حمله کننده به مطهری: با هرکس شأن ولایت را خدشه دار کند برخورد می کنیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» درگیری فیزیکی در صحن علنی مجلس در مصاحبه با روز

نقاشی از جلسه مجلس، کار بزرگمهر حسین پور، مردم امروز

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس روز گذشته در صحن علنی از نمایندگان تندروکتک خورد و دست اش آسیب دید. او در نطق پیش از دستور خود گفته بود: “اینجانب حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب های خیابانی بدون حکم قضایی همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی می دانم”؛ جمله ای که به پایان نرسیده شعار “مرگ بر فتنه گر” از سوی تعدادی از نمایندگان را به دنبال داشت، خبرنگاران از صحن مجلس اخراج شدند، و ابوترابی، نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت جلسه را برای دقایقی قطع کرد.

عابد فتاحی، نماینده ارومیه و عضو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در مصاحبه با “روز” می گوید که علی مطهری حرف جدیدی نزده: “چند روز قبل برگه ای با اجازه هیات رئیسه مجلس از سوی آقای مطهری در مجلس بین نمایندگان پخش شد که حاوی همین مسائلی بود که در نطق پیش از دستور عنوان کرد و مطلب جدیدی نبود اما متاسفانه برخی نمایندگان تحمل ۷ دقیقه شنیدن صدای مخالف با نظر خود را نداشتند و به او حمله کردند و تریبون مجلس را شکستند در حالی که نماینده در بیان نظرات خود آزاد است و کسی حق ندارد جلوی اظهار نظر او را بگیرد”.

او از جراحت دست علی مطهری در جریان حمله تعدادی از نمایندگان به او هم خبر می دهد و می افزاید: اگر هم کسی به سخنان آقای مطهری اعتراض داشت می بایست صبر می کرد، نطق ایشان به پایان می رسید و در شان مجلس اعتراض خود را بیان می کرد.

اما صفر نعیمی رز، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که از جمله حمله کنندگان به علی مطهری بوده در مصاحبه با “روز” می گوید: اگر کسی، در هر جایگاهی خطوط قرمز ما را که ولایت مطلقه رهبری و بحث فتنه است، خدشه دار کند برخورد می کنیم. برخوردهم یا فیزیکی است یا لفظی اما ساکت نمی مانیم و اعتراض می کنیم.

او در عین حال منکر هرگونه درگیری فیزیکی و اسیب دیدن علی مطهری می شود و می گوید ما اجازه نمی دهیم از تریبون مقدس مجلس اصول قرمز ما زیر سوال برود.

از درگیری روز گذشته مجلس هیچ عکسی منتشر نشده و فیلم های دوربین های عکاسان خبری از سوی حراست مجلس ضبط شده اما متن کامل نطق پیش از دستور علی مطهری و همچنین فایل صوتی سخنان او و تشنج مجلس منتشر شده است.

علی مطهری در ادامه سخنان خود که پس از شروع مجدد جلسه علنی مجلس ایراد کرده گفته است که ادامه حصر را “به زیان انقلاب اسلامی می دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور و قوه قضائیه کوتاهی کرده اند. همه می دانند که من هیچ تعلق خاطری به آقایان موسوی و کروبی ندارم و در انتخابات سال ۸۸ نیز به اقای رضایی رای داده ام. هدف این جانب دفاع از یک موضوع بزرگتر و آن رفتار اسلامی با منتقدان حکومت است آنچنان که علی علیه‌السلام رفتار می‌کرد که منتقدان و مخالفان تا دست به سلاح نبرده بودند آزاد و از همه حقوق اجتماعی برخوردار بودند به طوری که در مسجد و در اثنای خطابه‌اش به او انتقاد می‌کردند و حضرت مانع تعرض به آنها می‌شد و می‌فرمود: الطیش لاتقوم به حجج الله”.

