کارگران با اعتراض به استقبال رفتند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آغاز سفرهای استانی روحانی از خوزستان

حسن روحانی سفرهای استانی خود را به شیوه ای متفاوت از دیگر روسای جمهوری اسلامی آغاز کرد. مشاورانش از روزهای قبل گفته بودند علاوه بر تغییر احتمالی نام این سفرها، سنت استقبال مردمی نیز که در دوران احمدی نژاد به اوج رسیده بود، از بازدیدهای استانی رئیس جمهور حذف می‌شود. با این حال خوزستانی‌ها که میزبان نخستین سفر استانی روحانی بودند، از این تصمیم دولت پیروی نکردند وبه استقبال رئیس دولت و هیات همراه رفتند، اما متفاوت. کارگران با تجمع اعتراضی در مسیر میهمانان به آنها خیر مقدم گفتند.

صبح روز سه شنبه، ۲۴ دی ماه، همزمان با سفر حسن روحانی و هیات همراه به استان خوزستان، آنطور که خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند ده ها نفر از کارگران قند اهواز در مسیر عبور این هیات از فرودگاه به مصلای اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند. علاوه بر این به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران، هزاران تن از کارگران پیمانی پتروشیمی رازی بندر امام خواهان حضور حسن روحانی در این منطقه صنعتی شدند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، روحانی که به علت وجود مه غلیظ با تاخیر وارد اهواز شده بود در بدو ورود به این شهر در جمع خبرنگاران گفت: “دیدار با مردم استان های مختلف کشور یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید است تا نظرات و مطالبات مردم را از نزدیک بشنود و دولت دیدار با مردم استان های مختلف را جزو وظایف خود می داند.”

این نخستین سفر طولانی مدت حسن روحانی در قامت رئیس جمهوری به استان‌های کشور است.

در این سفر معاون اجرایی رییس دولت، چند وزیر کابینه یازدهم از جمله علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، حسن روحانی را همراهی می کنند.

در سفر روز سه شنبه روحانی همچنین دو مسئول عالی رتبه خوزستانی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس دولت را همراهی کردند.

 

 کارگران خواهان حضور روحانی در پتروشیمی رازی

پیشتر محمدرضا صادق، مشاور رئیس‌جمهوری اسلامی در بیان جزئیات سفر حسن روحانی به خوزستان و تفاوت‌ آن با سفرهای استانی دولت قبل گفته بود برای این سفر برنامه ای برای استقبال مردمی تنظیم نشده، اما خبرگزاری ایرنا نوشته است “مردم سرزمین کارون” به صورت خودجوش در مسیر فرودگاه تا مصلای امام به پیشواز رئیس جمهوری رفتند.

اما استقبال از روحانی محدود به این نبود. در همین مسیر به گزارش ایلنا،همزمان با ورود حسن روحانی به اهواز حدود ۶۰ نفر از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز در مسیر عبور او از فرودگاه به مصلی تجمع کردند.

 این کارگران روز دوشنبه، یک روز قبل از سفر روحانی نیز تجمعی ۵۰ نفره را شکل داده بودند.

 هوشنگ طاهری، نماینده کارگران معترض درباره پیشینه مشکلات کارگران قند و تصفیه شکر اهواز روز دوشنبه به ایلنا گفته بود: “هیات دولت سابق در دور دوم سفرهای استانی خود به خوزستان برای حل مشکلات کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز مصوبه‌ای را تصویب کرد که این مصوبه نه تنها نتوانست مشکلات کارخانه و کارگران را رفع کند بلکه بعد از تصویب آن گره‌ای باز نشدنی به مشکلات کارگران افزوده شد.”

هم‌چنین حدود هزار نفر از کارگران پیمانی پتروشیمی رازی صبح سه‌شنبه، برای چهارمین بار طی دو هفته اخیر در مقابل دفتر مرکزی این شرکت تجمع کردند.این کارگران که این بار تجمع خود را خارج از کارخانه سازمان داده بودند خواستار حضور روحانی در منطقه صنعتی بندر امام و آگاهی از مشکلات کارگران پیمانی شدند.

