پنج سال زندان

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

این هم مزد دست مان، چشمتان کور، دنده تان نرم، اصلا از بیخ غلط کردید به فکر اصلاح کشور بودید. ما خودمان می دانیم چه کنیم، هر کسی هم جرات دارد بیاید جلو تا پدرش را در بیاوریم. گفتم پدر، یاد پدر یکی از دوستانم افتادم که مثل بقیه زندانی است، نگران دوستم نباشید، او در خارج درس می خواند و اگر برگردد زندانی می شود، این پدر دوستم که زندانی است تعریف می کرد که یک نفر تازه وارد زندان شده بود، زندانی های قدیمی او را دوره کردند و پرسیدند: اسمت چیه؟ گفت: علی. تا اینجا همه چیز طبیعی بود. بعد پرسیدند: چند سال زندان گرفتی؟ گفت: ده سال. هفت هشت نفری از زندانیان از دوروبرش رفتند و چهار پنج نفر ماندند. یکی از آن چهار پنج نفر پرسید: “ جرمت چیه؟” گفت: “ بخدا بیگناهم.” یکی از زندانیان گفت: “ به ما دیگه دروغ نگو، ما هم مثل خودت هستیم، حتما جرمی کردی که ده سال زندان گرفتی.” گفت: “ باور کنید، من هیچ کاری نکردم و بیگناهم.” یکی گفت: “ امکان ندارد، اگر بیگناه بودی، پنج سال زندان می گرفتی.”

 

در همین راستا، سعید حجاریان دیروز به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد، یعنی هر وقت هرکسی کتابی بخواند یا هر کسی درباره ماکس وبر سخنرانی کند، حجاریان باید پنج سال زندان برود. شهاب الدین طباطبایی عضو جبهه مشارکت هم به همان دلیلی که در زندان گفته شد به پنج سال زندان محکوم شد. هدایت آقایی عضو کارگزاران هم به همان دلیل قبلی به پنج سال زندان محکوم شد. هنوز خبری از زندانی شدن سایر کسانی که بدون دلیل به پنج سال زندان محکوم شدند، نیست، ولی احتمالا بقیه هم به پنج سال زندان محکوم خواهند شد، چون مشخص است که جرم خاصی نکردند. میرحسین موسوی که این روزها زیاد این طرف و آن طرف می رود، به خانه امین زاده که تا یکی دو روز دیگر به پنج سال زندان محکوم خواهد شد، رفت و با خانواده او دیدار کرد.

 

ترور، انفجار، تصادف

 

البته که ترور چیز بدی است و نه تنها بد است که خطرناک است و نه تنها خطرناک است که اصلا به شیوه سبزها ربطی ندارد و به همین دلیل هم بطور کلی و جزئی در هر جایی و به هر شکلی، محکوم است و اصولا ما به این دلیل با دولت نهم مخالفیم که یا خودش رفتار تروریستی می کند، یا از تروریست ها حمایت می کند. اما این دلیل نمی شود که مثلا اگر یک دیوانه ای در بلوچستان یا کردستان، کسی را که ممکن است دشمن مردم هم باشد، اگر ترور کند، ما خوشحال بشویم یا برایش کف بزنیم. ترور کار بدی است و بقول مسعود بهنود “ گلوله بد است” حالا انفجار که قطعا چون گنده تر از گلوله است، از آن هم بدتر است.

 

اما، اینکه چرا گروه ریگی در زمان آقای خاتمی هم بود، ولی ترور نمی کرد، یا چرا در پانزده سال قبل از احمدی نژاد چرا تعداد قتلهای سیاسی به یک دهم حالا هم نمی رسید، طبیعتا برمی گردد به سیاست دولت نهم و دهم که وجودش مثل خرج انفجار می ماند، شما احمدی نژاد را در هر کشوری بیندازید( مثلا با چتر) قطعا در آن کشور تعداد تصادف ها، انفجارها و سقوط هواپیما و آتش سوزی تصادفی و غیرتصادفی خود بخود بالا می رود، نه اینکه فکر کنید من به طالع نحس اعتقاد دارم، نه، وجود و تفکر و اعتقادات این دولت، و این حکومت در حال حاضر نحس است. در همین راستا امروز صبح سردار شوشتری و چند عضو بلندپایه دیگر نظامی در یک عملیات انتحاری که توسط گروه ریگی صورت گرفت، کشته شدند. تعدادی از مردم، تا به حال 57 نفر گزارش شده است، در این عملیات کشته شدند، البته اولش اعلام شد که این افراد برای شرکت در جلسات ریش سفیدهای طوایف منطقه می رفتند، ولی بعدش معلوم شد که به نمایشگاه دستاوردهای دولت احمدی نژاد می رفتند.

 

یکی دیگر از دستاوردهای امروز دولت احمدی نژاد این بود که دیروز ظهر قطار مسیر تهران به کرمان از مسیرش منحرف شد و تعدادی تلفات داشت. کارخانه چای سازی گلستان هم در لاهیجان در آتش سوزی سوخت. دیشب هم در خیابان طالقانی به دلیل انفجار یک کپسول گاز غیراستاندارد( اصولا خود دولت غیر استاندارد است) دو نفر آسیب دیدند، اما این یکی واقعه تصادفا هیچ دلیل سیاسی نداشته و تنها دلیل سیاسی اش وجود احمدی نژاد بخاطر تقلب در انتخابات است که عامل هر حادثه غیراستانداردی است که در کشور رخ می دهد.

