مرتضوی با کهریزک حذف می شود؟

نویسنده
نازنین کامدار

» سایت الف گزارش محرمانه مجلس را افشاء کرد

سرانجام پس از گذشت چند ماه و کشمکش های بسیار، گزارش کمیته تحقیق از جنایت کهریزک به هیات رئیسه مجلس ارائه و بر اساس خبر”سایت الف” سعید مرتضوی به عنوان متهم اصلی این پرونده معرفی شد.این در حالیست که غلامرضا اسداللهی و فرهاد تجری، دو عضو کمیته ویژه گفته اند که “مواد مطروحه در مورد سعید مرتضوی هنوز تائید نشده” است.هنوز معلوم نیست در این گزارش از سردار نقدی، که زندانیان کهریزک به صراحت به نقش وی در این زندان اشاره کرده اند، نامی برده شده یانه.

 سایت الف، سایت اینترنتی وابسته به احمد توکی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، دیروز با انتشار بخش هایی از این گزارش، نوشت: “گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، تقصیر اصلی را متوجه سعید مرتضوی؛ دادستان سابق تهران که به دستور رییس وقت قوه قضاییه اختیار بازداشتگاه کهریزک را بر عهده داشته است، می‌داند”.

سایت الف، به نقل از این گزارش با بیان اینکه “دستور اعزام بازداشت شدگان ۱۸ تیر به کهریزک را مرتضوی شخصا صادر کرده بود”، می افزاید: “در اثر رفتارهای خشونت بار ماموران با بازداشت شدگان، محیط غیربهداشتی و ضرب و شتم بازداشتی‌ها به دست ماموران و زندانیان شرور تحت امرشان؛ سه جوان به اسامی مرحوم محسن روح‌الامینی، مرحوم امیر جوادی‌فر و مرحوم محمد کامرانی جان باختند”.

در همین حال، پس از افشاگری سایت الف که مستند به بخش هایی از گزارش هیات ویژه مجلس است، دو تن از اعضای این هیات با ابراز تعجب از انتشار محتوای این گزارش “محرمانه”، از گردانندگان سایت الف خواسته اند توضیح دهند که “گزارش محرمانه کمیته را از کجا بیرون کشیده اند؟”

 فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه مجلس که دو هفته پیش به عنوان یکی از از “رفقای” سعید مرتضوی معرفی شد، در گفت و گو  با خبرگزاری مهر اظهار داشت: “این گزارش قرار بود چهارشنبه و در آخر وقت به رئیس مجلس داده شود و با توجه به اینکه آقای لاریجانی در صحن حضور نداشت گزارش نیز ارائه نشده است بنابراین تعجب می کنم چطور این گزارش به دست رسانه ها رسیده است”.

او ضمن تلاش برای کم رنگ جلوه دادن نقش مرتضوی، گفت:“در بخش نتیجه گیری این گزارش اشاره شده که تخلفاتی در بخش قضایی و انتظامی صورت گرفته اما اینکه آقای مرتضوی را به عنوان مقصر اصلی اعلام کنیم، نبوده است”.
گفتنی است، دو هفته پیش پس از حضور سعید مرتضوی در مجلس و شرکت وی در جلسه کمیته ویژه جنایت کهریزک، فرهاد تجری در مصاحبه با خبرنگاران پارلمانی اعلام کرده بود که “حضور مرتضوی و همزمانی آن با جلسه کمیته تصادفی بوده و ایشان برای ملاقات رفقای خود به مجلس آمده بودند”.
خبرنگاران پارلمانی همچنین  همان زمان، سعید مرتضوی را هنگام ترک مجلس در این مورد پرسش قرار داده بودند و او نیز مدعی شده بود که به دلیل “دوستی و رفاقت با برخی نمایندگان” به مجلس آمده است.
دیروز اما عضو دیگری از کمیته ویژه مجلس نیز با خبرگزاری مهر گفت و گو کرد و با وجود عدم تکذیب گزارش سایت الف  و با تاکید بر اینکه “بررسی های این کمیته جنبه قضایی ندارد”، گفت: “درباره گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس در خصوص بررسی حوادث بازداشتگاه کهریزک، این موضوع در جلسات کمیته و از جمله با حضور قاضی مرتضوی مورد بررسی قرار گرفت اما باید اذعان داشت این بررسی ها قضایی نبوده و ما هنوز نمی توانیم به صورت قطعی درباره مقصر بودن شخص وی سخن بگوییم”.
غلامرضا اسداللهی ادامه داد: “در حال حاضر دادسرای انتظامی قضات در حال بررسی موارد مطروحه در خصوص نقش سعید مرتضوی در ماجرای کهریزک است”.
از میان اعضای ۱۲ نفره کمیته ویژه مجلس، کاظم جلالی نیز با خبرگزاری فارس گفت و گوی کوتاهی کرد و اقدام سایت الف  در افشای نقش سعید مرتضوی در جنایات کهریزک را “قبل از قرائت گزارش در صحن علنی، غیر اخلاقی” دانست.

