ساز مخالف فرانسه با آمریکا

نویسنده

» مقاله نیوزویک درباره سرنوشت یک پرونده در فرانسه

مارک هسنبال

هنوز 24 ساعت از تعهد راسخ رهبران جهان در نشست امنیتی مبتکرانه اوباما برای منع اشاعه سلاح ها و دانش فنی هسته ای نگذشته بود، که بازرسان فرانسوی از مخالفت خود با درخواست های ایالات متحده در تحویل یک تاجر ایرانی خبر دادند؛ تاجری که متهم شده مأمور مخفی خرید برای برنامه های هسته ای و موشکی ایران است.

مجید کاکاوند شهروند و تبعه ایران درماه مه 2009 و به دنبال درخواست ایالات متحده برای استرداد وی در ارتباط با تحقیقات قاچاق دانش فنی آمریکا به نهادهای نظامی ایران، توسط مسؤولان فرانسوی بازداشت شد. حکم دادستانی که در 7 آوریل 2009 توسط دادستانی فدرال آمریکا در کالیفرنیای شمالی صادر شد، آقای کاکاوند و دو نفر دیگر را به مدیریت یک شبکه بین المللی مظنون به خرید هزاران قطعه نظامی و تجاری از شرکت های آمریکایی متهم می کرد. دادستانی فدرال می گوید این تجهیزات و اقلام سپس از طریق مالزی به ایران صادر شده اند. به اعتقاد مقامات آمریکائی، این تجهیزات شامل دو محموله نظامی بوده که به برنامه هسته ای و برنامه توسعه موشک های بالستیک ایران مربوط بوده است.   

یک بازرس فرانسوی در جلسه استماع دادگاه در روز چهارشنبه در فرانسه اعلام کرد دولت فرانسه تصمیم گرفته با درخواست استرداد کاکاوند از سوی ایالات متحده مخالفت کند. به گزارش آسوشیتدپرس، سوفی گالفه بربان، ادعای آمریکا مبنی بر کاربرد نظامی تجهیزاتی که آقای کاکاوند در پی خریدشان بوده را رد کرده است. بر اساس گزارش ها، وی گفت کارشناسان تسلیحاتی فرانسه مشخص کرده اند که تجهیزات مورد بحث شامل رزیستور، اینداکتور، حسگرها، خازن  و رابط ها دارای “کاربرد دوگانه” نیستند و به همین دلیل آقای کاکاوند نیازی به کسب مجوز ویژه برای صادرات آنها به ایران نداشته است.

آسوشیتدپرس گزارش داد کاکاوند پس از بازداشت شدن توسط مأموران فرانسوی تا اوت گذشته در زندان بوده و سپس به شرط باقی ماندن در پاریس آزاد شده است. وی در دادگاه مجرمیت و یا ارتکاب هرگونه خلافی را رد کرده است. سخنگوی سفارت فرانسه در واشنگتن برای ابراز نظر در این مورد در دسترس نبود.

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های ایران، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران هفته گذشته به نمایندگی از دولت تهران با کاکاوند تماس تلفنی گرفته است. به گزارش تهران تایمز، متکی به کاکاوند گفت: “خوشبختانه نادرستی ادعاهای ایالات متحده علیه شما نزد دادگاه و قاضی فرانسوی مشخص شده است، هیچ اتهامی به شما وارد نشده است. آمریکائی ها دسیسه هائی را علیه شهروندان ایران در برخی کشورها چیده اند که در اغلب موارد با شکست روبرو شده است.” وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد مسؤولان فرانسه به زودی آقای کاکاوند را آزاد کنند و به وی اجازه بدهند به ایران بازگردد. وکلای کاکاوند ادعا کرده اند مقامات آمریکائی به عنوان بخشی از تلاش های خود برای واداشتن فرانسه به استرداد کاکاوند به واشنگتن، دست به جعل مدارک زده اند.  

یک مقام آمریکائی آشنا به این پرونده که نخواست نامش فاش شود گفت، مقامات ایرانی به فرانسوی ها گفته بودند اگر کاکاوند آزاد شود، تهران ممکن است این کار را با آزادی کلوتید رایس، شهروند دانشگاهی فرانسه که ژوئیه گذشته در تهران بازداشت شده، جبران کند. بر اساس گزارش وب سایت خبرگزاری فرانسه، رایس پس از تحویل تصاویر و مدارکی  به سفارت فرانسه در تهران، مدارکی که در جریان تظاهرات پس از انتخاب مجدد و بحث انگیز محمود احمدی نژاد به مقام ریاست جمهوری جمع کرده بود، بهار گذشته بازداشت شده است.

مسؤولان دولت اوباما از اقدام اخیر فرانسه درباره پرونده کاکاوند، خصوصاً در فاصله کوتاهی از نشست عدم اشاعه تسلیحات هسته ای در واشنگتن، ناخرسند شده اند. نیکلاس سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در یک کنفرانس خبری در نشست واشنگتن گفته بود وی از ایالات متحده خواسته است در واکنش به تلاش های خصومت آمیز ایران برای ادامه تحقیقات و توسعه هسته ای، تحریم های جدیدی علیه این کشور وضع کند.

 

منبع: نیوزویک- 14 آوریل