پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب در پشت ویترین هنر روز

تازه های بازار کتاب…

 

 

خشکسالی و دروغ

محمد یعقوبی

تعداد صفحات: 200

ناشر: افراز

نوبت چاپ : دوم، 1390

چاپ دوم نمایشنامه‌ی “خشکسالی و دروغ” همراه با نقدهایی از مسعود فروتن، رضا آشفته‌، امین عظیمی‌ و اشکان غفارعدلی و همچنین چند مصاحبه با نویسنده کتاب منتشر شده است.

در این کتاب همراه با عکس‌های اجرای قدیمی‌، عکس‌های اجرای جدید این نمایشنامه نیز آمده است.

نمایش “خشکسالی و دروغ” با کارگردانی محمد یعقوبی این روزها در سالن شماره‌ی یک تماشاخانه‌ی ایرانشهر روی صحنه است.

 

عقاید یک دلقک

نویسنده: هاینریش بل

ترجمه: شریف لنکرانی

ناشر: امیرکبیر

نوبت چاپ: دوم، 1390

عقاید یک دلقک با ترجمه شریف لنکرانی برای نخستین بار در سال 1349 منتشر شد. شریف لنکرانی مترجم این اثر 3 بهمن ماه سال 1366 در حالی درگذشت که در کارنامه ادبی خود ترجمه آثاری چون نمایشنامه مشهور “آدم آدم است” ساموئل بکت را نیز به همراه دارد.

“عقاید یک دلقک” درباره دلقکی به نام شنیر است که همسرش ماری او را ترک کرده و به همین دلیل دچار افسردگی شده است و به مرور گذشته خود می‌پردازد.

این رمان از سوی بسیاری از منتقدان به عنوان یکی از برترین داستان‌های عاطفی ادبیات جدید جهان معرفی شده است که در آن داستان دو انسان ناکام به تصویر کشیده می‌شود.

هاینریش بل نویسنده این کتاب از مشاهیر ادبیات آلمان به شمار می‌رود که در ۱۹۷۱ ریاست انجمن قلم آلمان را به عهده گرفت. او همچنین تا سال ۱۹۷۴ ریاست انجمن بین‌المللی قلم را بر عهده داشت و در سال ۱۹۷۲ توانست به عنوان دومین آلمانی، بعد از توماس مان، جایزه ادبی نوبل را از آن خود کند.

 

 

قبرستان سقف ندارد

سامان آزادی

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: 104

نوبت چاپ: اول، 1390

در مجموعه داستان “قبرستان سقف ندارد” داستا‌ن‌های صدبرگ، بعد از آن باران، بگذار تصور کنم، هشتاد سنگ صاف سفید، این یکی را هم بخوان؛ لطفا! آورده شده است.

این کتاب با داستانی به نام “صدبرگ” آغاز می‌شود که برشی از زندگی دختری جوان در منطقه کویرنشین را روایت می‌کند. این داستان که به شیوه اول شخص روایت شده است داستانی محکم و تاثیرگذار است که سبب می‌شد مخاطب برای خواندن دیگر داستان‌های کتاب تشویق شود.

در ابتدای کتاب و در بخش “نویسنده به روایت خودش” آمده است: متولد آبان شصتم شیراز. اما حاصل خانه‌ به دوشی‌ام در این 12 سال آخر زندگی در اصفهان، تهران، ساری و رودهن بوده. پنج سال است رسما پا به ورطه داستان گذاشته‌ام. می‌دانم! علایقم چنگی به دل نمی‌زند. تا اطلاع ثانوی هرچه هست همین کتاب است.

داستان‌های کتاب نه خیلی کوتاه هستند و نه آنقدر بلند که مخاطب حوصله همراهی با آنها را از دست بدهد. گرچه نویسنده از توصیف موقعیت‌ها و افراد استفاده می‌کند ولی سعی کرده است به قلم‌فرسایی خسته‌کننده دست نزند.

