تازه اول راه است؛ نباید مذاکره ‌کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش سپاهیان به بحران روزافزون اقتصادی:

در حالیکه گزارش‌های مختلف، حکایت از وخامت اوضاع اقتصادی کشور دارد و نمایندگان مجلس از کاهش چهل درصدی درآمد فروش نفت در شش ماهه اول سال جاری خبر می‌دهند، دو مقام سپاه بر ادامه مخالفت با “مذاکره با آمریکا” تاکید کرده اند و یکی از آنها گفته “تازه اول راه است” و این مذاکره “باعث حل شدن مشکل گرانی‌ها نمی‌شود”.

 

بودجه انقباضی

غلامرضا اسداللهی، عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه، از محقق نشدن ۴۰ درصد درآمدهای نفتی کشور در شش ماه اول سال جاری خبر داده و دلیل آن را “کاهش فروش نفت و محدودیت شدید در انتقال ارزهای نفتی” دانسته است. وی خواستار آن شده است که “بودجه سال ۱۳۹۲ باید انقباضی بسته شود، ضمن آنکه اتکا به منابع محقق نشده به ویژه منابع نفتی باید کاسته شود”.

در همین حال کره جنوبی، چهارمین خریدار عمده نفت صادراتی ایران اعلام کرده است که تا بهار سال آینده، واردات نفت از ایران را نسبت به سال جاری میلادی به میزان ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. این کشور در تلاش است تا آن زمان، نزدیک به چهل هزار بشکه در روز، از میزان واردات نفت خود بکاهد.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه صنایع نفت و گاز ایران اتخاذ کرده‌اند. هم‌زمان آمریکا قانونی را تصویب کرد که براساس آن هر شش ماه یکبار به خریداران نفت ایران مهلت می دهد که واردات نفت را به صورت متمادی کاهش دهند، و گرنه با تحریم های آمریکا مواجه خواهند شد. هفته گذشته اعلام شد که آمریکا مجددا برخی خریداران نفت ایران از جمله چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را از تحریم ها معاف کرده که نشانگر کاهش دوباره خرید نفت این کشورها از ایران است.

در همین حال بر اساس گزارش گمرک ایران، صادرات پروپان طی هشت ماهه اول سال جاری به ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است، این میزان در سال گذشته بیش از دو و نیم میلیارد دلار بوده است.

همچنین به دلیل مشکلاتی که تحریم‌ها برای اقتصاد جمهوری‌اسلامی به وجود آورده، رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، خبر از آن داده که در بودجه سال آینده شاهد “کاهش شدید وابستگی کشور به نفت” خواهیم بود.

پیش از این اعلام شده بود بودجه سال آینده “بیشتر معیشتی است تا توسعه‌ای” و “به ناچار باید بخش عمده‌ای از اهداف اقتصاد مقاومتی در بودجه سال ۹۲ لحاظ شود که همین موجب می‌شود بسیاری از پروژه‌های اقتصادی نیمه‌کاره باقی بماند. بسیاری از پروژه‌های اقتصادی دولت دهم از جمله مهر ماندگار متوقف می‌شود چرا که منابعی برای تأمین هزینه‌های این پروژه‌ها وجود ندارد”.

 

بحران در واحدهای تولیدی

در تحولی دیگر سایت تسنیم، به نقل از “گزارش ویژه یک وزارت‌خانه” نوشته است که “تعطیلی و بحران در واحدهای تولیدی از سال ۸۸ تا ۹۱ به شدت افزایش یافته است. در حالی که تعداد واحدهای تولیدی بحران زده در کشور در سال ۸۸ حدود ۴۴۱ واحد بوده، این رقم در سال جاری به هزار و ۵۹۹ واحد رسیده است”.

