مرتضوی همچنان متهم به معاونت در قتل است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وکلای خانواده های قربانیان کهریزک:

شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، سعید مرتضوی را از اتهام معاونت در قتل محمد کامرانی تبرئه کرد. این شعبه هنوز درباره همین اتهام که از سوی وکلای خانواده های محسن روح الامینی و امیر جوادی فر متوجه آقای مرتضوی شده حکمی صادر نکرده و به گفته وکلای این خانواده ها پرونده در این زمینه همچنان در حال رسیدگی است.

انفصال دائم از خدمات قضایی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی، حکم دادگاه کیفری تهران برای سه قاضی متهم در پرونده کهریزک به اتهام بازداشت غیر قانونی است. حالابراساس حکم صادره از سوی دادگاه، دیگر سعید مرتضوی، حسن دهنوی (حداد) و علی اکبر حیدری فرد، نه متهم، بلکه محکوم اند و اتهام آنها برای دادگاه محرز شده است.

سعید مرتضوی اما به ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی بدل از شلاق هم محکوم شده است؛ با اتهام گزارش خلاف واقع که براساس قانون، حکم آن ۷۴ ضربه شلاق است ؛ حکمی که قطعی نیست و وکیل حسن دهنوی به”روز” میگوید قطعا به آن اعتراض خواهد کرد. سعید مرتضوی هم چند روز پیش از اعلام حکم به “روز” گفته بود به حکم صادره اعتراض خواهد کرد.

همزمان وکلای خانواده های محمد کامرانی، محسن روح الامینی و امیر جوادی فر در مصاحبه با “روز” از جزئیات و روند حکم صادره میگویند.

 

پرونده معاونت در قتل همچنان باز است

سعید مرتضوی هرچند از اتهام معاونت در قتل محمد کامرانی تبرئه شده اما او متهم به معاونت در قتل محسن روح الامینی و امیر جوادی فر هم هست و این بخش از پرونده همچنان در حال رسیدگی است.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده امیر جوادی فر در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: درباره اتهام معاونت در قتل، پرونده همچنان باز است. هرچند مرتضوی از اتهام معاونت در قتل محمد کامرانی تبرئه شده ولی پرونده ما و پرونده خانواده محسن روح الامینی در این زمینه باز است و ما امیدواریم به نتیجه برسیم.

او با اشاره به گذشت پدر و برادر امیر جوادی فر از اتهامات سعید مرتضوی میگوید: من به بازپرسی اعلام کرده ام که در پرونده قتل، جرم عمومی مطرح است و باید ازاین جنبه رسیدگی شود. گذشت آقای جوادی فر نمی تواند در این بخش تاثیر گذار باشد. اگر اتهام معاونت در قتل اثبات شود در پرونده امیر جوادی فر، حداقل از جنبه عمومی جرم، مرتضوی محکوم به حبس خواهد شد.

میرمجید طاهری، وکیل خانواده محسن روح الامینی هم به “روز” میگوید که شکایت موکل او از سعید مرتضوی به اتهام معاونت در قتل باز و در حال رسیدگی است.

آقای طاهری تاکید میکند که او و موکلش همچنان این مساله را پی گیری میکنند.

سیدحسن کمالی، وکیل خانواده محمد کامرانی هم که سعید مرتضوی از اتهام معاونت در قتل در پرونده موکل او تبرئه شده به “روز” میگوید او و موکلش به این حکم اعتراض خواهند کرد.

آقای کمالی که تا هنگام این مصاحبه هنوز حکم به او ابلاغ نشده بود می گوید: من در جریان جزئیات حکم نیستم و اصلا نمیدانم بر اساس چه استدلالی صادر شده است چون حکم تا این لحظه به من ابلاغ نشده اما قطعا به هر قسمتی از حکم که نظر ما را تامین نکند اعتراض خواهیم کرد.

وکیل خانواده محمد کامرانی می افزاید: چه در زمینه برائت از معاونت در قتل و چه کم و کیف سایر موارد، عطف به نظر موکلم اعتراض و پی گیری خواهیم کرد.

از آقای کمالی سئوال میکنم که از نظر حقوقی در صورت اعتراض شما پرونده کجا رسیدگی خواهد شد؟ میگوید: مرجع تجدیدنظر آرای دادگاههای کیفری استان، دیوان عالی کشور است و در آنجا رسیدگی خواهد شد.

 

وکلای قربانیان اعتراض خواهند کرد

 خبرگزاری مهر، اولین رسانه ای بود که دیروز جزئیات حکم متهمان پرونده کهریزک را اعلام کرد هرچند محسن افتخاری، رئیس دادگاه کیفری استان تهران، جزئیات منتشر شده درباره حکم پرونده کهریزک را رد یا تایید نکرده و به خبرگزاری فارس گفته است که اعلام جزئیات این حکم غیرقانونی بوده و “رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرده باید از لحاظ قانونی پاسخگو باشد”. اما جزئیات اعلام شده از سوی وکلای خانواده های سه قربانی پرونده کهریزک تایید شده است.

میرمجید طاهری، وکیل خانواده محسن روح الامینی به “روز” میگوید: قانونا اجازه نداریم جزئیات حکم را بگوییم ولی حکم تقریبا همان است که منتشر شده است.

نظر او را درباره حکم صادره سئوال میکنم. میگوید: ما از روند رسیدگی ودادگاه راضی هستیم، قانونی بوده و احترام میگذاریم اما اگر هر جایی احساس کنیم حق مان ضایع شده و جایی برای احقاق حق و اعتراض به ما بدهند قطعا اعتراض خواهیم کرد.

سئوال میکنم که اکنون احساس میکنید حقی از موکل شما ضایع شده باشد؟ آقای طاهری میگوید: چون نمی توانم جزئیات حکم صادره را بیان کنم در این زمینه هم نمی توانم توضیح دهم.

آقای طاهری میگوید که حکم روز گذشته به او و موکلش ابلاغ شده است.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده امیر جوادی فر هم به “روز” میگوید: حکم نه به صورت رسمی اما به هر حال ابلاغ شده و ما از حکم و جزئیات آن مطلع بودیم. در پرونده ما موضوع معاونت در قتل مطرح نبود و آن در بخش دیگری در حال رسیدگی است. در این بخش بحث بازداشت غیرقانونی و همچنین تهیه گزارش خلاف واقع مطرح بود و ما این دو مورد را مطرح کرده بودیم که حکمی مناسب این دو مورد صادر شده. ما مثل مرتضوی دنبال زندانی کردن افراد نیستیم و همین که هر سه نفر این افراد از مناصب قضایی محروم شده اند خیلی خوب است. اینها لیاقت پست قضایی نداشتند و انصافا دادگاه خوب رسیدگی کرد. شما ببینید وقتی می گوید مرتضوی لیاقت قاضی بودن را ندارد مثل این است که یک امیر ارتش را بیاورند درجه های او را بگیرند و بگویند سرباز هستی و حق امیر و سردار بودن نداری. مرتضوی که عالی ترین مقام قضایی پایتخت بوده، در صندلی متهم نشست و محکوم شد. هرچند او در پرونده معاونت در قتل محمد کامرانی با رای 3 به 2 از سوی قضات تبرئه شده اما همین اتهام در پرونده محسن روح الامینی و امیر جوادی فر همچنان مطرح و در حال رسیدگی است هرچند که در پرونده امیر جوادی فر از جنبه عمومی حکم است اما خانواده آقای روح الامینی پی گیر هستند.

سئوال میکنم: ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی شبهاتی ایجاد کرده.حکم گزارش خلاف واقع براساس قانون چیست؟ آقای نیکبخت توضیح میدهد: حکم این اتهام براساس قانون ۷۴ ضربه شلاق است که قضات اینجا جریمه نقدی بدل از شلاق را در نظر گرفته اند. این هم مربوط می شود به گزارش خلاف واقع مرتضوی که از مننژیت و.. گفته بود و ربطی به 2 متهم دیگر پرونده ندارد.

آقای نیکبخت در عین حال تاکید میکند: این حکم نهایی و خوب و عالی نبود ولی همین اندازه که محکوم شان کرده اند گامی رو به جلو بوده است.

 

محکومان پرونده کهریزک اعتراض میکنند

از سوی دیگر محمد اصلانی، وکیل حسن دهنوی (حداد) هم به “روز” میگوید که موکلش بی گناه است و او قطعا به حکم صادره اعتراض خواهد کرد چرا که او و موکلش حکم صادره را قبول ندارند.

او در عین حال دیروز با عنوان وکیل سعید مرتضوی با خبرگزاری تسنیم مصاحبه کرده و گفته است: قطعاً به حکم اعتراض خواهیم کرد چرا که موکلم خود را بی گناه می‌داند همچنین ما لایحه دفاعیه نیز می‌نویسیم. حکم موکلم را قطعاً قبول نخواهم کرد و اعتراض می‌کنیم.

این در حالی ست که آقای اصلانی در دادگاه به عنوان وکیل حسن دهنوی حضور داشته و سعید مرتضوی اعلام کرده بود که وکیلی ندارد.

هرچند بر اساس گزارش های رسیده به “روز” گزارش مرتضوی برای نوشتن لایحه دفاعیه خود از وکلای سازمان تامین اجتماعی استفاده کرده است.

سعید مرتضوی چند روز پیش از صدور حکم در مصاحبه با “روز” گفته بود که رای بدوی قابل اعتراض است و حق اعتراض به ما داده شده که اعتراض کنیم و دلیلی ندارد از حق مان استفاده نکنیم. مراحل بعدی هم اعاده دادرسی و اعمال ماده ۱۸ دارد، باید از همه ظرفیت های قانونی استفاده کنیم.

 سعید مرتضوی، متهم اصلی پرونده کهریزک است که به اتفاق حسن دهنوی (قاضی حداد) و علی اکبر حیدری فرد، مردادماه ۸۹ و با حکم دادگاه انتظامی قضات از سمت خود تعلیق شدند و همزمان مصونیت قضایی آنها نیز سلب شد. شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران در یازده جلسه به اتهامات این سه نفر رسیدگی کرده است. نتیجه این رسیدگی حکمی بوده که بهت افکار عمومی را به دنبال داشته ودر فضای مجازی حکم ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی برای سعید مرتضوی با حکم صادره برای پرونده کوی دانشگاه مقایسه شده است.

در پرونده کوی دانشگاه تهران، تنها یک سرباز به اتهام دزدیدن یک ریش تراش محکوم شده بود

در هر صورت حکم صادره قطعی نیست و قابل تجدید نظرخواهی در دیوان عالی کشور است، ضمن اینکه سعید مرتضوی همچنان متهم به معاونت در قتل محسن روح الامینی و امیر جوادی است و هنوز این مساله در حال بررسی است و حکمی صادر نشده است.