گزارش♦ صدا

نویسنده
سعید آزادی

بیستمین سال فستیوال جهانی موسیقی “امداترا” با حضور بیش از صد تن از هنرمندان موسیقی و رقص از کشورهای مختلف جهان در شهر لوزان سوئیس با شکوه فراوانی برگزار شد.

bakhtiar467.jpg

درخشش هنر ایران بر صحنه جهانی

فستیوال جهانی موسیقی “امداترا” از بیست و پنج ماه آوریل آغاز و شنبه پنجم ماه مه به کار خود پایان داد. اکثر گروه های برگزیده موسیقی از میان هنرمندان سوئیس، هند، ایتالیا، مراکش، تونس، الجزایر، مصر، پاکستان، سوریه، چین، ترکیه، ژاپن، امریکا و ایران گزینش شده بودند که در دو سال گذشته در فستیوالهای معتبر اروپایی شرکت کرده بودند.

از هنرمندان ایرانی استاد جمشید شمیرانی نوازنده برجسته تنبک همراه خانم امنینا علوی از خوانندگان نامدار مراکش در دو شب متوالی معرف موسیقی تلفیقی ایران و مراکش بودند. عباس بختیاری نوازنده چیره دست دف از ایران در دو شب ضمن اجرای تکنوازی به مدت پانزده دقیقه، همراه شش تن از هنرمندان کُرد از کشورهای عراق، سوریه و ترکیه معرف موسیقی کردستان بودند که با استقبال بسیار روبرو شد.

خانم “پائولا اشره” رئیس فستیوال در پایان آخرین اجرای موسیقی توسط هنرمندان کردستان بر صحنه حضور یافت و ضمن تقدیر از تمامی هنرمندان شرکت کننده، گفت: “ما با زبان موسیقی به بسیاری تفهیم خواهیم کرد که جهان جای دوستی، مهر و وحدت انسانها است. موسیقی می تواند پیام آور مشکلات و مصائب و نیز باور به زندگی توسط مردمان از هر نژاد و رنگ و پوست باشد.” او واکنش مردم سوئیس پس از اجرای کنسرتها توسط گروه های مختلف را ستود و آن را نتیجه فهم و آگاهی مردم کشورش دانست. وی افزود “من خوشحالم که هنرمند ایرانی عباس بختیاری استاد دف یازده ماه مه مهمان انجمن سینماگران شهر لوزان است تا بار دیگر شاهد هنرنمایی او در شب بزرگداشت کارگردان نامدار تونی گتلیف باشیم.”

پوستر امسال فستیوال به عکس عباس بختیاری اختصاص داشت و بسیاری از مطبوعات سوئیس با درج مطالب و عکس کار او را ستودند.