واکنش سه عضو کمیته ویژه جنایت کهریزک درحالی نشان داده شد که دیگر اعضای این کمیته در باره گزارش سایت الف سکوت کرده اند.گفتنی است کمیته مذکور دارای ۱۲ عضو است و تنها سه تن از این عده به افشاگری سایت الف واکنش نشان داده اند.

پیش از این علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و رئیس سابق سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی با انتشار نامه ای از نقش مرتضوی در جنایات کهریک پرده برداشته بود که اقدام وی منجر به رد و بدل شدن چند نامه  شدید اللحن بین او و سعید مرتضوی شد.

علیرضا زاکانی پس از انتشار خبر قتل محسن روح الامینی در مرداد ماه گذشته، در نامه ای سرگشاده که در سایت جهان نیوز منتشر شد، سعید مرتضوی را اصلی ترین مقصر جنایات کهریزک معرفی کرد.

به دنبال این اقدام، سعید مرتضوی نیز به افشاگری زاکانی واکنش نشان داد و مدعی شد که در زمان رخ دادن جنایات کهریزک مشغول دفاع از پایان نامه دکترای خود بوده است. مرتضوی زاکانی را به نداشتن سلامت روحی متهم کرد و خود را از هر نوع نقشی در جنایات کهریزک مبری دانست.

مرتضوی در جلسه تودیع و معرفه دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز گفته بود که “کارنامه ام در وقایع بعد از انتخابات درخشان است”.

با این حال مرتضوی، هشتم شهریور ماه سمت دادستانی تهران را به عباس جعفری دولت آبادی واگذاشت و  به عنوان “معاون مطلق دادستان کل کشور” در کنار غلامحسین محسنی اژه ای، مشغول کار شد.

وی در این پست اما زمان زیادی نماند و با حکم محمود احمدی نژاد که با عبارت “برادر گرامی و برخوردار از توان و تجارب ارزشمند” آغاز می شد، به جمع مردان احمدی نژاد پیوست و به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب شد؛ قرار است مراسم معارفه وی در اوایل هفته آینده برگزار شود. هر چند به گزارش جهان نیوز، وی در چند روز گذشته در دفتر ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا مستقر بوده است. ستادی که پیش از وی چهره هایی چون محمد رضا نقدی و غلامحسین الهام ریاست آن را بر عهده داشته اند.

گفتنی است سعید مرتضوی درحالی به عنوان متهم اصلی جنایات کهریزک معرفی شده که بر اساس گزارش هیات ویژه مجلس ششم و اعلام وزارت خارجه کانادا سالهاست به عنوان قاتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی- کانادایی معرفی شده  و تحت پیگرد پلیس بین المللی است.

او در دوران مسئولیت اش به عنوان قاضی شعبه ۱۴۱۰، حکم توقیف بیش از ۱۲۰ روزنامه و نشریه را صادر و  برای بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی پرونده قضایی تشکیل داد و  تعداد بیشماری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی را زندانی کرد.

سعید مرتضوی به قاتل مطبوعات، ملقب است ویکی از چهره های جناح سرکوب گر حکومت جمهوری اسلامی ایران، پس از چهره های فعال در حوادث سال های دهه ۶۰ است؛به همین جهت ناظران سیاسی معتقدند نوبت حذف این چهره نامطلوب فرا رسیده است.