اقدامات خاتمی زمینه‌ساز تحریم‌ها شد

نویسنده
حسین محمدی

» حمله اصولگرایان به رییس دولت اصلاحات

چند روز پس از انتشار سخنان سیدمحمدخاتمی٬ رییس‌ جمهوری اسبق٬ در نشست بنیاد باران٬ و سخنان وی درباره‌ی خطراتی که جمهوری‌اسلامی را تهدید می‌کند٬ اصول‌گرایان نسبت به سخنان وی واکنش نشان داده و او را متهم به زمینه‌ساز تحریم‌ها و تلاش برای براندازی جمهوری‌اسلامی کرده‌اند.

خاتمی در نشست ماهانه بنیاد باران ـ- بنیادی که توسط او و هم‌فکرانش تاسیس شده -ـ به بحث درباره انقلاب سال ۵۷ و عقاید خود و هم‌فکرانش درباره اصلاحات درون نظام پرداخت.

 

انقلاب اسلامی مبدا هویت تاریخی ماست

وی ضمن دفاع از جمهوری‌اسلامی و انقلابی که در سال ۵۷ اتفاق افتاد٬ جمهوری‌اسلامی را “راه مناسبی برای تداوم عزت و بسط عظمت ملت ایران” توصیف کرد که اکنون “به علت تبلیغات وسیع و بی امان کسانی که از این انقلاب آسیب دیدند و قدرت هایی که احساس کردند این انقلاب به منافع نامشروع آن‌ها آسیب زده” و همچنین به دلیل “پاره‌ای از کاستی‌ها و نقص‌ها و رویکردهای غلطی که ما دست اندرکاران امور داشتیم و نیز بخاطر بعضی قرائت هایی که با اصل انقلاب و نظام ما سازگاری ندارد”٬ باعث آن شده که در میان بخشی از جامعه “نوعی تردید و خدای نکرده حتی رویگردانی از انقلاب” به وجود بیاید.

وی در سخنان خود به انتقاد از کسانی پرداخت که آیت‌الله خمینی را بی‌اعتقاد به بحث “جمهوری” معرفی می‌کنند و در واکنش به آن‌ها گفت: “جرات نمی‌کنند بگویند امام اشتباه می‌کرد می‌گویند امام اصلا جمهوریت را قبول نداشت! نخیر؛جمهوریت جدی بود؛ خیلی خیلی جدی بود؛ بدعت نبود. جمهوریت یک اصل بود و بنده عرض می‌کنم ما به عنوان کسانی که دل‌بسته به این انقلاب و اسلام هستیم با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع می‌کنیم؛ با همه لوازمی که جمهوریت دارد. ما انقلابی هستیم؛ مهم نیست دیگران ما را چه می‌نامند. انقلابی که ما می‌گوییم و می‌فهمیم منجر به نظام جمهوری‌اسلامی شد و امروز هم باید از آن دفاع کنیم”.

به گفته خاتمی “اگر خدای نکرده جمهوری اسلامی را از دست دهیم وضعیت خیلی سیاهی خواهیم داشت و باید بدانیم که ما نمی‌توانیم این انقلاب با آن عظمتش را فراموش بکنیم، زیرا مبدا هویت تاریخی ماست”.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود به بیان مطالبات نیروهای اصلاح‌طلب پرداخت و پیرامون آن‌ها و مطالبات‌شان چنین سخن گفت: “معتقدم اصلاحات در صدد گرفتن قدرت نیست اگر هم قدرت می‌خواهد یا قدرت را معقول می‌خواهد، برای این است که بتواند افکار و اندیشه‌های‌اش و رویکردهای‌اش در جامعه با امنیت و آزادی بیشتری مطرح کند و سرکوب نشود؛ ما چیز بیشتری نمی‌خواهیم”.

 

عمل‌کرد خاتمی موجب تحریم شد

گروه‌های مختلف اصول‌گرا اما نسبت به این سخنان خاتمی واکنش نشان داده و به انتقاد از اوپرداختند. فارس‌نیوز - خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران - مجموعه مصاحبه‌هایی را با نمایندگان اصول‌گرای مجلس ترتیب داد که آن‌ها همگی سخنان خاتمی را مورد نقد قرار دادند.

نقد بسیاری از اصول‌گرایان به تاکید خاتمی بر مفهوم “جمهوریت” باز می‌گردد. آن‌ها همراهی خاتمی با معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ را نقض سخنان خود وی توصیف کرده و آن رابه “کودتا علیه جمهوریت نظام” تعبیر کرده‌اند.

