بی صبرانه منتظر مهدی هاشمی هستیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تهدیدها ادامه دارد

هنوز دو هفته از آخرین اظهارات دادستان تهران در مورد مهدی هاشمی و طرح تقاضای بازداشت او از طریق پلیس بین الملل نگذشته است که رسانه­های حامی دولت خبر از بازشدن گره بسیاری از سرنخ‌های کور مفاسد کلان اقتصادی، به‌ویژه در حوزه نفتی، در صورت بازگشت وی داده اند.

رجا نیوز، از سایت های نزدیک به احمدی نژاد، همزمان با انتشار این خبر و با اعلام اینکه دستگاه‌های امنیتی کشور “بی صبرانه در انتظار استقبال از مهدی هاشمی” هستند،  همچنین دولت انگلستان را متهم به حمایت از او  و برخی دیگر از “فتنه گران فراری” در راستای “توطئه های ضد ایرانی” کرد.

 

هاشمی گره سرنخ­های کور

رجا نیوز دیروز اعلام کرد با بازگشت مهدی هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی به کشور و در راستای احیای پرونده های مسکوت مانده در اثر اعمال نفوذ یا برخی مصالح به آنچه این سایت “پرونده‌های مفاسد مهدی‌هاشمی” خوانده است، رسیدگی می شود.

آنطور که این سایت نوشته بازگشت مهدی هاشمی رفسنجانی به ایران، در حالی که وی از مرداد ماه سال گذشته از کشور خارج شده و علی‌رغم احضارهای متعدد قضایی از بازگشت خودداری کرده است، می‌تواند گره بسیاری از سرنخ‌های کور مفاسد کلان اقتصادی به‌ویژه در حوزه نفتی را باز کند.

اول اردیبهشت ماه سال جاری وزیر اطلاعات اعلام کرده بود که حکم جلب مهدی هاشمی صادر شده است. دادستان تهران هم روز 21 مهرماه سال جاری در جمع خبرنگاران تأکید کرد که مهدی هاشمی به‌محض ورود به کشور دستگیر خواهد شد.پیش از وی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور اعلام کرده بود “در صورت ضرورت مهدی هاشمی را از طریق پلیس بین‌الملل دستگیر و به ایران می‌آوریم”. او در عین حال این راهم اعلام کرده بود که مشکلاتی در زمینه کمک گرفتن از اینترپل برای دستگیری مهدی هاشمی وجود دارد.

این در حالی است که یک هفته بعد حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس، در گفت‌وگو با شبکه خبری ایران هرگونه مشکل در  رویه جلب مهدی هاشمی از طریق پلیس بین الملل را رد کرد و گفت: “هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد مگر اینکه دولت انگلیس حاضر به همکاری با دولت جمهوری اسلامی و تحویل مهدی هاشمی نباشد “

اینک ارگان کمیته ویژه رسانه­ای احمدی نژاد به نقل از یک مقام آگاه امنیتی نوشته پرونده‌های مفاسد متعددی در رابطه با مهدی هاشمی وجود دارد که این پرونده‌ها بنا به مصالح خاصی تاکنون برای قوه قضائیه ارسال نشده است.

به گفته این شخص که رجانیوز از وی به عنوان یک مقام آگاه امنیتی نام برده، با بازگشت مهدی هاشمی، زمینه رسیدگی به این پرونده‌ها که سال‌ها در انتظار تعیین تکلیف هستند، ایجاد خواهد شد و قطعاً پای افراد دیگری نیز به میان خواهد آمد.

او در ادامه تاکید کرده است: “دستگاه‌های امنیتی کشور نیز مانند خانواده مهدی هاشمی بی‌صبرانه در انتظار استقبال از او هستند تا زمینه پاسخگویی او به بسیاری از مسائل و رمزگشایی از پرونده‌های فساد ایجاد شود.”

این مقام امنیتی که اشاره ای به نام او نشده در ادامه اظهارات خود به “حجم قابل توجه پرونده‌های مستند موجود در دستگاه‌های اطلاعاتی” اشاره کرده است که  که با ورود مهدی هاشمی عملیاتی خواهند شد.