این گزارش در حالی منتشر شده که پیش از این غلامرضا مصباحی‌مقدم٬ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود در حال حاضر واحدهای تولیدی در ایران با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و روح‌الله بیگی٬ نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تعطیلی ۶۰ تا ۷۰ درصد کارخانه‌ها در ایران خبر داده و گفته بود مابقی کارخانه‌های در حال فعالیت نیز در حالت رکود به سر می‌برند.

پیش‌تر، غلامرضا تاج‌گردون٬ عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، از مجلس نهم با عنوان “مجلس قاجار” و از دولت محمود احمدی‌نژاد با عنوان “دولت رضا قلدر” یاد کرده و گفته بود: “آوازه بی تدبیری مان آوازه خاص و عام شده است. اقتصاد تحریمی مان را مطابق میل دشمنان بد اداره می کنیم. منابع مان را سهل و آسان می سوزانیم و چرا کسی پاسخگوی این همه تاراج ارز و ذخایر کشور نیست… تورم به نقطه و عدد وحشتناک 58 درصد رسیده است. چه شده و به چه سفره بی کرانی دست یافته اید که در یک سال گذشته قریب به 11 میلیارد ریال صرف سفارش خودرو شده است”.

 

تازه اول راه است

در همین حال، برخی فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران، نسبت به تلاش برای مذاکره با آمریکا انتقاد کرده‌اند. حسین کریمی‎اول، جانشین سپاه نینوا گلستان، در این زمینه گفته است: “متاسفانه در داخل کشور برخی از آقایان چه اصولگرا، چه فتنه‎گر و چه اصلاح‎طلب می‎گویند پای مذاکره بنشینیم تا مشکل گرانی‎ها حل شود من خطاب به این دسته افراد می‎گویم که فکر می‎کنند با کوتاه آمدن ما گرانی تمام می‎شود، اتفاقاً این تازه اول راه است، فکر کردید دنیایی که محورش ماده‎گرایی است و آمریکایی که نماد سرمایه‎داری و سودمحوری است ما را رها می‎کند؟ عده یک درصدی که حاکم بر 99 درصدی که مالیات و عوارض می‎دهند هستند و به مردم خود رحم نمی‎کنند، آیا ما را رها و برای ما ارزانی خواهند آورد؟ تا اینها در عملیات روانی خود دین و ارزش‎های ما را نگیرند و ما دست‌مان را بالا نگیریم دست‎بردار نیستند و این خیال‎هایی که برخی افراد در داخل دارند خام، پوچ و بیهوده است”.

هم‌زمان محمد صداقت، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه، نیز مذاکره با آمریکا را “همسو شدن با ظالم و به منزله عقب‌نشینی و پشت کردن به آرمان‌های انقلاب” توصیف کرده و گفته: “برخی از سیاسیون خیال‌پرداز که گمان می‌کنند مذاکره با آمریکا زمینه‌ساز حل برخی مشکلات است، سخت در اشتباهند. با نگاهی به رژیم‌های دست و پا بسته که با امریکا به اصطلاح رابطه دارند نشان از این دارد که رابطه با شیطان بزرگ دردی را دوا نمی‌کند”.

پیش از این روزنامه کیهان، که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌شود، در یادداشتی خبر از آن داده بود که برخی “انقلابیون فرسوده” قصد دارند “با استفاده از دستاویز تحریم‌ها” و “با بزرگنمایی اثرات تحریم های مالی و اقتصادی آمریکا و اتحادیه ی اروپا” بر “رهبری فشار وارد کنند”.

کیهان هدف از افزایش چنین فشار‌هایی را “نوشیدن جام زهر، عقب نشینی و دست کشیدن از مواضع انقلابی” از سوی خامنه‌ای و موافقت با آغاز مذاکره با آمریکا اعلام کرده و نوشته بود: “انقلابیون فرسوده طی این سال‌ها همواره با اتخاذ رویکردی عملگرا، راهبرد مدارا و نرمخویی و برقراری روابط حسنه با دشمنان انقلاب را دنبال می‌کنند”.