فعالان سیاسی در زندان ها شکنجه می شوند

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از نامه عبدالله مومنی

الکساندرا سندلز

 

شکنجه، اعتراف اجباری دادگاه نمایشی، مواردی که عبدالله مومنی فعال دانشجویی در نامه ای به رهبر، آیت الله خامنه ای، مدعی شده است که از یک سال گذشته که زندان اوین بسر می رود، با آن مواجه بوده است.

مومنی در نامه ای که در وبسایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران منتشر شد می نویسد:” کتک زدن، آزار کلامی و تحقیر و رفتارهای غیر قانونی از همان لحظه اول دستگیری من آغاز شد.”

او در ادامه می نویسد: “همان ابتدای بازجویی من را وادار به تک نویسی علیه دوستان و نزدیکان کردند. بدون اینکه اجازه داشتن وکیل داشته باشم ، به دادگاه رفتم و این درحالی بود که دفاعیه ام از قبل توسط بازجو به من دیکته شده بود.”

آرون رودز، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در هامبورگ گفت که نمی تواند جزئیات اینکه آنها چطور به این نامه دست پیدا کردند را در اختیار ما بگذارد. اما او اعلام کرد که این نامه اصالت دارد.  

مومنی می گوید که بعد از شنیدن یکی از سخنرانی های اخیر آیت الله خامنه ای که درباه اهمیت مقاومت در برابر بی عدالتی و در نظر گرفتن انصاف، صحبت می کرد، تصمیم گرفت که این نامه را بنویسد.

او می نویسد: “همان روز تصمیم گرفتم نامه ای برای شما بنویسم و گمان می کردم شاید اخبار بازداشتگاه ها به شما نمی رسد.”

نامه مومنی درست بعد از نامه حمزه کرمی سردبیر یکی از وبسایت های  اصلاح طلبان منتشر شد که در آن از شکنجه های روحی و جسمی و شکنجه هایی که برای گرفتن اعتراف کردن به این که با اقوام رهبران مخالف در ایران رابطه جنسی داشته است، شده بود نوشته است.

گزارش ها درباره بدرفتاری با زندانیان و کسانی که در جریان اعتراضات سال گذشته به نتیجه انتخابات دستگیر شده اند، به شکل گسترده در رسانه ها و در میان گروه های حقوق بشری منتشر شد. اواخر ماه اوت، غلام حسین محسنی اژه ای، سه قاضی رابه دلیل بدرفتاری با زندانیان بازداشتگاه کهریزک تعلیق کرد. تعداد دیگری از مقامات زندان ها متهم به دخالت در مرگ دستکم سه زندانی شده اند.

در نامه مومنی به شکنجه های دائمی از ژوئیه سال 2009 اشاره شده است که این شامل  فرو بردن کله اش در توالت، تهدید دائمی به اعدام و کتک زدن تا سرحد بیهوشی، می شود. جرم او چیست؟ می نویسد: “آزادی و دموکراسی خواهی برای ایران.”

او نوشته است: “گاهی نیز که گویی باید مشت آهنین از آستین بازجو بیرون می آمد، چنین می شد و چندین بار آنچنان بازجوی پرونده، گلویم را تا حد خفگی می فشرد که بی هوش برزمین می افتادم و تا روزها از شدت درد در ناحیه گلو، خوردن آب و غذا برای ام زجرآور می شد.”

هادی قائمی، سخنگوی کمپین حقوق بشر در نیویورک در بیانیه ای از مقامات ایرانی خواست که به شکنجه و آزاد زندانیان رسیدگی کنند.

قائمی می گوید: “این نامه خطاب به آیت الله خامنه ای است و اگر ایشان واکنشی به آن صورت ندهد وترتیب تحقیقات گسترده و پاسخگو نگهداشتن متخلفین را ندهد جای هیچ تردیدی باقی نمی ماند که روش های وحشیانه غیرانسانی به کارگرفته شده برای اخذ اعترافات اجباری مورد تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران است.”

 

لس آنجلس تایمز، 12 سپتامبر