احتمال هک کروزهای روسیه

فرزانه روستایی
فرزانه روستایی

دو روز پس از آنکه روسیه با شلیک موشک های کروز از دریای خزر به خاک سوریه گام بسیار مهمی در جهت حمایت نظامی از بشار اسد برداشت یک مقام نظامی آمریکا بدون ذکر نام اعلام کرده که چهار موشک کروز روسیه درمسیر خود در خاک ایران سقوط کرده اند. در مجموع تاکنون ۲۶ موشک کروز از شش ناو روسیه در دریای خزر به سوی مواضع مخالفان اسد شلیک شده است.این موشکها با برد حدود ۲۵۰۰ کیلومتر در مرکز دایره ای به قطر سه متر به هدف اصابت می کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که ما پاسخی برای منابع ناشناس نداریم و همه موشک های ما به اهداف خود اصابت کرده اند.با این احوال خبرهایی از انفجارهای مبهمی در غرب ایران خبر منبع نظامی آمریکا را تایید می کند. طی یکی دو روز گذشته اخبار پراکنده ای از انفجار اشیای پرنده در مناطق غربی ایران مخابره شده بود اما چون تلفاتی به همراه نداشته است انعکاس زیادی نیافت. منابع محلی ایران از انفجارهایی در حوالی تکاب ٬ سقز و آستارا گزارش داده بودند. موشک های کروز روسیه برای رسیدن به هدف باید ۱۵۰۰ کیلومتر پرواز کنند که تقریبا نیمی از مسیر را در خاک ایران از استان های گیلان و کردستان و آذربایجان شرقی گذشته وارد خاک عراق شده و پس از آن وارد قلمرو هوایی سوریه می شوند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که متحدان روسیه ( یعنی ایران ) در جریان مسیر و عبور موشک های کروز قرار دارند.

روسها قبلا هیچگاه مدل نبرد آمریکایی ها یعنی شلیک موشک از ناوهای جنگی شناوردر مسیر های دور را تجربه نکرده بود و این اولین بار است که موشک های کروز روسیه با شلیک از عرشه یک ناو و پرواز ار قلمرو چهار کشور به سوی هدفی شلیک می شود. هر چند بار ها در جریان جنگ عراق اتفاق افتاده بود که تسلیحات آمریکا منفجر نشده بودند اما معمولا موشک های کروز از چنان دقت و تکنولوژی بالایی برخوردارند و چنان با دقت از سوی ماهواره ها تا بالای سر هدف هدایت و کشیده می شوند که معمولا ضریب اطمینان آنها بسیار بالاست.به این ترتیب٬ احتمالا موشک های کروز روسیه در اثر نقص فنی با خطای رهگیری در ایران سقوط نکرده اند و باید در پی عوامل دیگری بود که سقوط این موشک های مدرن را توجیه کند.

به احتمالی٬ هک شدن موشک های کروز روسیه از سوی تشکیلات جنگ الکترونیک آمریکا از موضوعاتی است که می تواند پاسخی به علل به هدف نرسیدن این موشک ها باشد. پنتاگون دارای توانایی های تکنولوژیک مافوق پیشرفته اعلام شده و اعلام نشده ای است که برخی از آنها هیچگاه هرگز در یک جنگ واقعی درگیر نشده اند اما برای روزی که احتمالا ارتش آمریکا در گیر یک جنگ واقعی شوند طراحی و عملیاتی شده اند.

هک کردن سیستم هدایت یا GPS موشک هایی که به سوی اهدافی در آمریکا شلیک می شوند یا اینکه مراکزی را هدف قرار می دهند که برای آمریکا از حساسیت فوق العاده برخوردارند از آن دست توانایی هاست که پنتاگون سال ها روی آن کار کرده است. سه ماه پیش گزارشی در نشریه دی ولت آلمان منتشر شد مبنی بر اینکه هکرها سیستم باطری موشک های پاتریوت متعلق به آلمان را هک کرده بودند که در مرز ترکیه و سوریه مستقر هستند. در همین رابطه رییس سابق MI6 ضمن تایید امکان هک کردن تسلیحات مدرن به یک نشریه فرانسوی کفته بود که برخی از سیستم های دفاعی آمریکا هدایت دوگانه دارند تا اگر در یک شرایط فرضی این سیستم ها هک شوند ٬ یا کد های هدایت این سیستم ها از سوی کسانی مانند ادوارد اسنودن لو رفت بتوان از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد.

اگر سیستم های دفاعی یا تسلیحات تهاجمی آمریکا به قول همان رییس سابق MI6 در عقب هم دارند بی تردید این توانایی در تشکیلات پنتاگون وجود دارد که یا سیستم شلیک کننده دیگر کشورها را هک کنند و یا آن را از رسیدن به هدف باز دارند.

از آنجا که ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه بسیاری از معادلات خاورمیانه را جا به جا می کند می توان انتظار داشت که آمریکا نیز از همه توانایی تکنولوژی مدرن خود برای کند کردن تیغ روسها بهره ببرد. وارد شدن روسیه به جنگ داخلی سوریه آن هم به ترتیبی که با ناوگان دریایی خود از ۱۵۰۰ کیلومتر آن طرف تر به سوی مخالفان اسد موشک کروز شلیک کند می توانست حاکی از این باشد که موازنه در خاورمیانه خارج از ملاحظات آمریکا دارد وارد معادله های پیش بینی نشده می شود. اگر موشک های کروی روسیه که به سوی سوریه شلیک شده اند از سوی آمریکا هک شده باشند و این روند ادامه یابد باید منتظر وارد شدن آمریکا و روسیه به یک فاز بالاتر جنگ سرد باشیم. یعنی روندی که برخی معتقدند مدتی است شروع شده.

شاید آنچه دو سال پیش در تاسیسات هسته ای ایران رخ داد و کا مپیوترهای یک مرکز هسته ای خود به خود روشن شدند و شروع به پخش یک موزیک خشن و مسخره راک کردند احتمالا نشان می دهد که در دنیای مدرن امروز ٬ دولت و ارتش آمریکا روند درگیری ها را به ترتیبی از راه دور مدیریت می کنند که هزینه ای برای آنها نداشته باشد و به صورت فیزیکی دیگر در صحنه درگیری حضور نداشته باشند. باید دید درگیری در سوریه چطور پیش می رود و اینکه روسها نسبت به اینکه تجهیزاتشان از راه دور هک می شود چه عکس العملی نشان می دهند. زیرا قرار نیست روسیه و ایران در بحران سوریه دست بالاتر را داشته باشد.