 

 

نقطه ته خط

نویسنده : مهرداد صدقی

با مقدمه‌ای از : رویا صدر

تعداد صفحه : 124 صفحه

انتشارات : سوره‌ی مهر

نوبت چاپ: اول، 1390

یکی از تازه‌ترین آثار منتشرشده توسط انتشارات سوره‌ی مهر، نقطه ته خط، مجموعه‌ی طنز نوشته‌های مهرداد صدقی‌ست که با مقدمه‌ای از طنزنویس برجسته‌ی کشور، رویا صدر، منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

نویسنده در مقدمه‌‌ی ابتدای این مجموعه‌ی طنز شرح داده: “کتابی که در دست دارید مجموعه‌ای از متون طنزی‌ست که یا برای انتشار در نشریاتی نظیر ماهنامه‌‌ی گل آقا و هفته‌نامه‌ی سلامت، و یا برای حضور در جشنواره‌های مختلف طنز نوشته‌ام.”

پیوند مشترک، یک داستان آبکی، در یک شب اتفاق افتاد!، عشق آبکی!، محرمانه، کلپاسه‌ی سیاه چشم، ویروس‌کشون و…چندعنوان از فهرست طنزنوشته‌های این کتاب است.

 

 

پهلوان و آقای نویسنده‌

نویسنده : مجید شفیعی

تعداد صفحه : 68 صفحه

قیمت : 2000 تومان

انتشارات : قطره

پهلوان و آقای نویسنده‌ داستانی مختص گروه سنی نوجوان، نوشته‌ی مجید شفیعی، به‌تازگی از سوی‌ انتشارات قطره‌ منتشر شده است.

این کتاب که حال و هوایی فانتزی دارد، سفر ذهنی یک نویسنده است که در آن شخصیت‌های اسطوره‌ای و افسانه‌ای زنده می‌شوند.

این اثر به گفته‌ی نویسنده، آمیزه‌ای از اسطوره، فلسفه و فرهنگ‌ است. یکی از شخصیت‌های اصلی داستان، نویسنده‌ای‌ست که دچار کابوس است و با نوشتن، کابوس‌هایش کم‌تر می‌شوند. البته شخصیت‌های نوشته‌ها و داستان‌های این نویسنده زنده می‌شوند و با او ارتباط برقرار می‌کنند. یعنی هم نویسنده به دنیای آن‌ها می‌رود و هم آن‌ها به دنیای معاصر نویسنده پا می‌گذارند.

پهلوان و آقای نویسنده‌ پیش از انتشار در ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی ادبی اصفهان رتبه‌ی پنجم را به دست آورده است.

 

دختران علیه دختران

نویسنده : مصطفی خرامان

تعداد صفحه : 112 صفحه

قیمت : 2900 تومان

انتشارات : افق

‌دختران علیه دختران‌ نوشته‌ی مصطفی خرامان، ویژه‌ی گروه سنی نوجوان، از سوی انتشارات افق به‌تازگی روانه‌ی بازار نشر شده است.

این رمان درباره‌ی دختری 13 ساله است که همراه با خانواده‌اش به ساختمانی جدید نقل مکان می‌کنند. دختر نوجوان این داستان همراه با گروهی از نوجوانان این ساختمان ماجراهایی را تجربه می‌کنند که این ماجراها موضوع اصلی رمان را تشکیل می‌دهند.

این رمان در سه فصل تنظیم شده است و در هر فصل، قهرمان قصه مسیرهای مختلفی را همراه با برخوردهای متفاوت طی می‌کند. در واقع در این رمان، عواقب تصمیمات مختلف یک نوجوان درباره‌ی یک ماجرا روایت شده است.

از مصطفی خرامان قبل از این آثاری هم‌چون نوزده غلام، نوزده کاسه‌ی کتاب برگزیده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حادثه‌‌ی چهارم و فرشته‌ها از کجا می‌آیند منتشر شده است. مخاطب اغلب آثار او نوجوانان هستند. خرامان علاوه بر نگارش داستان، فیلم‌نامه هم می‌نویسد.

