حملات سایبری به آمریکا، از مبدا تهران

نویسنده

» گزارش جورازلم پست: حکومت بی اطلاع نیست

روز جمعه نیویورک تایمز به استناد اظهارات مقامات آمریکایی و کارشناسان امنیتی کمپانی های بزرگ، ایران را مسئول موج حملات رایانه ای به ابرشرکت های آمریکایی معرفی کرد. شرکت های نفت، گاز و برق از اهداف این حملات بوده اند.

مقامات آمریکایی تاکید دارند هدف حملات ایران بیش از جاسوسی برای خرابکاری بوده است. حملات سایبری به عنوان تلاش برای به دست گیری سیستم های پردازش حیاتی تلقی می شوند.

محققان آمریکایی برای ماه ها روی این حملات تحقیق می کرده اند. با وجودی که مقامات گفته اند که این حملات به دولت ایران مربوط نیست، کنترل جمهوری اسلامی بر فعالیت های اینترنتی به گونه ای است که بعید است این حملات بدون اطلاع رژیم انجام شده بود.

چندین تن از مسئولان تاسیسات برق می گویند آن ها با مجموعه ای از حملات سایبری به سیستم های حیاتی شان روبرو شده اند. دو نماینده دموکرات کنگره در گزارشی به هشدار باراک اوباما در خصوص تلاش هکر های خارجی برای به زیر کشیدن شبکه برق ایالات متحده اشاره کرده اند.

هنری واکسمن نماینده کالیفرنیا با همکاری اد مارکی نماینده ماساچوست این گزارش را تهیه کردند و روز سه شنبه آن را در بخش امنیت انرژی و کمیته بازرگانی کنگره قرائت کردند.

بر اساس متن خلاصه شده گزارش 35 صفحه ای مذکور، این دو نفر از حدود 160 واحد تاسیساتی برق و آب خواسته اند تا تجربیات خود در خصوص مواجهه با حملات سایبری در پنج سال اخیر را بازگو کنند. در پاسخ، بیش از دو جین از آن ها گفته اند، به طور روزانه، دائم یا مکرر با حملات سایبری دست و پنجه نرم کرده اند.

داون هایلی، مدیر اجرایی شرکت تعاونی برق آراکانزاس به آن ها گفته است “اکثریت این حملات شبیه به حملاتی هست که هر تجارتی از طریق اتصال به شبکه وب با آن مواجه می شود.”

او به رویترز گفته است: “این حملات از نوع کاملا روتین هستند و شیوه مقابله با آن ها نیز کاملا شناخته شده است. سیستم های کنترلی ما در برابر آن ها آسیب پذیر نیست.”

اما بسیاری از قانونگذاران آمریکایی ترس مقامات کاخ سفید را دارند، می گویند در شرایطی که از حملات موفقت آمیز به شبکه های برق آگاهی ندارند، هکر ها ممکن است قادر به خرابکاری باشند.

مقامات ارشد دولت اوباما از اواخر سال گذشته هشدار داده اند که دشمنان خارجی آمریکا در پی خرابکاری در شبکه برق، سیستم های ترافیک هوایی، نهادهای مالی و دیگر زیر ساخت های ایالات متحده هستند.

منبع : جورازلم پست – 25 مه