یکی دیگر از مشاوران احمدی نژاد در آستانه برکناری

لیلا طیری
لیلا طیری

» محمد علی رامین رفتنی شد؟

هنوز یک ماه از تکذیب خبر برکناری محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی گذرد که سایت دادنا از قطعی شدن برکناری او خبر داد. این سایت اصولگرای جدید التاسیس روز گذشته در خبری با عنوان “رامین سرانجام رفتنی شد”، از نورالدینی، سرپرست معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان تامین اجتماعی به عنوان “اولویت اول و جدی” جایگزینی محمدعلی رامین نام برده است.

“روز” در تماس با دفتر محمدعلی رامین، صحت و سقم این مساله را جویا شد اما یکی از کارکنان دفتر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت “از هرگونه ابراز نظری در این زمینه منع شده ایم”.

سایت دادنا از جواد جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و همچنین علا الدین ظهوریان به عنوان دیگر کاندیداهای این سمت نام برده است.

به نوشته این سایت “بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایل زیادی به انتخاب جواد جعفری برای این سمت دارند و حسین انتظامی (نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت برمطبوعات) و نمایندگان حامی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی به جد دنبال قطعی کردن علاالدین ظهوریان برای معاونت مطبوعاتی هستند اما نورالدینی، به پشتوانه حمایت تیم نهاد ریاست جمهوری از 90 درصد شانس تصدی پست معاونت مطبوعاتی برخوردار است. با این اوصاف می‌توان نتیجه گیری کرد که نورالدینی 32 ساله می رود تا نام خود را به عنوان جوانترین معاون وزیر ارشاد ثبت کند”.

پیش از این، در روز 17 آبان ماه، روزنامه وطن امروز از جلسه سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد با علاءالدین ظهوریان برای تصدی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خبر داده و همچنین از  احسان قاضی زاده به عنوان دیگر گزینه مطرح در این زمینه نام برده بود.

این اولین بار نیست که اخباری پیرامون برکناری محمدعلی رامین منتشر می شود. 5 مهرماه خبرگزاری مهر پس از آنکه رامین در نشست  مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌ها با مدیرعامل سازمان پدافند غیرعامل حضور نیافت و وزیر ارشاد به جای وی درباره نقش رسانه‌ها در جنگ نرم سخنرانی کرد، از کنار رفتن او خبر داد؛ خبری که رامین آن را “شگردهای رسانه های صهیونیستی ومصداق جنگ نرم” خواند و انتشار آن را جرم اعلام کرد.

اما جرم دانستن انتشار خبر برکناری محمدعلی رامین از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نتوانست مانع گمانه زنی ها و انتشار اخباری از این دست را بگیرد تا اینک که سایت دادنا در آخرین نمونه از برکناری رامین به عنوان خبری قطعی یاد کرده است.

 

 جایگزینی مساجد به جای احزاب

محمدعلی رامین طی ماه های گذشته و در یک سال عهده داری سمت معاونت مطبوعاتی ارشاد، بیش از هر چیز با اظهارنظرهای جنجالی و در پاره ای موارد شگفت انگیز خود خبرساز شده است.

از زمان روی کار آمدن او در معاونت مطبوعاتی ارشاد، برخورد با مطبوعات و رسانه ها شدت بیشتری گرفته و طی کمتر از یک سال، ده ها روزنامه و نشریه از جمله “اعتماد ملی، فرهنگ آشتی، سرمایه، آرمان، حیات نو؛ ایراندخت…” توقیف شده اند و سیلی از تذکر ها و اعمال محدودیت برای رسانه ها به راه افتاده است. محمد علی رامین برخورد با مطبوعات را در جهت تلطیف فضای رسانه ای لازم میداند.

او که شرایط امروزمطبوعات را “نامطلوب” می داند، می گوید “حاکمیت از مطبوعات راضی نیست”. او در   دی ماه سال گذشته رسما از ممنوع بودن مصاحبه و پخش تصاویری که او آنها را ضد انقلاب میداند خبر داد و سه روز بعد در جمع مسئولان فرهنگی شهر قم اعلام کرد باید روزنامه ای به زبان های مختلف برای مسلمانان جهان در قم منتشر شود. با گذشت بیش از ده ماه خبری از انتشار چنین روزنامه ای نیست اما فشار رامین بر مطبوعات تا بدانجا پیش رفته که حتی رسانه های محافظه کاری چون روزنامه جمهوری اسلامی نیز لب به شکوه گشوده اند.چنانچه مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی که روزنامه اش به دلیل انتشار بیانیه میرحسین موسوی از سوی هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته بود در نامه ای به وزیر ارشاد از عملکرد معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه انتقاد کرد و نوشت: “متاسفانه دبیر هیات نظارت بر مطبوعات عبارت«کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت و یا تبلیغ می کنند حق هیچ گونه فعالیت مطبوعاتی را ندارند»که معنای روشن آن محرومیت این قبیل افراد از داشتن امتیاز یا مسئولیت و فعالیت در مطبوعات است را به معنای ممنوعیت چاپ اخبار آنها در مطبوعات گرفته و با استناد به این تفسیر نادرست از قانون مطبوعات به روزنامه جمهوری اسلامی تذکر داده است.”

