روزهای شلوغ پیش از رفتن به پاستور

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سهم خواهی از همه سو شروع شده است

حسن روحانی و نزدیکانش این روزها، ساعات پرمشغله‌ای را پشت سر می‌گذارند. تشکیل کابینه جدید، درخواست‌ های گروه‌های مختلف سیاسی و درگیری‌های اقتصادی و دیپلماتیک، باعث شده است که حسن روحانی و اطرافیانش روزهای شلوغی را بگذرانند.

رییس‌جمهور منتخب، همچنین در روزهای گذشته سرگرم پاسخ به پیام‌های تبریک روسای کشورهای مختلف بوده است.

از سوی دیگر چهره‌های اصول‌گرا مشغول راهنمایی روحانی برای انتخاب اعضای کابینه و بر حذر داشتن وی از نزدیکی به “فتنه و انحراف” هستند.

حبیب‌الله عسگراولادی٬ از اعضای حزب موتلفه٬ در این زمینه گفته است: “جریان انحرافی و فتنه‌گر می‌خواهد ذهن کارگزاران دولت آینده را به سمتی هدایت کند که کارهای مهم از جمله بهبود وضع اقتصادی زمین بماند و کارآمدی دولت زیر سئوال برود آقای روحانی باید مواظب دسایس این جریان باشد”.

یدالله جوانی٬ مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نیز در این‌باره چنین اظهارنظر کرده است: “روحانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با شعار اعتدال تصریح داشت که دولت وی یک دولت فراجناحی خواهد بود و پیش از آن هم بیان داشت که من هم از اصولگرایان معتدل و هم اصلاح‌طلبان معتدل استفاده خواهم کرد؛ در واقع باید منتظر ماند که این شعار مبنی بر اعتدال‌گرایی و استفاده از همه طیف‌ها و جریانات سیاسی در کابینه چگونه تجلی پیدا می‌کند… در این دوره جدید یکی از کارهای خوبی که می‌تواند انجام شود پیاده شدن ایده آغاز رفاقت با پایان رقابت است؛ طی سال‌های گذشته در مقطع انتخابات به شکل طبیعی شاهد شکل‌گیری رقابت‌ها بین طیف‌ها و جریانات، احزاب و گروه‌های سیاسی بودیم که این امر معقول، منطقی و طبیعی است، یعنی نمی‌توان انتخابات را بدون رقابت فرض کرد… امروز دوره حل مشکلات کشور و زمان حل مشکلات مردم و پیش بردن کشور رو به جلوست و خوب است در این دوره از همه ظرفیت‌ها استفاده شود”.

هم‌زمان عیسی کلانتری٬ وزیر دولت‌‌های هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی٬ درباره نحوه‌ انتخاب کابینه گفته است: “در حال حاضر ۷ کمیته در بخش های مختلف در راستای رفع مشکلات کشور و مردم تشکیل شده است که مسئولیت برنامه ریزی و تصمیم گیری در بخش های مختلف را در راستای رفع مشکلات بر عهده گرفته اند که از جمله آن می توان به کمیته های اقتصاد خرد، کلان، صنعت، آب و کشاورزی و… اشاره کرد”.

از سوی دیکر اکبر ترکان و محمود واعظی٬ دو تن از مشاوران روحانی٬ با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی٬ به تشریح برنامه‌های روحانی و بیان برخی مشکلات دولت آتی پرداخته‌اند.

ترکان در این برنامه‌ تلویزیونی گفته است: “اشکال قانونی عدم شفافیت در هزینه های انتخاباتی باید مرتفع شود. برای آغاز این شفافیت همه نامزدهای این دوره از انتخابات ترازنامه مالی تبلیغاتی خود را گزارش دهند. این موضوع انشالله باید لایحه قانونی شود و در مجلس به تصویب برسد. رسانه ها باید عیوب دولت را به دولت هدیه کنند. باید اجازه دهیم سایت ها و روزنامه ها اطلاعات را رصد کنند و آن را به مردم اطلاع دهند و از آن طرف دولت نقد را بپذیرد و خودش را اصلاح کند”.