 

سخنگویی که خانواده دارد

 

من نمی دانم چرا این دولت، این موضوع مهم را نمی فهمد که اگر یک نفر، مثلا مهدی کلهر، با هزینه مثلا چهار صد میلیون تومان در چهار سال خریداری می شود، این موضوع شامل خانواده او نمی شود. اگر قرار باشد خانوادگی حساب کنند، طبیعی است که باید براساس تعداد خانوار پول بدهند. اصولا آدم فروشی و دشمنی با ملت، یک موضوع شخصی است و برای خریدن یک آدم، باید پولش پرداخته شود و این پرداخت هم بقول همشهری ما “ نفر”ی است نه خانوادگی. راستی قضیه کلهر چی شد، بالاخره یک سایتی چیزی داستان کلهر را نوشت یا هنوز کسی چیزی ننوشته؟ بگذریم. خبر داده شد که بهمن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه به این دلیل برکنار شده که در جریان روز قدس تعدادی از اعضای خانواده اش دستگیر شده بودند، که ظاهرا آزاد شده اند. گفته شده است که بعضی دیگر از اعضای خانواده های دولت هم در تظاهرات دستگیر شده اند که آنها هم یا اخراج شده اند، یا بناست اخراج شوند. انگار این دکتر الفنون یادش رفته که وقتی میثاق می بست، میثاق وفاداری فردی بسته، عقدنامه که امضا نکرده که انتظار دارد که همه خانواده آدم بشود طرفدار دولت؟ به نظر من و طبیعتا، به نظر هر موجود معقول دیگری( اینجوری به یک سووال مهم هم تلویحا پاسخ دادم) دیدگاه های احمدی نژاد، نمی تواند خانوادگی بشود، مثل این است که شما انتظار داشته باشید یک خانواده تروریست یا دزد یا کلاهبردار باشند، این کار تقریبا ممکن نیست، مگر در مورد خانواده هایی که بعد از استخدام تشکیل می شوند.

 

جنتی جنتی، تو لایق بهشتی!

 

ببخشید که این شعار من قافیه ندارد، چون اصولا جنتی موجود بدقافیه و بدقیافه ای است و جور در نمی آید، ولی به نظر من خدمتی که او دارد به جنبش سبز می کند، خدمت بزرگی است. در این شرایطی که جنبش سبز رسانه تصویری ندارد، در این شرایطی که ما نمی توانیم در رسانه شهید ملی حرف مان را بزنیم، در این شرایطی که ما نمی توانیم از طریق ارتباط تصویری و صوتی مردم را آگاه کنیم، اقدام آیت الله جنتی( بخاطر این اقدام سه روز در مورد ایشان محترمانه حرف می زنم) در مورد روز سیزده آبان که گفته است که قرار است ما اغتشاشگران عزیز در روز سیزده آبان در مراسم حضور پیدا کنیم ممنونیم و از ایشان و مسوولان صدا و سیما، مسوول خبر، مسوول نودال و امپکس و لابراتوار و غیره تشکر می کنیم، بخصوص از مسوولان واحد سیار. همچنین از آقای احمد خاتمی، و کلیه ائمه جمعه کشور خواهش می کنیم در نماز جمعه هفته های آینده، خطرات حضور جنبش سبز را در سیزده آبان قطعا خاطرنشان کنند و به همه ملت بگویند. جنبش سبز به شعار “ هر امام جمعه یک رسانه” باور دارد و از آنان بخاطر حمایت مجانی و بیدریغ شان تشکر می کند.

 

گفتم سیزده آبان یادم افتاد به ساختن شعار. هنر ساخت پوستر و شعار را جدی بگیرید، هر شعاری می سازید برای من هم بفرستید تا هم آنها را به مشورت جمعی بگذارم و هم به اطلاع همگان برسانم، مثلا همین شعار که “ ایران سبز و آباد، بمب اتم نمی خواد” واقعا قشنگ است و از آن هم قشنگ تر و جالب تر اینکه میرحسین موسوی اولین پیام تصویری اش را در مورد جنبش سبز و بحث وحدت ملی به صورت اینترنتی در سایت نوروز منتشر کرد. بروید و آن را گوش کنید و ببینید. یادتان باشد که ما سبزیم، ما می توانیم و ما راههای سبز ماندن و گسترش یافتن را پیدا می کنیم.  ضمنا موسوی در آخرین پیامش اعلام کرد “ تا زمانی که حکومت بحران را نپذیرد و به مردم بگوید اغتشاشگر و به ملت توهین کند این جنبش ادامه دارد.”

 

و مساله…..

امروز یک مشکلی پیدا کردم که بخشی از وقتم را برای آن گذاشتم، طبیعتا حالا هم دیر شده و بعدا بقیه مطالب را می نویسم، آقا، کجا می بریش، من هنوز دارم، می نویسم……