او در حالی این جملات را می گفت که عده ای از نمایندگان تلاش داشتند او را از پشت تریبون پایین بکشند و در نهایت نطق پیش از دستور او بر اساس متن کاملی که منتشر شده نیمه کاره ماند. براساس گزارش خبرگزاری های ایلنا و فارس فتح الله حسینی، نماینده قصرشیرین و عزیز اکبریان، نماینده کرج با علی مطهری درگیری فیزیکی پیدا کردند و نادر قاضی‌پور (نماینده ارومیه)، صفر نعیمی رز( نماینده آستارا)، حسینعلی حاجی دلیگانی (نماینده شاهین شهر)، ابراهیم آقامحمدی (نماینده خرم آباد)، جواد کریمی قدوسی (نماینده مشهد) و مهدی موسوی‌نژاد (نماینده دشتستان) مقابل تریبون جمع و مانع ادامه نطق علی مطهری شدند. آنها شعار می دادند: مرگ بر فتنه گر و مرگ بر منافق.

صفر نعیمی رز که یکی از مهاجمان به علی مطهری بود در مصاحبه با “روز” و در پاسخ به این سوال که براساس قانون نماینده حق اظهارنظر آزادانه دارد، اقدام شما چه مبنایی داشته می گوید: آزادی بیان است منتهی خطوط قرمز را باید رعایت کرد. من کاری به کشور شما ندارم در کشور ما هر کسی در هر مقامی پایبند اصولی است، اصول قرمز کشور ما ولایت مطلقه رهبری و بحث فتنه است که آثار زیان باری به کشور وارد کرد و روابط ملی و بین المللی ما را خدشه دار کرد و باهر کسی که این اصول را خدشه دار کند برخورد می شود؛ حالا یا برخورد فیزیکی یا برخورد لفظی.

او می افزاید: ما به عنوان نماینده مردم وظیفه خود می دانیم که اجازه ندهیم افرادی بیایند و انتخاب مردم را زیر سوال ببرند و از کسانی به عنوان سران فتنه و اغتشاش حمایت کنند. وظیفه من این است و به عنوان خادم مردم، مدال افتخارم نوکری مردم و ولایت است. مطهری خون شهدا را زیر سوال گذاشت، جنگ را لگدمال کرد به مسئولین نظام عامدا توهین کرد، شورای عالی امنیت ملی و قوه مقتدر قضایی را آشفته کرد، من وظیفه داشتم به عنوان زبان گویای مردم شریف ایران اعتراض کنم و به وظیفه شرعی و معمول خودم عمل کردم و وجدان ام راحت است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که فایل سخنان و متن نطق پیش از دستور او منتشر شده که تنها گفته حصر و ادامه آن را غیرقانونی می داند می گوید: حصر در مراجع ذیصلاح تحت رسیدگی است. ایشان آزادانه اظهارنظر کردند و من و بقیه هم حق اظهارنظر داشتیم چون نمی توانستیم از تریبون اظهارنظر کنیم اعتراض کردیم و درگیری فیزیکی نبود ولی درگیری لفظی بود.

او بیش از این صحبت نمی کند اما عابد فتاحی، نماینده ارومیه که براساس گزارش خبرگزاری های داخلی دیروز در جریان درگیری در جلسه علنی مجلس سعی در پادرمیانی داشت در مصاحبه با “روز” اظهارات نعیمی رز را رد می کند و می گوید: آقای مطهری به ولایت و مقام معظم رهبری و نظام توهین نکرده، نطق ایشان منتشر شده و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد، همانطور که برخی نمایندگان می گویند آقای موسوی و آقای کروبی باید اعدام شوند آقای مطهری هم نظرش را می گوید و ادامه حصر را مجاز نمی داند. افکار متفاوتی وجود دارد، اینکه جلوی بیان نظر یک نماینده مجلس گرفته شود از نظر قانونی درست نیست. همان کسانی که وقفه ایجاد کردند و سعی کردند نگذارند نطق آقای مطهری ایراد شود اگر به این نطق گوش می کردند و شان مجلس را نگه می داشتند اینطور هزینه به مجلس تحمیل نمی شد.

