نفوذ تروریست ها به آمریکای لاتین

نویسنده

» گزارش ال پائیس از سالگرد انفجار آمیا

یهودیان آرژانتین روز دوشنبه از رییس جمهور کریستینا فرناندز خواستند مسأله حمله به آمیا [مرکز همیاری یهودیان] را که ۱۷ سال پیش اتفاق افتاد روشن کند. جامعه یهودیان این کشور مجدداً به انتقاد از اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی، که پذیرای یکی از مظنونان این حمله شده پرداخت.

گیلرمو بروگر، رییس مرکز همیاری یهودیان، در مراسم سالگرد حمله به آمیا که ۸۵ کشته برجای گذاشت گفت: “خانم رییس جمهور، ما از حضور شما متشکریم، ولی این کافی نیست. ما خواهان عدالت هستیم.”

خانم فرناندز روز دوشنبه با اکثر اعضای کابینه خود در مقابل محلی که به آن حمله شد حضور یافت و مانند هر سال صدای آژیر در همان ساعتی که بمب در یک اتومبیل منفجر شده بود در محوطه طنین افکند.

بورگر همچنین به سفر ماه آوریل احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به بولیوی اشاره کرد. او که یکی از مظنونان این اقدام تروریستی است، برای یک مراسم نظامی به کشور بولیوی سفر کرده بود. بورگر این اقدامات را “تحریک آمیز” خواند.

رییس جمهور بولیوی پس از اعتراض دولت آرژانتین و جامعه یهودیان این کشور مجبور به عذرخواهی شد.

بورگر در اشاره به وحیدی اظهار داشت: “یک ناقض عدالت به طور رسمی از یک مصونیت دیپلماتیک و درعین حال غیرمنطقی استفاده می کند و به همه جای دنیا می رود.” وحیدی یکی از مقامات ایرانی است که گفته می شود در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ در اقدام تروریستی آمیا دست داشته است.

اینترپل درتلاش است تا وحیدی، علی فلاحیان، وزیر سابق اطلاعات، محسن رضایی، مشاور سابق دولت، محسن ربانی، کاردار سابق سفارت ایران در آرژانتین، و احمدرضا اصغری، دیپلمات سابق را دستگیر کند.

سرخیو بورشتاین، نماینده خانواده های قربانیان این انفجار، در جریان مراسم که در حضور صدها نفر و در یک روز بارانی برگزار می شد گفت: “اوو مورالس دست وحیدی را که به خون ۸۵ نفر آغشته است فشرد. اینکه می گویند نمی دانند وحیدی چه کسی بوده غیرقابل قبول است.”

بورشتاین همچنین به “لاس زدن” رییس جمهور بولیوی با محمود احمدی نژاد “که هیتلر جدید است و می خواهد یهودیان را نابود کند” اشاره کرد.

نماینده خانواده های قربانیان همچنین کارلوس منم، رییس جمهور سابق را برای “پوشش این حمله” محکوم کرد و همچنین به انتقاد از موریسیو ماکری، شهردار محافظه کار سابق بوئنوس آیرس پرداخت که چرا “زمانی که بستگان قربانیان از او تقاضای کمک کردند روی خود را برگرداند”.

درعین حال، بورگر از “تصمیم تاریخی” دیوان عالی دادگستری در سال ۲۰۰۹ قدردانی کرد. براساس این تصمیم، کارلوس تلدین، فروشنده اتومبیل، که کامیونت مورد استفاده در بمب گذاری را فروخته بود می بایست مجدداً مورد محاکمه قرار می گرفت.

رییس آمیا با اظهار تأسف گفت: “این تصمیم این امکان را به وجود می آورد که تحقیقات در مورد رابط های محلی گسترش یابد، ولی ما اشتباه می کردیم. ما بار دیگر دوستانمان را ناامید کردیم. دو سال پس از این تصمیم هنوز یک مدافع جدید نداریم، حتی یک تحقیق جدید هم انجام نشده و هیچ رد و اثری نیز در این زمینه یافت نشده.”

بورگر با اشاره به اینکه این بمب گذاری یک “حمله فراموش شده” است گفت: “جامعه یهودیان ورود و نفوذ تروریسم به آمریکای لاتین را محکوم می کند.”

جمهوری اسلامی روز شنبه از خواست خود دایر بر همکاری با آرژانتین برای روشنگری در مورد حمله تروریستی سخن گفت؛ حرکتی که ازسوی آرژانتین “مثبت” خوانده شده است.

وزارت خارجه آرژانتین در بیانیه ای اعلام داشت: “همکاری مقامات ایرانی برای مجازات عاملان و مسؤولان این حمله یک اقدام بی سابقه و گامی بسیار مثبت است.”

آرژانتین روز سه شنبه اعلام کرد که کشورهای آمریکای جنوبی را از روند تحقیقات قضایی مطلع خواهد ساخت.

پس از حمله به سفارت اسراییل در بوئنوس آیرس در مارس ۱۹۹۲ که ۲۹ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت، حمله به آمیا جزو دلخراش ترین اقدامات تروریستی در تاریخ این کشور است.

منبع: ال پائیس، ۱۸ ژوئیه