پاسخ موسوی و کروبی به خامنه ای

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» معترضان نه میکروب‌اند، نه خس و خاشاک

دو سایت خبری کلمه و سحام نیوز- نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی ـ جزییات بیشتری از دیدار مهدی کروبی و میرحسین موسوی را منتشر کردند.این دو در این دیداربا اشاره به سخنان آیت الله خامنه ای ـ که مخالفان را میکروب خوانده بود ـ اعلام کردند: “به مصلحت کشور نیست که بین صفوف ملت تفرقه ایجاد کنیم و دهها میلیون نفر از معلمان و کارگران، دانشجویان و اساتید و زنان و مردم کشور را خس و خاشاک و گوساله، یا میکروب و فتنه گر بنامیم.”

آیت الله خامنه ای، در نخستین روز سفر خود به قم در هفته گذشته، با توصیف انتخابات ریاست جمهوری اخیر به عنوان “رفراندوم ملی در ابراز وفاداری و اعتماد به نظام اسلامی”، اعتراضات پس از انتخابات را ناشی از “فتنه گری دشمن” دانسته و گفته بود: “فتنه سال ۸۸ کشور را در برابر میکروب های سیاسی و اجتماعی واکسینه کرد”

سخنان آیت الله خامنه ای، با واکنش تند مخالفان رو به رو شد و بسیاری وی را به دلیل توهین به مخالفان، محکوم کردند. اما چند روز پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در قم سایت وی با انتشار مطلبی، بازخورد این مطلب را “توطئه رسانه‌های بیگانه برای خنثی کردن سفر رهبر انقلاب به قم” دانست.

سایت وابسته به رهبر جمهوری اسلامی، در یادداشتی، آورده بود: “رسانه‌های بیگانه در پخش سخنان رهبر انقلاب در اجتماع باشکوه مردمی تنها به آن بخش از سخنان ایشان بسنده کردند که ایشان حضور ۴۰ میلیونی ملت در انتخابات سال گذشته‌ی ریاست‌جمهوری را رفراندومی ملی در ابراز وفاداری و اعتماد به نظام اسلامی خواندند. آنها از سوی دیگر این بخش از خبر را که در آن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پایداری و هوشیاری مردم در مقابل فتنه‌ی ۸۸ را موجب واکسینه ‌شدن کشور و مردم در مقابل میکروب‌های سیاسی و اجتماعی خوانده بودند، به عنوان بخش برجسته‌ی خبر منتشر کردند.”

اینک موسوی و کروبی گفته اند: “ایجاد رعب و وحشت باعث از بین رفتن مشروعیت نظام می گردد و بدون مشروعیت هیچ نظامی دوام نمی آورد. لذا ما معتقدیم همه ملت ایران، عزیز و دارای حقوق شهروندی می باشند و همه آنها از کرامت ذاتی برخورد بوده و ذات انسان با میکروب و خس و خاشاک بی گانه است. جامعه سالم، مطلوب و برخواسته از رای مردم، جامعه ای است که در آن اعتراض، اعتصاب، انتقاد و … جزو حقوق طبیعی و اولیه مردم می باشد.”

مهدی کروبی، در قسمتی از سخنان خود در این دیدار، قسمت دیگری از سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی را مورد اشاره قرار داده و گفته است: “بعد از اینکه در انتخابات ریاست جمهوری نهم با تقلب توانستند شخص مورد نظر را در مسند ریاست جمهوری بنشانند در انتخابات مجلس هشتم و دهم ریاست جمهوری نیز به صورت سهمیه بندی و مهندسی شده آراء را تقسیم کردند و انتخاباتی را برگزار کردند که باعث انفجار مردمی شد و با بدترین شیوه و خشونت زیاد با مردم برخورد کردند و هر روز در رسانه هایی که از پول بیت المال ارتزاق می کنند، انواع دروغ و تهمت ها به طرف مقابل می زنند و کوچکترین جوابی را از مخالفین و منتقدین نه تنها در رسانه ملی بلکه در روزنامه ها نیز بر نمی تابند تا جایی که علاوه بر ممنوعیت خبری از من و شما در رسانه ها حتی از چاپ آگهی تسلیت هم روزنامه ها را منع کردند. و تحمل هیچ گونه آزادی بیان را ندارند و عملا آزادی راستگویی و صداقت را ذبح دو روزه دنیای خویش کردند. در حالی که می توانستند با برگزاری انتخابات سالم کشور را از هر گزندی محفوظ بدارند.”

رهبر جمهوری اسلامی در قم گفته بود: “از افرادی که اکنون از مسیر انقلاب اسلامی جدا شده و در خدمت ضد انقلاب هستند، در دوره ای به صورت افراطی انقلابی بودند اما به عللی گرفتار وضع فعلی شدند.”

وی با اشاره به وقایع پس از انتخابات، اضافه کرده بود: “برخی از افراد حقایق را می دانند ولی عزم و تصمیم لازم برای بیان حقایق و دفاع از حق را ندارند. عافیت طلبی، منافع شخصی، لجاجت و شهوات از دلایل این افراد برای بیان نکردن حقایق است.”