محمود واعظی نیز با تاکید بر لزوم آزادی مطبوعات، گفته است: “آیین نامه اجرایی قانون آزادی اطلاعات باید نوشته شود. مبارزه دولت با فساد، بدون شفافیت در رسانه ها به موفقیت نمی رسد. ما یک نقد دلسوزانه و علمی داریم که باید آن را قبول کنیم. نقد باید برای اصلاح دولت باشد نه اینکه پشت نقد پنهان شویم تا دولت را تخریب کنیم. اگر دولت از شفافیت و آزادی بیان نقد منصفانه استقبال کند و از آن طرف نقدها علمی و منصفانه باشد خیلی از مشکلات برطرف می شود”.

این دو در سخنان خود همچنین به انتقاد از مجلس، قوه‌قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور و جهت‌گیری‌٬های اقتصادی دولت پرداخته‌اند.

سایت اصول‌گرای الف، متعلق به احمد توکلی، نیز دستور کارهای مهم دولت روحانی را شامل مواردی چون “آینده نگری وپرهیز از تصمیم‌های لحظه‌ای، جبران مافات دولت‌های پیشین، تیم مدیریتی مجرب، معتدل و قانون‌مدار، پرهیز از تک روی و تعامل مناسب با سایر قوا، حماسه اقتصادی و مواجهه با گفتمان اقتصاد مقاومتی، توسعه عدالت اجتماعی و پرهیز از سیاه نمایی” دانسته و نوشته است: “فرمایش ایشان [آیت‌‌الله خامنه‌ای] فصل الخطاب است و همه ی گروه های سیاسی شامل؛ اصول گرا، اعتدال گرا و اصلاح طلب باید با تمسک به آن دولت قانونی کشور را در تحقق اهداف والای جمهوری اسلامی یاری نمایند. امر مهمی که دولت «تدبیر و امید» می بایست با عبرت آموزی و بهره گیری از تجربیات دولت های گذشته بدان توجه ویژه ای داشته باشد تا بتواند از تمامی ظرفیت نیروهای دلسوز انقلاب و کشور برای تعالی نظام استفاده نماید”.

سایت رجانیوز اما درخواست دیگری از روحانی دارد: “یکی از ابتکارات دولت نهم که در دور دوم ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد هم ادامه پیدا کرد، «سفرهای استانی» هیات دولت بود. احمدی‌نژاد در زمان بعهده داشتن شهرداری پایتخت هم این ایده را در مدلی کوچکتر و با سفرهای هفتگی به مناطق مختلف تهران و بررسی مشکلات مردم به صورت رودر رو با آنها اجرا کرده بود.اما جدای از نظرات کارشناسان، مشاهدات عینی و تحلیل‌های منصفانه‌ای که بر این اقدام دولت مهر تایید زده‌اند، قطعا نظر رهبر انقلاب درباره آن بهترین معیار برای سنجش میزان مطلوبیت این حرکت است. رهبر معظم انقلاب اگرچه همواره نسبت به آفتهای پیش روی این حرکت هشدار داده و دولت را از «دادن وعده‌های غیر قابل اجرا»، «پیگیری نکردن مصوبات» و مواردی از این دست پرهیز داده‌اند اما در مجموع شدیداً از اصل این حرکت و روح حاکم بر آن تجلیل کرده‌اند. نکته دیگر آنکه انحراف این حرکت در ماه‌های اخیر از مبانی و اهداف اولیه آن نباید باعث شود که اصل آن زیر سئوال رود… این رویکرد را باید جزو «نقاط مثبت» دولتهای نهم و دهم بدانیم و از رئیس‌جمهور بعدی انتظار داشته باشیم آن را به ارث ببرد. در ادامه برخی از فرمایشات ایشان پیرامون سفرهای استانی می‌آید”.

این سایت همچنین در مطلب دیگری پیرامون روحانی نوشته است: “از نظر درصد پیروزی منتخب انتخابات، آقای حسن روحانی با هفتاد و یک صدم درصد رأی بیش از حد نصاب لازم، کمترین درصد را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است… از نظر میزان محبوبیت منتخب انتخابات میان کل واجدان شرایط رأی دادن، آقای حسن روحانی با اخذ اعتماد ۳۶/۸۷ درصد واجدان شرایط، آخرین رتبه‌های محبوب‌ترین رؤسای جمهور را به خود اختصاص می‌دهد… با توجه به سنت کاهش میزان محبوبیت رؤسای جمهور ایران در دوره دوم انتخابات (به استتثنای آقای محمود احمدی‌نژاد)، به نظر می‌رسد انتخابات سال ۱۳۹۶، انتخابات دشواری برای آقای حسن روحانی برای حفظ برتری هفتاد و یک صدمی خود میان رأی‌دهندگان باشد”.