تهدید یک‌شنبه، عیادت دوشنبه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازتاب جدال در جلسه‌ تصویب برجام در مجلس

یک روز پس از سخنان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس پیرامون تهدید روح‌الله حسینیان برای قتل او و محمدجواد ظریف، این نماینده مجلس به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد و صالحی از وی عیادت کرد. هم‌زمان چهره‌های مختلف سیاسی به موضع‌گیری درباره این تهدید پرداخته‌اند.

رسانه‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی روز گذشته تفسیرهای متفاوتی از سخنان حسینیان منتشر کرده‌اند. برخی گروه‌های اصول‌گرا و منتقدان دولت روحانی گفته‌اند که سخنان حسینیان “شوخی” بوده است. غلام‌رضا تاج‌گردون، نماینده مجلس اما در صفحه اینستاگرام خود نوشت که از حسینیان در این‌باره سوال کرده و او پاسخ داده است که هدفش “عصبانی کردن” صالحی بوده و در این مساله موفق هم بوده است.


علی مطهری دیگر نماینده‌ای بود که در صفحه اینستاگرام خود نسبت به این مساله واکنش نشان داد. او در این زمینه نوشت: “اینکه عده‌ای برای نیل به هدفشان حتی از تهدید یک مقام عالی‌رتبه کشور به مرگ دریغ نمی‌کنند تا در روحیه و نطق او اثر بگذارند مایه تاسف است. خصوصا زمانی که آن تهدیدکننده فردی با لباس روحانیت باشد”.


صالحی روز یک‌شنبه در جلسه علنی مجلس گفته بود: “برادر عزیزی خیلی عجیب با قسم جلاله می‌گوید سیمان روی تو می‌ریزیم و تو را می‌کشیم”. مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت روحانی، پس از پایان جلسه علنی درباره این سخنان صالحی توضیح داد: “تهدید به اعدام کردند و گفتند ما شما را اعدام می کنیم و در رآکتور اراک دفن می کنیم و رویتان سیمان می ریزیم”.


کمال‌الدین پیرموذن دیگر نماینده‌ای بود که سخنان صالحی را تایید کرد. به ادعای او “روح‌الله حسینیان در حضور جمعی از نمایندگان به صالحی گفت اگر این طرح (اجرای برجام) را به سرانجام برسانید ما هم تو را می‌کشیم و روی شما سیمان می‌ریزیم”.


ابوذر ندیمی، نماینده مجلس اما به نقل از حسینیان گفت که او “از روی شوخی و مزاح و مطایبه” این سخنان را بیان کرده است. به گفته ندیمی “آقای حسینیان از این شوخی‌ها با همه نمایندگان می‌کند اما شاید صالحی به دلیل آشنا نبودن با فضای مجلس و شوخی‌های درون پارلمانی انتظار شنیدن چنین حرفی را نداشت”.


بحث شوخی بودن سخنان حسینیان از سوی اصول‌گرایان دیگر نیز تکرار شده است؛ از جمله حمید رسایی، از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس، در این‌باره نوشت‌: “جالب است که مکالمه خصوصی دو نفره، آن هم همراه با قهقهه و خنده، ناگهان میشود اقدام جدی برای اعدام و سوژه ای برای مظلوم نمایی از تریبون مجلس به جای پاسخ دادن به انبوه اشکالات مطرح شده”.
رسایی همچنین نخستین فردی بود که خبر از بستری شدن حسینیان در بیمارستان داد. به ادعای رسایی “در جلسه روز گذشته فشار سنگینی روی نمایندگان باغیرت مجلس از جمله حسینیان بود. وضع دوستان دیگر مثل زاکانی و زارعی و چند تن دیگر از نمایندگان هم همینطور بود… بعد از رفتار غیراخلاقی و نمایشی آقای صالحی و بیان یک مزاح دونفره خصوصی از پشت تریبون عمومی، حسینیان خیلی متاثر شد و گفت فکر نمیکردم آقای صالحی این طور باشد”.


پس از انتشار سخنان حسینیان، کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلفی نسبت به این سخنان نشان دادند. از جمله عکس صفحه نخست روزنامه توقیف شده “صبح‌امروز” دست به دست شد. روزنامه‌ای که در یکی از تیترهای صفحه نخست خودبه نقل از حسینیان نوشته بود: “آخه باباجون ما خودمان والله یک زمان قاتل بودیم”.


برخی از این کاربران پس از بستری شدن حسینیان نیز با ناباوری نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. حسینیان سابقه بستری شدن در بیمارستان به دلیل عارضه قلبی را پیش از این هم داشت. او پس از طرح سوال از احمدی‌نژاد در بیمارستان بستری شده بود.


علی‌اکبر صالحی اما پس از بستری شدن این نماینده مجلس به عیادت او رفت. عیادتی که به ادعای سایت‌ رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری - برای “عذرخواهی” بوده. این وب‌سایت البته جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرد.