مذاکرات ایران و آژانس زیر ذره بین

نویسنده

» گزارش العربیه از آینده گفتگو با 1+5

قدرت های جهانی روز دو شنبه اولین دور از مذاکرات آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل با ایران، پس از سه ماه، را به دقت زیر نظر خواهند داشت تا مطمئن شوند تهران با مقاصد جدی در نشست بغداد شرکت می کند.

آخرین باری که علی اصغر سلطانیه، فرستاده ایران به آژانس هسته و هرمان ناکارت، رئیس هئیت بازرسان آژانس مذاکره کردند، اوائل فوریه و به دنبال دومین سفر بی نتیجه بازرسان آژانس به تهران بود.

سلطانیه گفت از سر گیری مذاکرات “ثابت می کند که ایران مصمم به همکاری با آژانس است و نشان می دهد که ادعاهای علیه ایران بی اساس است و همچنین اینکه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی صلح آمیز است.”

برونو ترترایز، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک پاریس گفت دو روز مذاکرت پشت درهای بسته در ژنو “آزمون خوبی برای مقاصد ایران در برنامه هسته ای است.”

او گفت: “قدرت های جهانی با دقت مذاکرات را دنبال می کنند تا ببینند تغییری در روش ایران مشاهده می شود یا نه.”

او هشدار داد که هر علامتی مبنی بر همکاری ایران با آژانس ممکن است به عنوان “وسیله چانه زنی” ایران در مذاکرات بغداد بکاررود.

آژانس هسته ای پس از آخرین دیدار خود از تهران، که واشنگتن آن را “شکست” ارزیابی کرد گفته بود “تفاوت های اساسی” میان آژانس و تهران در مورد برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

آژانس بطور ویژه گفته بود که ایران از صدور مجوز دسترسی بازرسان به سایت نظامی پارچین در نزدیکی تهران خودداری کرده بود.

گزارش آژانس حاکی از آن بود که ایران فعالیت هایی را انجام داده است که به زعم آژانس برای تولید و آزمایش سلاح هسته ای انجام شده است.

ایران همواره در برابر این گزارشات تکرار کرده است که کلیه شواهد و مدارکی که منجر به اعمال تحریم های بیشتر بر علیه ایران شده است همگی ساختگی هستند.

ولی از ماه فوریه این امید بوجود آمده است که تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا بر ایران اثر گذارده و ممکن است به تغییر رویه این کشور بیانجامد.

ایران و کشورهای 5+1 در 15 آوریل در استانبول مذاکره کردند. این مذاکرات توسط کاترین اشتون به عنوان “سازنده” ارزیابی شده است.

با قبول انجام مذاکرات بعدی در عراق، کاخ سفید از “رفتار مثبت” ایران سخن گفته است در حالیکه سعید جلیلی هم “تمایل طرف مقابل را به گفتگو و همکاری” ستوده است.

مذاکرات دو روزه دوشنبه و سه شنبه در وین به نتایجی خواهد رسید که امواج آن تا مذاکرات 23 مه در بغداد تداوم خواهد داشت.

غرب خواستار آن است که ایران غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد را، بخصوص در تاسیسات فردو در نزدیکی قم، متوقف سازد. اورانیوم با درجه خلوص 90 درصد برای تولید بمب هسته ای بکار می رود.

آنها همچنین خواستار بازرسی های عمیق تر آژانس هسته ای از تاسیسات هسته ای ایران هستند که مستلزم امضای پروتکل الحاقی پیمان ان پی تی توسط تهران است.

تهران خواستار به رسمیت شناخته شدن حق این کشور برای فعالیت های صلح آمیز هسته ای و حذف تحریم ها و تهدید های نظامی اسرائیل است. تهران همچنین خواهان تضمینی است که بعد از دهه ها عدم اعتماد، غرب خواهان تغییر رژیم ایران نیست.

با این وجود کارشناسان گفتند اگر ایران ابعاد نظامی برنامه هسته ای خود را بطور کامل شفاف نسازد، خطر مسموم شدن مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 و اوج گیری دوباره خطر حملات نظامی وجود دارد.

منبع : العربیه – 11 مه