تازه چه خبر

نویسنده

جایزه فریدریش روکرت برای اسماعیل خویی

سرکوب فرهنگ سازان ایران

جایزه فریدریش روکرت در سال ۲۰۱۰ به اسماعیل خویی، شاعر سرشناس ایرانی، اعطا شد. این جایزه هر دو سال یکبار به یکی از چهره‌های برجسته ادبی که در حوزه برقراری تفاهم میان شرق و غرب فعالیت کرده‌اند، تعلق می‌گیرد.

جایزه فریدریش روکرت به نویسندگان و شاعرانی که برای نزدیکی و تفاهم میان شرق و غرب فعالیت می‌کنند اهدا می‌شود. امسال تاکید هیات داوران بر ادبیات ایران بود. چهار نامزد ایرانی این جایزه، محمدرضا شفیعی کدکنی، منیرو روانی‌پور، شهریار مندنی‌پور، و اسماعیل خویی بودند.

اسماعیل خویی در مراسم رسمی دریافت این جایزه در شهر کوبورگ، به اهمیت این جایزه برای تفاهم میان جهان اسلام و مسیحیت از یک‌سو و نزدیکی میان شرق و غرب از سوی دیگر سخن گفت و سپس به تشریح وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در ایران پرداخت.

 خویی در بخشی از سخنان خود به سرکوب منتقدان و فرهنگ‌سازان ایرانی در حکومت جمهوری اسلامی پرداخت. خویی با ابراز تاسف از اقامت اجباری در خارج از کشور، یادآور شد که آرزو می‌کرده این جایزه را در ایران دریافت کند. وی تصریح کرد که دریافت جایزه فریدریش روکرت باعث افتخار اوست، اما از ناخشنودی مقامات ایرانی از اعطای این جایزه به خود نیز آگاه است.

کورت شارف، عضو هیئت داوران نیز ضمن ستایش از شعر اسماعیل خویی، آن را سلاحی برای مبارزه علیه ستم سیاسی و اجتماعی و دفاع از آزادی بیان و عقیده در ایران دانست.

 

به یاد فریدریش روکرت

 فریدریش روکرت، شرق‌شناس و ایران‌شناس معروف آلمانی، در سال ۱۷۸۸ میلادی در شهر کوبورگ زاده شد. او در تمام مدت زندگی ۷۸ ساله‌ی خود، تمام تلاش خود را در ترجمه و گردآوری آثاری از خاورمیانه و نزدیک به کار برد. روکرت در کتابی با عنوان “رزهای شرقی” شعرهای شاعران کلاسیک ایران، چون فردوسی، سعدی، مولانا و حافظ را با برگردان آلمانی گردآوری کرد.

 همشهریان فریدریش روکرت پس از دو قرنی که از تولد او می‌گذرد، از سال ۲۰۰۸ میلادی تصمیم گرفتند هر دو سال یک بار جایزه‌ای به نام او به دست‌اندرکاران فرهنگی در همان حیطه‌ی کاری روکرت اهدا کنند. مبلغ این جایزه ۷۵۰۰ یورو است. برای گرفتن این جایزه، نویسندگان و شاعرانی که به زبان‌های فارسی، عربی، عبری، هندی و ارمنی آثار خود را آفریده‌اند، کاندید می‌شوند.