تازه چه خبر

نویسنده

هنرمندان بزرگ جهان در کنار جنبش سبز ایران

از مادونا تا رابرت رد فورد….

 

آری چه رواست این گفته ی شاعر که تا در همه عالم یکی زندان هست، در هیچ کجای عالم آزادی نیست. ظلمی که امروز به مردم ایران می رود، دیگر تنها درد ایران و ایرانی و خاک  و وطن نیست. باری، حالا دگر جملگی مردمان آزاداندیش دنیا این نوع برخورد با “ انسان و انسانیت ” را برنمی تابند. در پی حوادث خونین پس از انتخابات 22 خرداد، که منجر به ریخته شدن خون جوانان بی گناه ایران و به بند کشیده شدن بسیاری دیگر از جوانان و فعالین سیاسی شد، خواننده های زیادی از چهار گوشه ی دنیا برای این جنبش مردمی آوازخواندند. اساتید دانشگاه های دنیا، فلاسفه و نویسندگان زیادی فارغ از هرگونه نژاد و زبان و فرهنگ با مردم ستمکشیده ی ایران همراهی  و بیانیه های زیادی در حمایت از مردم و تقبیح حکومت جائر ایران امضا کردند.

 

از پی کنسرت های مدونا و گروه u2 که با پخش تصاویری از جنبش سبز ایران همراه بودند و ترانه های اختصاصی جون بائز و مادلین که به منظور حمایت از مردم ایران سروده و نواخته شدند ، اینک “ گویلرمو مریوتو”، طراح ونزوئلایی الاصل مزون “ گتینونی”، که یکی از مشاهیر مد ایتالیاست در شوی لباسی که هفته ی پیش در رم برگزار شد، مدلهایش را با مچ بند سبز روانه ی سالن نمایش کرد.

 

او گفت ما مانکنها را آزاد گذاشتیم تا اگر می خواهند در حمایت از مردم ایران مچ بند سبز به دست ببندند و اکثر مانکنها نیز این کار را انجام دادند و با مردم ایران همراه شدند.

 

 

 

در انتهای نمایش نیز مریوتو، خود با تی شرتی به صحنه آمد که بر رویش با خط سبز نوشته شده بود “ ندا زنده است “. مریوتو در گفت و گو با شبکه ی خبر ایتالیا عنوان کرد این کمترین کاری است که می شود در حمایت از افرادی انجام داد که حاضرند برای آزادی از جان خود بگذرند.

 

این حرکت موریتو در حالی صورت می گرفت که مردم  ایتالیا پیشتر حمایت قاطعاشان را از مردم ایران اعلام کرده بودند و در همین راستا نیز، در هفته های اخیر تعداد بسیاری از شهرداری ها و ساختمان های دولتی  از پنجره شان پرچم سبزی  آویخته دارند.

 

اما پس از اعلام اعتصاب غذای اکبر گنجی و در ادامه ی این همراه شدن ها، این بارعده ای چند از فلاسفه، جامعه شناسان و هنرمندان دنیا، همراه این اعتصاب غذای نمادین شدند. اعتصابی که بناست در روزهای 22 تا 24 جولای در مقابل مقر همیشگی سازمان ملل متحد در نیویورک صورت  بپذیرد.( این مطلب پیش از 22 جولای به نگارش در آمده)

 

در این میان نوآم چامسکی، فیلسوف و زبان شناسی که برای حافظه ی ایرانیان شناخته شده است در صف نخستین افرادی بود که با بیان نوشته ای حمایتش را از اکبر گنجی و دیگر اعتصابیون اعلام کرد چامسکی که در زمینه ی فلسفه و زبان شناسی به خاطر تئوری های مدرن یادگیری زبانش مشهور است و کتاب های زیادی از او به فارسی ترجمه شده، پیشتر نیز با گنجی ملاقات و از او حمایت کرده بود. چامسکی این بار در نوشته ی صمیمی اش اینطور نوشته:

 

 

” اکبر. خبر مشارکت شما در اعتصاب غذا در حمایت از حقوق بشر و آزادی زندانیان سیاسی مرا بسیار خشنود کرده و تحت تأثیر قرار داد. این هدف، بسیار ارزشمند است. امیدوارم که قادر به پیوستن به شما در مقابل سازمان ملل باشم”.

پس از پیام چامسکی که بی شک تاثیرات  بنیادین بسیاری در همراه کردن جامعه ی آکادمیک دنیا با جنبش سبز ایران داشته، خوزه کازانوای اسپانیایی هم پیامی برای ایرانیان نوشت و همراه ما شد. خوزه کازانوا، جامعه شناس و استاد برجسته دانشگاه جورج تاون در پیامی کوتاه و انگیزاننده نوشته:

“من از اهداف اعتصاب غذایی که توسط اکبر گنجی در مقابل سازمان ملل تشکیل می شود حمایت می کنم. حقوق بشر مردم ایران باید مورد احترام قرار گیرد، و زندانیان سیاسی آزاد گردند”.‏

پس از چامسکی و کازانوا، عده ای از روشنفکران و اساتید دانشگاه های  آمریکا نیز با امضای یک بیانیه ی جمعی به صف حامیان جنبش سبز گرویدند. در میان اسامی قید شده در این بیانیه نام فلاسفه ی بزرگی همچون مارتا نسبام و جوشوا کوهن نیز به چشم می خورد. دکتر عباس میلانی رئیس گروه ایرانشناسی دانشگاه استنفورد نیز یکی از امضا کنندگان این بیانیه است.

برندگان جایزه صلح نیز از دیگر همراهان اعتصاب غذای نیویورک می باشند.” آرچ بی شاپ دزموند توتو”، “ مایرید مگوآیر” و “ جودی ویلیامز” ، سه نفری هستند که در کنار “ شیرین عبادی” به جنبش سبز ایران دست یاری داده اند. ایشان در بیانیه های اعتراض آمیز خود خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده  و تشدید محدودیت در آزادی های مدنی و زندانی کردن تعداد بیشماری از رهبران مدنی در ایران را محکوم کزده اند.

 

اما کار بدینجا ختم نمی شود، علاوه بر جامعه ی آکادمیک دنیا، هنرمندان نیز با این جنبش مردمی همراهند. رابرت ردفورد، بازیگر و کارگردان نامدار آمریکایی نماینده ی سینماگران و هنرپیشگان است که با اعتصاب کنندگان همراه شده است. او در نوشته ای خبر از حضور خود و دخترش در جمع ایرانیان داده و گفته :

 

 

 

 

‏”حوادث یک ماه گذشته ایران تکان دهنده بود. بسیاری از مردم در این رویداد کشته، و ‏صدها انسان بی گناه زندانی شدند. من قویاً از حقوق بشر مردم ایران دفاع می کنم. اعتصاب ‏غذا در برابر سازمان ملل یک شیوه ی جلب توجه جهان نسبت به وضعیت اسفبار زندانیان ‏سیاسی درایران است. من از این تلاش حمایت می کنم، و دخترم، ایمی ردفورد، به نشان بیان ‏همبستگی ام با ملت ایران، و به امید دست یافتن به هدف انسانی آزادی زندانیان سیاسی در ‏ایران در آنجا حضور خواهد یافت”.‏