یک حمله دریایی این ناو قادر خواهد بود به طور همزمان هدف های متعددی را ردیابی، هدفگیری و نابود کند.

موشک های سی وایپر یکی از پیشرفته ترین موشک های دنیاست که به رادار های خاص خود مجهز است و قادر است هدف را در فاصله صدها مایل نابود کند.

لرد وست، فرمانده سابق نیروی دریایی بریتانیا گفت:  “این ناو توانایی باور نکردنی در ردیابی هدف دارد و می تواند خطرناک ترین موشک ها را ردیابی و نابود سازد. خیلی خیلی قوی است. من مایلم توانایی آن را در منطقه مشاهده کنم.”

این ناو 8000 تنی حامل 48 موشک سی وایپر است که به کمک آن می تواند جنگده ها و اژدرهای دریایی را بطور همزمان نابود کند. این ناو همچنین مجهز به بالگرد لینکس است که حامل موشک های ضد ناو سی اسکوا است و می  تواند 60 نیروی کوماندویی را انتقال دهد.

یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا گفت:  “هر چند ناو مدل 45 «اچ ام اس درینگ» قدرتی بیش از ناو های قبلی دارد، ولی اعزام آن از طریق کانال سوئز جزو عملیات عادی و معمول برای جایگزین کردن ناو فریگیت در منطقه است.”

منبع: تلگراف – 7 ژانویه 2012