فاطمه‌ آلیا٬ درباره سخنان خاتمی گفت: “مردم ما که جمهوری اسلامی تکیه‌اش به آنها است آقای خاتمی را جدای از جریان فتنه نمی‌دانند، چراکه خاتمی جاده صاف کن فتنه و مقوم شورش‌ها و یکی از اضلاع مثلث فتنه است و الان نیز در کانون خود مشغول تطهیر و برائت فتنه‌گران است… مواضع آقای خاتمی پس از انتخابات ۸۸ یکی از زمینه‌های تحریم‌ها علیه ملت است. او باید پاسخ دهد که چرا استانداردهایش دوگانه است؟ زمانی که مردم به او و همفکران او رأی می‌دهند خوب می‌شوند و وقتی به جناح مقابل رأی می‌دهند بد هستند”؟

مساله‌ای که مورد تاکید مجتبی شاکری٬ عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز قرار گرفت: “خاتمی کوتاه‌قدی خود را در فتنه ۸۸ نشان داده چرا که وی و هم‌فکرانش در سال ۸۸ اقدامات خود استقلال و جمهوریت نظام را زیر سوال بردند. نظام جمهوری اسلامی اصول و خطوط قرمز مشخصی دارد که اگر کسی خود را مدافعش می‌داند باید به آن پایبند باشد بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران نیازی به دفاع تمام‌قد افرادی چون خاتمی ندارد چرا که این نظامی مردمی است و مردم در پای آرمان‌ها و اصول انقلاب خود ایستاده‌اند”.

مهرداد بذرپاش٬ نماینده مجلس و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد نیز خاتمی را به شورش علیه رای مردم متهم کرد: “کسانی که می‌خواهند از جمهوریت نظام دفاع کنند و کار خوبی هم محسوب می‌شود، باید به یک سوال بی‌پاسخ، پاسخ دهند که چطور وقتی همان دولت در سال ۸۸ انتخابات را برگزار کرد و همان شورای نگهبان آن را تایید کرد نظام به تقلب متهم شد”؟

محمد سلیمانی٬ از وزرای دولت احمدی‌نژاد٬ نیز خاتمی و اصلاح‌طلبان را افرادی معرفی کرد که “بین جمهوریت و اسلامیت نظام گیر کرده‌اند و نمی‌توانند تصمیم خود را در این زمینه به درستی اعلام کنند”.

هم‌زمان وب‌سایت رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری - نیز با انتشار تحلیلی پیرامون سخنان خاتمی٬ عمل‌کرد وی در سال‌های گذشته را “مفتضحانه” توصیف کرد٬ وی و هم‌فکرانش را بزرگ‌ترین دشمنان “جمهوریت، دموکراسی، حقوق بشر، جامعه مدنی” نامید که “کارنامه سیاهی در این زمینه دارند” و از اصلاحات با عنوان جریانی یاد کرد که “در بسیاری از مواقع با نپذیرفتن رای مردم و تحقیر خواسته ی ملت، در صدد اجرای خواسته های خود به نام دموکراسی بوده است”.

به نوشته رجانیوز “مشخص نیست که امروز خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه سال ۸۸ چه انگیزه و هدفی بیان می دارد که از جمهوریت نظام دفاع می کند، بدون آنکه توضیح دهد کارنامه سیاه خود وهمفکرانش در مقابله با رای مردم و کودتا در برابر آن چگونه قابل توضیح است”؟

این البته برای نخستین بار نیست که اصول‌گرایان خاتمی را مورد حمله قرار می‌دهند. چه پیش و چه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ گروه‌های مختلف اصول‌گرا بارها با انتقاد از دولت خاتمی و عمل‌کرد آن٬ تفکرات اصلاح‌طلبان را موجب سلطه غرب بر ایران دانسته بودند.

پاییز گذشته ابراهیم جباری٬ در سخنانش پیرامون سیدمحمد خاتمی گفته بود: “ما با اصلاح‌طلب‌ها و شخص سید محمد خاتمی بر سر ولایت علی ابن ابی‌طالب و دین مشکل داریم. والا خاتمی و امثالهم کوچکتر از آن هستند که با آنها دهان به دهان شویم… خاتمی همواره حامی عبدالکریم سروش بود و هیچ‌گاه از او و افکار شیطانی‌اش برائت نجست… سروشی که تکلیفش با ماهیت خدا روشن است و معتقد است پیامبر هم خاتم نبوت بود و هم خاتم ولایت و نعوذ بالله ردای ولایت به علی نرسیده است”.

وی خردادماه سال گذشته نیز در مورد رییس‌جمهور دوران اصلاحات٬ و گروه‌های اصلاح‌طلب چنین گفته بود: “خاتمی که می‌خواهد پس از این همه خیانت به میان مردم بازگردد، باید جلوی مردم زانو زده و بگوید غلط کردم. خاتمی باید خجالت بکشد، توبه کند و به مردم بگوید غلط کردم… اصلاحاتی‌ها یک مشت لائیک و سکولار هستند که به درون انقلاب نفوذ کرده و می‌خواهند ارزش‌های انقلاب را لگدمال کنند”.

سپاه ولی‌امر مجموعه‌ای است که وظیفه محافظت از آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ بیت رهبری، نهاد رهبری و ساختمان های زیر مجموعه آن را به عهده دارد. برخی گزارش‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که تعداد اعضای این مجموعه تا ۱۲هزار نفر می‌رسد.

پیش از جباری٬ یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه و رییس سابق دفتر سیاسی سپاه پاسداران، با انتقاد از آنچه “کارنامه سیاه خاتمی” خواند از وی با عنوان “حلقه برانداز نظام” نام برد که نیاز به سال‌ها زمان دارد تا “وفاداری خود به نظام را ثابت کند”.