 

قانون مردمان

( به همراه تجدید عهد با ایدة دلیل عمومی )

نویسنده : جان راولز

مترجم : جعفر محسنی

تاریخ چاپ : ۱۳۹۰

ناشر:ققنوس

منظور از قانون مردمان، انگاره سیاسی خاصی از درستی و عدالت است که به اصول و هنجارهای حقوق و عمل بین‌المللی مربوط می‌شود. اصطلاح جامعة مردمان به معنای همة مردمانی به کار می‌رود که از آرمان‌ها و اصول قانون مردمان در مناسبات متقابلشان پیروی می‌کنند. این مردمان حکومت‌های داخلی خاص خودشان را دارند که ممکن است حکومت‌های دموکرات لیبرال مبتنی بر قانون اساسی باشند یا حکومت‌های غیر لیبرال ولی آبرومند. این کتاب بررسی می‌کند که چگونه محتوای قانون مردمان ممکن است از دل ایده‌ای لیبرال از عدالت شبیه به ایده‌ای که در نظریه‌ای درباره عدالت که جان راولز آن را عدالت به مثابه انصاف نامید، شکل بگیرد و بسط یابد. این ایدة عدالت بر مبنای ایدة آشنای قرارداد اجتماعی است و روندی که قبل از گزینش و توافق در مورد اصول درستی و عدالت دنبال می‌شود، از برخی جهات در هر دو مورد داخلی و بین‌المللی یکسان است. جان راولز در این کتاب به این مبحث می‌پردازد که چگونه چنین قانونی از مردمان، شرایط معینی را محقق می‌کند که اطلاق عنوان آرمانشهر واقع‌گرایانه بر جامعة مردمان را موجه می‌سازد و توضیح می‌دهد که چرا به جای واژة دولت‌ها واژه مردمان به کار رفته است.

 

اسیرِ خشکی

نویسنده : دوریس لسینگ

مترجم : سهیل سمی

تاریخ چاپ : ۱۳۹۰

ناشر: ققنوس

دوریس لسینگ در سال 2010 برندة جایزه ادبی نوبل شد. یک نویسنده انگلیسی که در سال 1919 متولد شد و احساسی صوفیانه دارد. خوانندگان ایرانی با آثارش بعد از اخذ جایزه نوبل بیشتر آشنا شدند. او در شرح احساسات و شخصیت زنان، زبانی بسیار قدرتمند دارد. شخصیت اول رمان “ اسیرِ خشکی” زن جوانی است که میان سرخوردگی‌های سیاسی‌اش در حزب کمونیست و جمع هم‌حزبی‌های جوانش، روابط فروپاشیده‌اش با والدین خود، ارتباطی عاطفی با رفیق هم‌حزبی‌اش دارد و در بیان احساسات خود به عنوان یک زن، سرگشته و در آستانة از خود بیگانگی است. “ اسیر خشکی ” در بحرانی‌ترین دوران زندگی این شخصیت که دورانی پر فراز و نشیب از تاریخ معاصر جهان نیز هست، روایتگر مسیری است که این زن می‌پیماید. در ادبیات بریتانیا برای “جین آستین” جانشینی سزاوارتر و قَدَرتر از “دوریس لسینگ” وجود ندارد. “اسیر خشکی” خاطراتی است که نه به جنبش کارگری و نه به سوسیالیسم جهانی بلکه به زنی به اسم “فلورا”تقدیم می‌شود که شاید بهترین و مهربان‌ترین زن بوده است.

 

 

“تجربه” با مصاحبه اختصاصی بهرام بیضایی منتشر شد

هفتمین شماره نشریه “تجربه” به مناسبت تولد بهرام بیضایی با گفتگوی اختصاصی با وی منتشر شد.

این نشریه در سه سرفصل ادبیات، هنر و سینما منتشر شده است که در آن گفتگوی اختصاصی با بهرام بیضایی درباره تاریخ، هنر و اسطوره با تیتر “سگ‌کشی آینه‌ای بود که در آن خود را دیدند” خودنمایی می‌کند.

این گفتگو را محسن آزرم و کریم نیکونظر انجام داده‌اند که گرچه مصاحبه چندان مطولی نیست، ولی همچون همه گفته‌ها و شنیده‌های پیش از این از بهرام بیضایی برای همه علاقه‌مندان به ادبیات و سینما و بحث‌های اسطوره‌شناسی جذابیت دارد.

عیّار تنها، نفرت از تاریخ، بهرام بیضایی و مساله تاریخ، از تاریخ و اسطوره خلاصی نداریم از دیگر مطالب منتشر شده در پرونده ویژه بهرام بیضایی است.

در بخش ادبیات پرونده‌ای در باب رمان ایرانی در دهه 80 باز شده است که میزگردی با مدیا کاشیگر، احمد غلامی، بلقیس سلیمانی و محمدحسن شهسواری یکی از شاخص‌ترین مطالب این بخش است.

بادها خبر از تغییر فصل می‌دهند، روی سخن را به نویسنده برگردانیم، جدال نخبه‌گرایی و مردم‌دوستی، بیم رمان، رمان در اغما، رمان زنده می‌ماند، احتضار یا احضار نیز دیگر مطالب این بخش هستند.

همچنین در زیرفصل ادبیات معاصر ایران، داستان دو سنت؛ پرونده‌ای درباره اختلاف ادبی رضا براهنی و هوشنگ گلشیری و شاگردانشان، هیاهوهایی همه برآمده ناتوانی و نادانستگی، باده پیمایی با اژدها، آن جدال ادبی پربرکت تمام شد، پدرخوانده‌ها آورده شده است.

و اما تاریخ ادبیات جهان با نماد قاهره آغاز می‌شود و با فلوبر شرق، سلطان رمان عرب، تماشاچی فلاکت ما نباشید و کارنامه نجیب ادامه می‌یابد.

مدرنیست احساساتی در باب مرتضی ممیز، موسیقی سنتی ایران و تئاتر امروز درباره چخوف پزشک نمایشنامه‌نویس بیمار نازنین از جمله مطالب بخش هنر این مجله است.

بخش سینمای “تجربه” همانطور که اشاره شد به طور ویژه به بهرام بیضایی پرداخته است و در ادامه به بررسی فیلم “اسب حیوان نجیبی است” ساخته در حال اکران عبدالرضا کاهانی توجه دارد.

سینمای امروز جهان، تاریخ سینمای جهان و سریال خارجی دیگر بخش‌های این زیرفصل است.

مجله “تجربه” در این شماره ضمیمه آثار ادبی و هنری با نام “جنگ تجربه” نیز دارد که زندگی و جهان نقاشانه پل سزان در آستانه صد و هفتاد و سومین سالروز تولدش را بررسی می‌کند. همچنین چند گفتگو با گالری‌داران نیز این بخش را تکمیل می‌کند.

نشریه طبق معمول با نمونه‌هایی از داستان و شعر جهان و ایران و جهان فیلمنامه و نمایشنامه‌ به پایان می‌رسد.

 

“پایاب” ویژه مجید دانش‌آراسته منتشر شد

در این شماره بخش یک چهره به مجید دانش‌آراسته اختصاص پیدا کرده که با نوشتارهایی از خود این داستان‌نویس و یادداشت‌هایی از پرویز حسینی، محمود راجی، محمود طیاری و محمدرضا مدیحی همراه است.

در این نشریه بخشی نیز با عنوان “تهران” به قلم سیدعبدالله انوار منتشر شده است.

داستان، شعر، ترجمه‌ی شعر، معرفی کتاب، نامه، نقد و نظر و نمایش نیز از دیگر بخش‌های مجله “پایاب” هستند که با نام‌هایی همچون: محمد کلباسی، کاظم سادات اشکوری، اکبر رادی، امین فقیری و… همراه است.

در این شماره همچنین سه شعر از عظیم خلیلی ـ شاعر تازه درگذشته جنوبی ـ منتشر شده است.

مجله “پایاب” با مدیرمسؤولی صبا خسروی زیر نظر حسین خسروی و محمدرضا مدیحی با قیمت 2500 تومان منتشر شده است.