رامین دو ماه بعد ودر حالیکه همچنان فشارها بر مطبوعات از سوی او و معاونت مطبوعاتی ارشاد شدت می گرفت مدعی شد که قانون فعلی مطبوعات “دست ما را بسته”. او گفت که “روزنامه نگاران خاطی باید از حقوق شهروندی محروم شوند”.

او که ضمن ارسال ابلاغیه ای از مطبوعات خواسته بود برای رهبر جمهوری اسلامی از صفت “امام” استفاده کنند، ولی فقیه را “حجت خداوند بر روی زمین” میداند.

محمدعلی رامین شهریور امسال در گفتگویی مفصل با مجله همشهری ماه خواهان جایگزینی مساجد به جای احزاب و ان جی اوها در ساختار سیاسی کشور شد.

 اما حضور او در یک برنامه زنده رادیویی، جنجال برانگیز ترین حاشیه یک مقام دولتی را ایجاد کرد؛ آنجا که او خطاب به مجری یک برنامه رادیو گفتگو اظهار کرد: “شما غلط می کنید از قول من اراجیف می نویسید”.

براساس آنچه که به طور زنده از رادیو گفتگو پخش شد، رامین در برنامه ای با حضور محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس، خطاب به مجری برنامه که از وی درباره اظهاراتش درباره روحانیت و مساجد سئوال کرد، به تندی گفت: “قبل از پاسخ به سلام شما باید بگویم شما چرا این اراجیف را مطرح می کنید. شما غلط می کنی که اینها را مطرح می کنی.”

پخش زنده این برنامه که انتشار فایل صوتی آن را در سطح گسترده ای در اینترنت به همراه داشت واکنش های بسیاری برانگیخت و حتی مساله به سطح رسانه های خارجی نیز کشیده شد.

رامین بعدها و در حاشیه نمایشگاه مطبوعات با تکرار و تایید سخنان خود در آن برنامه گفت که “منظورش از عبارت غلط کردی، مجری و تهیه کننده آن برنامه بوده است نه مسئولان صداو سیما.”

 او همچنین گفت: “می‌خواستم با این جواب جلوی فتنه را بگیرم.”

اما تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی سایت های حکومتی الف، جهان نیوز، رجانیوز، عصر ایران، فردانیوز و تابناک که با انتشار بیانیه مشترکی که از “نقد جدی” این سایت ها بر “رویکرد تعاملی محمدعلی رامین” همراه بود، نشان از گسترش بحران معاونت مطبوعاتی به سطح رسانه های حکومتی داد؛ چنانکه اگر تا دیروز رسانه های مستقل، نیمه مستقل و اصلاح طلب. “صهیونیستی” خوانده می شدند این بار رسانه های حکومتی نیز از انگ زنی های محمدعلی رامین مصون نماندند و او در واکنش به تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی این سایت ها. آنها را صهیونیستی خواند.

 

از بی سوادی تا معاونت وزارت ارشاد

محمدعلی رامین، 10 آبان سال گذشته در حالی با حکم سیدمحمد حسینی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین محمد ملکیان در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد که پیشتر مشاور سید محمد حسینی در دانشگاه پیام نور نیز بود.او در دولت نهم از مشاوران نزدیک محمود احمدی‌نژاد بود و از او  به عنوان مبدع بحث های مربوط به هولوکاست نام برده می شود.

محمدعلی رامین به گفته خودش تا 513 سالگی سواد خواندن و نوشتن نداشته و بعدا یک دفعه تصمیم گرفته درس بخواند.او در ضیافت ناهار با اعضای هیات تحریریه خفته نامه همشهری جوان گفته است: “بعد از اینکه تصمیم گرفتم درس بخوانم ظرف پنج ماه شش کلاس ابتدایی را تمام کردم که آن موقع در نشریات استان خوزستان معرفی شدم. این جهش درسی من طوری بود که بعد از دو سال و نیم یعنی در 16 سالگی در تابستان‌ها معلمی می‌کردم و به بچه‌هایی که درسشان ضعیف بود آموزش می‌دادم.”

رامین سالها ساکن کشور آلمان بود وگفته می شود  تحصیلات او در مقطع دکترای مهندسی به دلیل اخراج از این کشور ناتمام مانده است.