او می افزاید: چند روز پیش آقای مطهری در برگه ای با اجازه هیات رئیسه مجلس همین سخنان را در بین نمایندگان پخش کرد، نطق امروز او هیچ نکته تازه ای نداشت و تمام نمایندگان آن برگه را در اختیار داشتند اما متاسفانه چنین برخوردی را شاهد بودیم در حالیکه حق نماینده است که بتواند آزادانه نطق اش را ایراد و اظهارنظر کند و اگر نکته ای یا اعتراضی هم است بعد از اتمام نطق مطرح شود نه اینکه در حین نطق اجازه ندهند نطق به پایان برسد.

عضو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت، مسئولیت سخنان و اظهارات علی مطهری را با خود او می داند و می گوید: ارزش و شان جایگاه مجلس بالاتر از این است که با چنین برخوردهایی خدشه دار شود. تریبون مجلس متعلق به همه مردم ایران است و ما حق نداریم چنین رفتارهایی بکنیم. متاسفانه خود نماینده ها این تریبون را خدشه دار کردند و البته همه نمایندگان هم نبودند، حتی خیلی از نمایندگان با نمایندگانی که معترض شده و درگیری ایجاد کردند هم نظر هستند اما نشستند و گوش کردند فقط چند نفر بودند که این درگیری را ایجاد کردند. متاسفانه به اندازه ۷ دقیقه ظرفیت و گنجایش شنیدن صدای مخالف و نظر مخالف خود را نداشتند در حالی که تریبون مجلس باید چندصدایی باشد نه اینکه فقط یک صدا پخش شود.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم و به خبرگزاری فارس گفته است که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در جلسات بعدی خود مطالب عنوان شده توسط علی مطهری در نطق وی در جلسه علنی مجلس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

از صفر نعیمی رز و عابد فتاحی سوال می کنم این به چه معناست؟ آیا ممکن است اعتبارنامه علی مطهری همانطور که پیشتر شایع شده بود مجددا مورد بررسی قرار بگیرد؟ صفر نعیمی رز می گوید حرفی برای گفتن بیش از این ندارم اما عابد فتاحی می گوید: چنین چیزی مطرح نیست اینکه چند نفر چون دوست ندارند صدای دیگری بشنوند بیایند و اعتبارنامه نماینده ای را بررسی کنند در قانون چنین اجازه ای داده نشده. تمام نمایندگان براساس قانون در بیان نظرات خود آزاد هستند وکسی نمی تواند جلوی اظهارنظر نماینده ای را بگیرد.

علی مطهری در ادامه نطق پیش از دستور خود که به دلیل درگیری لفظی و فیزیکی نمایندگان امکان ایراد آن را نیافت نوشته بود: رئیس محترم قوه قضائیه در پاسخ به نامه اینجانب اولا حصر را مجازات ندانسته‌اند؛ در حالی که حصر از حبس و زندان سنگین‌تر است زیرا زندانی حقوقی دارد که توسط ناظران قانونی رصد می‌شود ولی محصور چنین نیست. ثانیا ایشان مصوبه مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی را از نظر دوام یکسان دانسته است در حالی که چنین نیست و مصوبه شورای عالی امنیت ملی صرفا ناظر به دوره ناامنی مورد نظر و یک تصمیم موقت است. مثلا این شورا نمی‌تواند تصویب کند که فردی باید محصور شود تا زمانی که توبه کند یا تا زمانی که از دنیا برود. هرگونه حکم دائمی منوط به محاکمه در دادگاه صالح علنی و شنیدن دفاعیات متهم است. پیغمبر اسلام هم نمی‌تواند بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات متهم حکم مجازات صادر کند مگر به واسطه وحی.

او اضافه کرده: رئیس محترم قوه قضائیه نباید از انتقاد برنجد و در پاسخ خود منتقد را بنوازد. به بیان شهید مطهری هر مقام غیر معصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند.