یک نماینده کارگران معترض پتروشیمی به ایلنا گفته است بعد از تجمع حدود هزار نفر از کارگران این مجتمع در روزهای گذشته “هنوز هیچ یک از مسئولان پتروشیمی پاسخگوی مطالبات کارگران نشده‌اند.”

 حسن روحانی قبل از انتخابات وعده داده بود از طریق حل بحران اقتصادی در جهت بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم و کارگران تلاش خواهد کرد. با این حال روحانی در نخستین روز سفر خود به استان خوزستان نه صحبتی از وضعیت کلی کارگران کرد و نه پاسخی به کارگران معترض داد.

 

“مرکز به جای استان تصمیم نگیرد”

در دوره‌های پیشین به صورت سنتی روسای جمهور در حین سفرهای استانی علاوه بر افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های تمام شده استان‌ها، با اختصاص بودجه‌های اختصاصی در راستای گسترش طرح‌های عمرانی، پروژه های متعددی را نیز کلید می‌ زدند.

اما عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان که روز سه‌شنبه با خبرگزاری ایرنا مصاحبه کرده، با تأکید بر اینکه “افتتاح هیچ پروژه‌ای در برنامه این سفر گنجانده نشده‌است” گفت که “دیدگاه آقای روحانی این است که در سفرهای استانی، برنامه‌ریزی استانی مخدوش نشود و مرکز به جای استان تصمیم نگیرد.”

در همین راستا، حسین دهدشتی، از نمایندگان آبادان در مجلس نیز گفته است: “گاه دولت تدبیر و امید به سفرهای استانی متفاوت از رویه پیشین دولتهای نهم و دهم است،در سفرهای قبلی، حاصل سفرهای استانی به صورت مصوبه مطرح می شد که و براساس گزارش های موجود 70 درصد آنها اجرایی نشد.”

این نماینده مجلس خلف وعده دولت‌های مختلف در این زمینه را “توهین به مردم خوزستان” دانسته و گفته است: “می دانیم و با توجه به تاثیر منفی این رویه بر مردم و دامن زدن به حس بی اعتمادی به دولت، انتظار داریم نگاه ویژه دولت به این استان باعث شود که این بی اعتمادی مردم برطرف شود.”

 

از کارون اهواز تا آبادانی خرمشهر

با این وجود حسن روحانی به گزارش خبرگزاری تسنیم، در سخنرانی خود پس از ورود به اهواز وعده داد که دولت ظرف ۳ سال، ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان ایجاد خواهد کرد؛ پروژه ای که به گفته روحانی “نیازمند ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان” است.

رئیس دولت همچنین در خصوص مسئله تغییر مسیر سرشاخه‌های کارون و هدایت آب آن به مرکز ایران که در ماه های گذشته با اعتراضاتی از سوی مردم استان خوزستان همراه بود گفت که “شورای عالی آب در دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نخواهد گرفت.”

روحانی با اشاره به اینکه “هر طرح و پروژه دیگری اگر قبلا جزو برنامه بوده، بدانید که متوقف خواهد شد” گفت: “ما این موضوع را در دولت مورد بررسی قرار دادیم و طرح تکمیل این پروژه را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه که اعلام خواهم کرد، به اتمام خواهیم رساند.”

او علاوه بر این برای آبادانی خرمشهر و آبادان وعده اجرایی کردن دو طرح دیگررا هم داد: “اول پاکسازی و لایروبی اروند. برای این کار باید با توافق دولت عراق این کار را به ثمر برسانیم. در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران به طور مفصل در این زمینه صحبت کردم و به او گفتم باید آبادان و خرمشهر و بصره و… آباد شوند. و این راهش پاکسازی و لایروبی اروند است.”