واکنش فعالان حقوق بشر به حکم شیرکو معارفی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» کردها، همچنان زیر چوبه دار

تنها سه روز بعد از اعدام احسان فتاحیان، فعال سیاسی کرد، برخی اخبار از احتمال اعدام شیرکو معارفی حکایت دارد.

شیرکو معارفی از فعالان سیاسی و مدنی کرد است که  سال گذشته در شهرستان سقز دستگیر و در دادگاه به اعدام محکوم شد. این فعال سیاسی ، اهل بانه است و 30 سال سن دارد. او که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا به اعدام محکوم شده است از نهم مهرماه سال ۱۳۸۷ تاکنون در بازداشت اداره‌ اطلاعات و زندان شهر سقز است.

 

استمداد خانواده معارفی از مجامع بین المللی

خانواده شیرکو معارفی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به مجامع بین المللی و سازمان های حقوق بشری اعلام کرده اند که فرزندشان در خطر اعدام قرار دارد.
این خانواده با ابراز نگرانی شدید از وضعیت فرزندشان نوشته اند: بر اساس آخرین خبرهایی که به ما رسیده، ماموران زندان سقز از روز پنج شنبه شیرکو را به سلول انفرادی بند اجرای احکام منتقل کرده اند. بنا بر این ما از این خبرها و دیگر اخباری که ازباقی ماندن تیم اعدام در سنندج و سفرقریب الوقوع رییس کل دادگستری استان کردستان به شهرستان سقز حکایت دارد چه نتیجه ای می توانیم بگیریم به جر اینکه همه چیز دست به دست هم داده است تا شیرکو را به چوبه  دار بسپارند؟
در این نامه تصریح شده است:  ما به عنوان اعضای خانواده و نزدیکان شیرکو معارفی از تمامی مجامع بین المللی و حقوق بشری تقاضا داریم تا ضمن دفاع از حقوق اولیه و ابتدایی یک زندانی سیاسی، نسبت به اعدام شیرکو با حکومت جمهوری اسلامی وارد مذاکره شده و مسوولان این حکومت را که داعیه مذهبی بودن دارد را متقاعد کنند که این حکم اجرا نشود.

 

 برهم زدن آرامش کردستان

همزمان آقای بهرامیان، وکیل آقای معارفی  با بیان اینکه موکلش عضو کومله نبوده و فقط هوادار این حزب بوده است اعلام کرده که “بنا به شهادت‌نامه‌ای که اهالی روستا امضا کرده‌اند، وقتی پاسدارها برای دستگیری شیرکو آمده بودند، وی اسلحه‌اش را تحویل داده و خود را تسلیم کرده و بر این اساس، اتهام محاربه در این پرونده صدق نمی‌کند”.

او تاکید کرده است: “استنباط من این است که جریان تندروانه‏ای در منطقه‏ی کردستان در پی نوعی انتقام‏جویی، چپ‏روی و یا ماجراجویی است که آرامشی را که در کردستان وجود دارد، بر هم بزند که خواه‏ناخواه، برهم خوردن این آرامش به نفع کشور ما نیست”.

این وکیل دادگستری، قضات را متهم به تندروی کرده و به رادیو زمانه گفته است که “آقایان قضات تابع دستورات مقامات امنیتی هستند و این صحیح نیست. اگر قرار بود مقامات امنیتی رأی صادر کنند، بهتر می‏بود که اصلا دادگاهی تشکیل نمی‏شد؛ آن‏ها خودشان می‏گرفتند، خودشان متر می‏کردند، خودشان می‏دوختند و خودشان اجرا می‏کردند”.

 

هشدار عفو بین الملل

از سوی دیگر، روز گذشته سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از مقامات ایرانی خواست که حکم اعدام این جوان کرد ایرانی را متوقف کنند.

عفو بین الملل همچنین هشدار داده است که یک کرد ایرانی دیگر به نام حبیب الله لطیفی نیز در معرض اعدام قرار دارد.

در حالیکه هیچ گروهی مسولیت ترورهای شهریور ماه گذشته در کردستان را که طی آنها رئیس شورای شهر سنندج و نماینده کردستان در مجلس خبرگان کشته و دو قاضی زخمی شدند را بر عهده نگرفته است، سازمان عفو بین الملل، اعدام احسان فتاحیان که روز چهارشنبه صورت گرفت و دو حکم اعدام دیگر را به انتقام از ترورها و تلاش ها برای ترور مقامات استان کردستان مربوط دانسته است.

 

شبهه در اعدام احسان فتاحیان

احسان فتاحیان  که روز چهارشنبه اعدام شد، 28 سال سن داشت و در شهرستان کامیاران در استان کردستان به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب اپوزیسیون مسلح” (حزب کومله) دستگیر شده بود. او در دادگاه به ده سال زندان محکوم شده بود اما دادگاه تجدید نظر حکم او را به اعدام تغییر داد و حکم اعدام این فعال سیاسی به صورتی شتابزده به اجرا درآمد.

بر اساس گزارش “خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان” جنازه آقای فتاحیان روز پنجشنبه “به شرط برگزاری بی سر و صدای مراسم تدفین” به خانواده او تحویل داده شد و پس از انتقال به کرمانشاه در گورستان باغ فردوس این شهر دفن گردید.

شیرین عبادی ، برنده جایزه صلح نوبل، سرعت روند دفن احسان فتاحیان را باعث “شک بیشتر” دانسته و به بی بی سی گفته است: “بسیار غیرمعمول است که بخواهند کسی را به این فوریت اعدام بکنند، حتی اجازه ندهند که شب آخر خانواده اش را ببیند، … این یک شیوه بسیار غیرمعمولی است که شک را درمورد اینکه اساسا علت مرگ چه بوده بیشتر می کند”.

به گفته خانم عبادی، “با توجه به رفتار نامناسبی که در زندان های ایران متاسفانه باب شده، خصوصا با زندانیان سیاسی” می توان تردید درباره علت مرگ احسان فتاحیان را جایز دانست”.

از سوی دیگر عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی حقوق بشر در خصوص روند اعدام آقای فتاحیان به رادیو فردا گفته است “ما تردید نداریم که قتل این جوان در اثر شکنجه بوده و برای پنهان کردن آثار شکنجه او را به صورت ظاهری اعدام کردند و یا او را اعدام کردند چون می دانستند عمر او به روزهای آخر رسیده و با این اعدام صوری خواسته اند جنایات خود را مخفی کنند”.

وی افزوده است: “نحوه محکومیت او برای ما شگفت آور بود، چون در مرحله تجدید نظر یا همان مجازات مرحله بدوی تایید می‌شود و یا در بسیاری مواقع در این مجازات تخفیف داده می‌شود. این که یک‌باره مجازات ۱۰ سال حبس را به اعدام تبدیل کنند برای ما بسیار تعجب آور بود، به‌خصوص این که از همان مجرا به ما خبر رسیده بود که در زندان هم این جوان را تحت فشار شدید و شکنجه قرار داده بودند تا جلوی دوربین تلویزیون اظهار ندامت کرده و حزب کومله را محکوم کند”.

در حال حاضر، زینب جلالیان، حبیب لطیفی، رمضان احمد، فرهاد چالش، رستم ارکیا، فصیح یاسمنی، رشید آخ کندی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، حسین خزری و فرزاد کمانگر، ۱۲ زندانی کرد دیگر هستند که با حکم اعدام در زندان هستند و نگرانی ها از احتمال اجرای حکم آنان ، شدت گرفته است.