علی مطهری سپس به ارائه راه حل پرداخته: راه حل این است که ما به اشتباهات خود در سال ۸۸ از قبیل حمایت از یک کاندیدا، عدم عکس‌العمل مناسب نسبت به مناظره، اعلام جشن ملی به جای موکول کردن مسئله به نظر شورای نگهبان، رفتار خشونت‌آمیز با معترضان و ممانعت از اظهارنظر آنها، به اینها اعتراف کنیم آنگاه خطای آقایان موسوی و کروبی در عدم تمکین به قانون را در نظر بگیریم و اگر قرار بر محاکمه است دادگاه صالح علنی تکلیف همه طرفهای فتنه را به طور همزمان مشخص کند و چنانچه قرار بر محاکمه نیست محصوران آزاد شوند و اگر جرمی مرتکب شده‌اند همین چهارسال حصرِ بدتر از حبس، مجازات آنها باشد.

به گفته او: ادامه وضعیت فعلی، تبعات سوء سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد. از رئیس جمهور محترم به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و نیز رئیس قوه قضائیه می‌خواهم که با تدبیر مشترک خود و هدایت رهبر حکیم انقلاب به این غائله خاتمه دهند تا همای وحدت و همدلی بر سر ملت به پرواز درآید..

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران معترضان بعد از انتخابات سال ۸۸،از ۲۵ بهمن ۸۹ در حصر خانگی قرار گرفته و زندانی هستند. طی روزها و هفته های اخیر و همزمان با سالگرد ۹ دی، حملات و اتهامات سنگینی ازسوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سایر رسانه های حکومتی متوجه آنها شده است.این اتهامات طی سالهای اخیر از تریبون های مختلف حکومتی مطرح شده اما هیچ گاه امکان پاسخگویی نیافته اند. میرحسین موسوی در پاسخ به اتهامات اخیر گفته است: “ ما تا کنون چند بار خواستار حضور یک مقام قضایی برای تعیین وضعیت حقوقی و همچنین رسیدگی به ورود غیر قانونی و حضور چندماهه بدون مجوز درون منزل شده‌ایم که به‌رغم قول‌های داده شده هیچ‌گاه اقدامی صورت نگرفت”.

موسوی،مهدی کروبی و زهرا رهنورد همواره خواهان برگزاری دادگاه علنی و پاسخگویی به اتهامات حکومت بوده اند اما همچنان بدون هیچ حکم رسمی و قانونی در بازداشت خانگی به سر می برند.

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی و فرزند آیت الله مطهری بارها به ادامه حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد اعتراض کرده و آن ر ا خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی دانسته است.

سخنان دیروز او در صحن علنی مجلس هم در ادامه همین انتقادات او نسبت به ادامه حصر بوده که ابوترابی، نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی اداره جلسه را برعهده داشت در واکنش به علی مطهری عنوان کرد: جنابعالی در فضای واقعی کشور قرار دارید که آنچه در مورد این افراد انجام شده با نهایت رافت و رحمت اسلامی و با توجه به مصالح ملی انجام شده و اگر اراده نظام بر رافت و رحمت نبود قطعا به گونه ای دیگری انجام میشد. شما در جریان این واقعیت هستید که احکامی که تصمیم نظام بر انجام آن تعلق گرفته، بر اساس احکام قطعی شرعی و اختیاراتی که قانون اساسی تبییین کرده، شکل گرفته است. اینگونه طرح بحث کردن اعتراض عمومی همه نمایندگان مردم را دارد و نمایندگان مردم هم نمایندگان ملت هستند. باید رعایت کنید و از جنابعالی انتظار می‌رود احکام شرعی مصالح ملی قانون اساسی را رعایت کنید.

وی در پاسخ به مطهری هم که گفت هرکسی آزاد است نظر خود را اعمال کند، گفت: شما صحبت‌هایی می‌کنید که انضباط مجلس را به هم می‌ریزد. شما باید در مذاکراتتان طوری صحبت کنید که انضباط جلسه حفظ شود.

اما علی مطهری علیرغم همه اتفاقاتی که دیروز افتاد بر نظر خود درباره حصر تاکید کرد. برخی گزارش ها حاکی از این است که دو طرف کوچه ای که منزل شخصی علی مطهری در آن قرار دارد توسط پلیس بسته شده است.