فائزه هاشمی: حمله نیروهای بسیج به دانشگاه سازمان یافته بود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

سخنرانی فائزه هاشمی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد مشهد با حمله نیروهای بسیج به دانشگاه لغو شد. فائزه هاشمی در مصاحبه با “روز” می گوید نیروهای بسیجی که به دانشگاه حمله کردند بسیج دانشجویی دانشگاه نبودند و از بیرون ساماندهی شده بودند. به گفته او نیروی انتظامی هیچ تلاشی برای تامین امنیت برنامه ای که دارای مجوز بوده و جلوگیری از حمله بسیجی ها به دانشگاه نکرده است.

مراسم روز دانشجو قرار بود روز ۱۸ آذر ماه در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شود. رسانه های امنیتی پس از لغو سخنرانی فائزه هاشمی در این مراسم، مدعی شدند که دانشجویان مانع از سخنرانی وی شده اند. براساس تصاویری که این رسانه ها منتشر کرده اند پلاکاردهایی هم با مضامینی چون “مرگ بر منافق، مرگ بر فتنه‌گر، شهر مقدس ما جای منافقین نیست، رئیس بی کفایت اخراج باید گردد، فائزه هاشمی دانشگاه آزاد خیابان‌های تهران نیست، مرگ بر فتنه گر دشمن رای ملت، هرجا که اغتشاشه فائزه رد پاشه، ایران که باغ پسته بابات نیست مملکت حسینی بی صاحب نیست” در دست کسانی که مانع از سخنرانی فائزه هاشمی شدند دیده می شد.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و مدیرمسئول روزنامه توقیف شده زن در مصاحبه با “روز” درباره این مراسم توضیح می دهد: از سوی تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد از من برای سخنرانی دعوت کرده بودند و برنامه چند مجوز داشت. شورای نظارت دانشگاه مجوز داده بود، شورای تامین استان و استانداری هم موافقت کرده و مجوز داده بودند. قبل از رفتن همه چیز عادی بود ولی وقتی رسیدیم آنجا باخبر شدیم بسیج گفته ما نمی گذاریم. روز قبل از برنامه هم مرتب پیام های تهدید برای رئیس دانشگاه فرستاده بودند. بعد جلوی دانشگاه تجمع کردند که نگذارند ما وارد شویم. جلوی همه درهای دانشگاه تجمع کرده بودند.

او می افزاید: دانشگاه برنامه ریزی کرده بود که دانشجویان خود دانشگاه وارد شوند و افراد متفرقه نیایند اما بسیجی ها حتی به دانشجویان خود دانشگاه هم اجازه ورود به دانشگاه را نمی دادند. بعد در را شکستند و با نردبان از در و دیوار بالا آمدند. سپس در آمفی تئاتر را شکستند و وارد شدند و به اتاق رئیس دانشکده حقوق که ما در آن بودیم،حمله کردند.ما دیدیم شرایط خطرناکی شده ،به هر نحوی بود خارج شدیم، اما ما می رفتیم آنها هم توی راه پله ها می آمدند و فحش می دادند. ماشین هم نبود، سوار ماشین یکی از دانشجویان شدیم که به ماشین حمله کردند.

خانم هاشمی اشاره می کند که حمله کنندگان از بسیج دانشگاه نبوده اند: بسیج دانشگاه نبود. بسیج بیرون از دانشگاه بود. بسیج همان منطقه. بیرون از دانشگاه برنامه ریزی کرده بودند. من اصلا نتوانستم به آمفی تئاتر بروم. حتی به ما گزارش رسید که بسیجی ها با سنگ و بمب های دستی آمده اند. تمام درها اشغال شده و تمام دانشگاه را بسیج گرفته بود. دیروز هم به ما اطلاع دادند که تعدادی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه را در اتاقی زندانی کرده بودند؛ یعنی درها را قفل کرده بودند که آنها نتوانند بیرون بیایند.

او می افزاید: این مساله کاملا ساماندهی و برنامه ریزی شده بود، آنها با برنامه ریزی آمدند و به هیچ عنوان تصادفی نبود.وقتی تمام طول راه پله ها دنبال ما می آمدند و فحش می دادند بعد آنطور به ماشین حمله کردند کاملا معلوم است که تصادفی نیست و من تصادفی سالم ماندم.

فائزه هاشمی سپس به اظهارات رحمانی فضلی، وزیر کشور که گفته است “به‌نظر من می‌توانست سخنرانی ایشان در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شود” اشاره می کند و می گوید: وزیر کشور گفته چنین چیزی نبوده و اگر صبر می کردند سخنرانی هم برگزار می شد، نمی دانم چرا چنین چیزی گفته شاید به او اطلاعات نادرست داده اند اما سخنان وزیر درست نیست. همه چیز بحرانی بود، حتی نیروی انتظامی هم با اینکه در تعداد زیاد حضور داشتند اما دخالتی نکردند و مانع حمله آنها نشدند.

او می گوید: قدرت وقتی یک جا متمرکز است دیگران نمی توانند دخالت کنند. وقتی مجوز است، از چند جا هم مجوز صادر شده و برنامه ای قانونی است مگر می شود یک عده بریزند و به هم بزنند بعد هم با قلدری بگویند بله ما چنین کردیم. این همان حرف آقای روحانی است که گفت وقتی پول و رسانه و اسلحه یکجا متمرکز شود فساد می آورد. نتیجه اش همین فساد است.

حسن روحانی ۱۷ آذر ماه طی سخنانی گفته بود “اگر سرمایه، سایت، روزنامه، خبرگزاری، توپ و امکانات نظامی و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم که باشد، فاسد می‌شود”.

از فائزه هاشمی سوال می کنم حالا چه می خواهید بکنید؟ آیا این قضیه را پی گیری خواهید کرد؟ می گوید: ما چه امکانات و ابزاری داریم که اقدامی بکنیم؟ جز شفاف سازی کاری نمی توانیم بکنیم. همه دیدند که نیروی انتظامی ایستاده و همه چیز را می بیند و هیچ کاری نمی کند. ما اگر ابزار داشتیم که با مجوزهایی که داشتیم سخنرانی می کردیم.

او می افزاید: هفته قبل مهدی کوچک زاده و حمید رسایی در همین دانشگاه سخنرانی داشتند. خود رئیس دانشگاه می گفت مراسم به آرامی برگزار شده و مشکلی نبوده، می گفت وقتی به اصولگراها مجوز می دهیم چرا به اصلاح طلب ها ندهیم؟ به همین دلیل هم مجوز داده بودند. اما متاسفانه آن طرفی ها می خواهند متکلم وحده باشند و تنها آنها حرف بزنند،تحمل شنیدن صدای اصلاح طلب ها را ندارند.آنها برای تمام حرکت های شان آزادند ولی اصلاح طلب ها برای هیچ چیزی آزادی ندارند.

به گفته فائزه هاشمی، دولت و وزارت کشور هم ابزاری برای مقابله با این بی قانونی ها ندارد: البته از دولت گله ای نیست. عملکرد اینطور نشان می دهد که فرماندهی نیروی انتظامی هم دست دولت و وزارت کشور نیست والا وظیفه شان بود که امنیت را حفظ کنند و اقدامی کنند که نکردند.