نمایش روز♦ تئاتر ایران

نویسنده
جمشید کمالی

چند قطعه کوتاه از ساموئل بکت به کارگردانی علی اکبر علیزاده در تهران بر صحنه است. نگاهی داریم به ‏این نمایش روز تهران.‏

becket1.jpg

‎ ‎انسان معاصر در تنگنا‎ ‎

کارگردان، مترجم و طراح: علی اکبر علیزاد. بازیگران: خسرو محمودی، میترا گرجی، الهام قادری، زهرا ‏رضایی، مرتضی حسین زاده، مرتضی یونس‌زاده و علی کی‌منش.‏

خلاصه داستان: چهارنمایش از ساموئل بکت چهار اثر کوتاه از این نویسنده است که به موقعیت بغرنج انسان ‏معاصر می پردازد. نمایش ها در ظاهر داستان خاصی را دنبال نمی کنند و بیشتر وابسته به فرم های اجرایی ‏هستند.‏

تجربه نشان داده انها که تئوری پردازی های خوبی را در زمینه هنر انجام می دهند خود عاملان خوبی برای ‏اجرای آثار هنری نیستند. اما در زمینه هنر نمایش این مسئله کمی متفاوت به نظر می رسد. علم و اجرا در ‏نمایش از یکدیگر مجزا نیستند از همین روی جشنواره های تئاتر های دانشگاهی ناگهان استعداد هایی را ‏معرفی می کند که در هیچ جشنواره تئاتر حرفه ای نمی توان انها را سراغ گرفت.‏

یکی از آنهایی که ازدل همین جشنواره های تئاتر دانشگاهی بیرون آمد و بالید علی اکبر علیزاد بود. او که ‏خود هم ترجمه می کند و می نویسد و طراحی می کند یکی از چهره های قابل تامل عرصه تئوریک نیز ‏هست. او در سن کم به مقام استادی در دانشگاه رسید و هم اکنون مشغول به تدریس است.‏

علیزاد در تجربه تازه خود چهار متن کوتاه از ساموئل بکت را دستمایه قرار داده که از نویسندگان خاص در ‏عرصه هنر های نمایشی است. او و هم اندیشانش همچون اوژن یونسکو همواره به دنبال نمایش موقعیت های ‏پوچ زندگی بشر معاصر بوده اند. بشری که در تنگناهای مختلف قرار گرفته و همین مسئله او را از رسیدن به ‏اصالت و وظیفه های ساده انسانی دور می کند. اوج این تفکر در آثار بکت نمایشنامه مطرح در انتظار گودو ‏ست. در ان نمایش دو جوان منتظر هستند تا یک نفر از در وارد شود و زندگی خراب آنها را سروسامان دهد ‏و در انتها متوجه می شوند هیچکس نخواهد آمد.‏

این چهار نمایشنامه کوتاه نیز موقعیتی اینچنین دارند. جهان آثار بکت، جهانی سرد است ، خلأیی که در آن ‏زمان و مکان مشخصی وجود ندارد، جهانی مه آلود که در آن همه چیز در هاله‌ای از ابهام و پرسش‌های ‏بی‌پاسخ قرار دارد با شخصیت‌هایی که در این خلاء به دنبال چیزی نامعلوم می‌گردند، شخصیت‌هایی که هیچ ‏یک کامل نیستند. جهان در این آثار تحت تاثیر جنگ های جهانی بر نویسنده متن ها جهانی پوچ و بی معناست. ‏آدم ها غالبا با هم سخن نمی گویند چون حرفی برای بازگو کردن ندارند. از این رو کمی کارگردانی این کارها ‏با آثار دیگر متفاوت به نظر می رسد.‏

bekket2.jpg

علیزاد هم در کارگردانی چهار قطعه از بکت می کوشد بر همین نگاه و درونمایه متن وفادار بماند. بنابراین ‏در حرکت اولیه صحنه را خالی از هرگونه آکسسوار می کند تا بتوان به طراحی صحنه ای مجازی دست یابد. ‏در اینجا ذهن مخاطب می بایست با توجه به حرکات بازیگران قطعات مختلف را کنار هم گذاشته و به یک کل ‏معین برسد. در بخشی دیگر کارگردان با توجه به متن سعی می کند از سکون و سکوت در کارش به نحو ‏بایسته ای استفاده کند. ادم ها در این نمایش ها یا سخن نمی گویند و یا آنقدر حرف های خود را تکرار می کنند ‏که تماشاگر را مورد آزار قرار می دهند.‏

نمایشنامه های بکت در یک منظر کلی تمام قواعد اجرایی را به کارگردان تحمیل می کنند. نمایشنامه ها آنقدر ‏درست و دقیق نوشته شده که در عمل کارگردان اجازه حذف و یا اضافه نکته ای را ندارد. اما با تمامی این ‏اوصاف می توان در شیوه اجرا جهان بینی کارگردان را نیز پس این آثار مورد توجه قرار داد. ‏

علیزاد در این نمایش بازیگران خود را در موقعیت هایی دشوار قرار می دهد. انها باید به سختی در جهان ‏بکتب زندگی کنند. این یکی ازنقاطی به شمار می آید که علیزاد در آن زاویه دید شخصی خود را وارد می ‏کند. بازیگران هم با اینکه اغلب آنها از دانشجویان تئاتر هستند و نه بازیگران حرفه ای تا مقدار زیادی توانسته ‏اند از عهده این مهم بر آیند. ‏

عضلات منقبض و تنگنایی که انها در فضا قرار دارند نوعی فشار قبر را برای بیننده تداعی می کند. آدم هایی ‏که در ظاهر زنده اند اما موقعیتی شبیه به مردگان دارند. علیزاد درکنار این فضا سعی می کند دیدی پژوهشی ‏را نیز بر کار خود قائل شود. او در جاهایی از الگوهایی استفاده کرده که خود بکت گهگاه در کارگردانی ‏آثارش از آنها سود می جسته است. به طور مثال ما در بخش های بسیاری از نمایش حرکت را نمی بینیم. ‏بکت خود از روی عمد برای بازیگران حرکتی را نمی نویسد. او می داند زیبایی شناسی سکون در این لحظه ‏می تواند همراه شخصیت ها باشد و به تبیین جایگاه فکری آنها کمک کند. همین نکات به علیزاد کمک کرده تا ‏به تصویری علمی از این نویسنده دست یابد.‏