تمرکز رسانه های حامی دولت بر اخبار مربوط به مهدی هاشمی رفسنجانی و مطرح شدن احتمال توسل جمهوری اسلامی به پلیس بین الملل(اینترپل) برای جلب او در خارج از کشور، در شرایطی صورت می گیرد که تعدادی از مقامات بلند پایه جمهوی اسلامی از اینترپل “اخطار قرمز” گرفته و  بر اساس آن تحت پیگرد بین المللی قرار دارند.

 

توطئه‌های ضدایرانی

هدف قرار دادن فرزند آیت الله رفسنجانی از سوی رجانیوز تنها به انتشار خبر فوق خلاصه نشد. روز گذشته ساعتی پس از انتشار این خبر، این سایت در مطلب دیگری با عنوان “جزئیاتی از توطئه‌های ضدایرانی میزبان مهدی هاشمی و دیگر فتنه‌گران فراری”، دولت انگلستان را به حمایت از مهدی هاشمی متهم کرد.

رجانیوز در این مطلب با استناد به گفته های “جان ساور” رئیس سرویس امنیت خارجی انگلیس به بررسی دیپلماسی دولت انگلستان در مورد آنچه “فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی برای مقابله با ایران” خوانده شده، پرداخته است.

نویسنده این مطلب مدعی شده که دولت انگلستان در طول یک سال گذشته از طریق فراهم کردن امکانات لازم جهت استقرار مخالفان دولت ایران  در پایتخت آن کشور و حمایت های رسانه های انگلیسی از آنها در صدد مقابله با دولت ایران برآمده است.

رجانیوز در همین راستا خبری از بی بی سی را به عنوان سندی بر ادعاهای خود آورده است: “در پی انتخابات جنجال بر انگیز ریاست جمهوری خرداد سال گذشته، حامیان دولت، فرزندان آقای هاشمی رفسنجانی و به ویژه مهدی و فائزه را به دست داشتن در اقدامات ضد دولتی متهم کرده و خواستار محاکمه آنها شدند.در پاسخ به این اتهامات، مهدی هاشمی از رادیو و تلویزیون دولتی خواست تا فرصتی برای پاسخگویی در اختیار او قرار گیرد که ظاهرا برآورده نشد و بعد از آن نیز، همراه با سایر فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد تا هیات ویژه ای را مامور رسیدگی به اتهامات علیه آنان کند.”

مهدی هاشمی، دبیر هیات امنا و رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد، به گفته ی حامیان دولت احمدی نژاد از امکانات دانشگاه برای کمک رسانی به مخالف جمهوری اسلامی استفاده کرده است. از سوی دیگر آنها مدعی شده اند تعدادی از متهمان حوادث انتخابات سال گذشته در اعترافات خود اتهامات سنگین و قابل توجهی علیه مهدی هاشمی مطرح کرده و بخشی از محکومیت آنان نیز به‌دلیل مواردی است که مدعی هستند به دستور مهدی هاشمی انجام داده‌اند.اما  مهدی هاشمی هیچگاه این اتهامات را نپذیرفته ؛ وی اوایل شهریور ماه  سال گذشته به عنوان سفر کاری و ادامه تحصیل از کشور خارج و عازم پایتخت انگلستان شد. رسانه‌های دولتی این سفر را در جهت هدایت “فتنه” تفسیر کردند اما وی و آیت‌الله هاشمی این اتهام را نپذیرفتند. مدتی بعد هاشمی رفسنجانی  طی سخنانی در مشهد، سفر فرزندش را کاری و تحصیلی دانست. مهدی هاشمی نیز اواخر شهریور ماه سال گذشته در بیانیه‌ای سفر خود را کاری توصیف کرد.

او در آن بیانیه نوشت: “همچنان که کرارا اعلام شده است یک بار دیگر اعلام می کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده ام و از حدود پنج ماه اقامت در خارج از کشور، حدوداً یک ماه آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده ام.”