خامنه ای که “بی بصیرتی” را زمینه ساز  وقایع پس از انتخابات دانسته بود،  با اشاره به این وقایع گفته بود: “عده ای بر اثر بی بصیرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند؛ طبیعی است که مدعیان این ماجرا باید دلیل می آوردند و پس از ارایه دلیل از راهی که قانون مشخص کرده، مسئله را شکایت و پیگیری می کردند تا پس از بازرسی و بازبینی، حقیقت مشخص شود اما مدعیان تقلب راه قانونی و مشخص را طی نکردند. تاکید شد که آرای مردم در مقابل چشمان نمایندگان نامزدهای معترض بازبینی شود اما آنها این شیوه قانونی را قبول نکردند و مشخص شد که از قانون تمرد می کنند.”

 

هدفمندی یارانه ها و فتنه اقتصادی

از دیگر مسایل مطرح شده در دیدار کروبی و موسوی، بحث وضعیت اقتصادی کشور و هدفمندی یارانه ها بود. موسوی در این دیدار، درباره طرح هدفمندی یارانه ها، چنین اظهارنظر کرد: “کسی با هدفمند کردن یارانه ها مخالف نیست، اما حرف اصلی ما این است که نیرویی که بتواند این طرح را مدیریت کند، وجود ندارد و قسمت اعظم نیروهای کارشناس مشهور و توانمند کنار گذاشته شده اند. این هنر نیست که برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها در ۲۰۰۰ منطقه تهران نیرو بچینیم یا فرمانده پلیس به یاری سپاه و بسیج جهت ترساندن مردم افتخار کند. شیوه مدیریتی این آقایان بلایی بر سر کشور چه در اقتصاد و حوزه های دیگرآورده که امکان برگشت به وضعیت ۶سال گذشته هم خیلی سخت شده است.”

پیش از این مهدی کروبی، در سخنانی  طرح موضوع فتنه اقتصادی را بهانه ای برای سرکوب اعتراضات احتمالی مردم  نسبت به بروز مشکلات اقتصادی دانسته بود. وی در دیدار با گروهی از روزنامه نگاران و خبرنگاران معترض، گفته بود: “طرح فتنه اقتصادی بهانه ای برای حیف و میل اموال عمومی است و دولت می خواهد تقصیرها را به گردن دیگران بیندازد.”

چند هفته پیش، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم در سخنانی در مراسم نماز جمعه تهران، کسانی را که “دشمنان جمهوری اسلامی” می خواند به تلاش برای ایجاد اغتشاش در کشور متهم کرد و از احتمال وقوع “فتنه اقتصادی” خبر داد.

اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به اعتراضات نسبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، که مقامات دولتی آن را “فتنه سیاسی” نام داده اند، گفته بود که: “فتنه، امروز در اشکال دیگری همچون فتنه اقتصای ادامه دارد و ممکن است عده ای قصد داشته باشند که هر روز جایی را به اعتصاب و تعطیلی بکشانند اما نیروی انتظامی بر کانون های شکل دهی این فتنه، اشراف کامل دارد.”

در برابر کروبی دولت را متهم کرده بود که می کوشد مشکلاتی را که خود ایجاد کرده به مردم نسبت دهد و افزوده بود: “ربط دادن ناتوانی های اجرایی و اقتصادی و ناکامی های حاصل از آن به مردم، به جنبش (اعتراضی) و به کشورهای خارجی، تنها بهانه ای است برای رفع مسئولیت.”

کروبی یاد آور شده بود: “ما سی سال استکبار جهانی را باعث عقب ماندگی و مشکلات اقتصادی خود به مردم معرفی کردیم، حالا به تعبیر آنان، فتنه و سران فتنه هم به عاملان این ناکامی ها اضافه شده است.”

مهدی کروبی در اشاره ای تلویحی به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی، گفته بود: “سخن این آقا که از فتنه اقتصادی نام می برد، مجوزی برای سرکوب گسترده مردم در مقابل اعتراض به افزایش چشمگیر قیمت هاست”. و هشدار داده بود: “خودشان می دانند که چه مصیبت های اقتصادی در پیش دارند، می گویند فتنه اقتصادی در راه است.”

موسوی و کروبی در دیدار خود، با ابراز تاسف از وضعیت اقشار مختلف اجتماعی نظیر “دانشگاهیان و دانشجویان و وکلا و روزنامه نگاران” گفتند: “هر روز احکام سنگینی بر علیه روزنامه نگاران متعهد صادر می شود؛ به طوری که علاوه بر زندان؛ به دهها سال محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی محکوم می شوند و یا وکلای شناخته شده را به جرم دفاع از موکلین خود زندان و به احکام سنگین محکوم می کنند تا دیگر وکالت زندانیان سیاسی را به عهده نگیرند و یا دانشگاهیان را به زندان های طویل المدت و خارج از اقامتشان تبعید و زندانی می کنند. به طوری که موجب خطر و آزار و اذیت خانواده هایشان می گردد. ولی با تمام این اقدامات هر روز نیروهای جدید و با انگیزه به صحنه می آیند و رویش جنبش مردمی هر روز از روز دیگر بیشتر است.”

این دو همچنین با اشاره به طرح “اسلامی کردن علوم انسانی” اعلام کرده اند: “دلسوزانه خواستاریم به جای جنگ بی ثمر با علوم انسانی، از متخصصین برجسته علوم انسانی کشور در حوزه های اقتصاد و جامع شناسی و جمعیت شناسی و دیگر شاخه ها استفاده کنید و کار را به دست کاردان ها بسپارید. نه آنکه تحمل دوستان خودتان را هم نداشته باشید.”