باز هم برسد به دست یزید زمان

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نامه مخملباف به خامنه‌ای

محسن مخملباف، کارگردان مشهور ایرانی، در دومین نامه سرگشاده خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای را “اسیر بزرگ در قفس بیت رهبری” نامید. او پیش از این نیز در نامه دیگری به آیت‌الله خامنه‌ای، وی را “یزید زمان” خطاب کرده بود.مخملباف این نامه را در اعتراض به حکم صادره از سوی شعبه26 دادگاه انقلاب تهران علیه جعفر پناهی، دیگر کارگردان مشهورایرانی، نوشته است.

جعفر پناهی در یکی از سنگین‌ترین احکام صادره توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه یکی از سینماگران در تاریخ این کشور، به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.

محسن مخملباف در اعتراض به این حکم، گفته حکم جعفر پناهی در بیت آیت‌الله خامنه‌ای صادر شده و خطاب به رهبرجمهوری اسلامی نوشته: “قاضی بیچاره تنها حکم ولی فقیه را از روی دست خط تو خوانده است.”

این فیلم‌ساز مشهور ایرانی در ادامه نامه خود آورده است که: “دیشب تا به صبح نخوابیدیم. اگر منظورت بد خواب کردن ما بود، موفق شدی. دیشب هر که یک بیت شعر در عمرش خوانده بود، نخوابید. نه برای 6 سال زندان، که جعفر پناهی به زندان بزرگ و کوچکت خو کرده است. برای محرومیتش از 20 سال سخن گفتن ای رهبر شعر دوست.”

او با «عجیب» توصیف کردن احکام آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به وی تصریح کرده: “دلم برایت می سوزد. برای شعرهایی که می توانستی و نسرودی. برای اسارتت در محاصره ملازمانت. ای اسیر بزرگ. ای رهبر خود در قفس بیت رهبری.”

مخملباف با بیان خاطره ای از یک شاعر درگذشته بدون نام بردن از او نوشته است: “در شهرستانی فیلم می ساختیم. فرماندار شهر شنیده بود که علیه او شعرهای نابی گفته شده است که در دهان مردم شهر می چرخد. این و آن را مامور کرده بود تا شاعر این شعرهای ناب را بیابند.هر که طبع شعر داشت را دستگیر کردند و نیافتند. تا اینکه گمان بر شاعر بزرگ شهر که پیرمردی تکیده بود رفت.”

او با بیان اینکه “به حکم حاکم شهر، دفتر شعر شاعر را ربوده بودند و هیچ شعری که خلاف حاکم باشد نیافته بودند” افزوده: “اما حاکم گفته بود قدرت شعری که علیه من گفته شده، به قدرت شعر شاعر بزرگ شهر است. پس برای عذاب شاعر، دفتر شعرهای منتشر نشده او را که حاصل عمرش بود ربودند. شاعر التماس می کرد که مرا زندانی کنید. غل و زنجیر کنید. شلاق بزنید. اما دفتر شعرم را پس بدهید. پس نداده بودند و گفته بودند تو از شعری که علیه حاکم شهر گفته شده، بی خبری و ما از دفتر شعرهای تو. این به آن در. بگرد تا بگردیم.”

مخملباف در پایان خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: “خامنه ای ای رهبر شعر دوست! دفتر شعر پناهی را به او پس بده.”

 

انقلابی ضد انقلاب شده

محسن مخملباف که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و پس از آن، از حامیان میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات و از رهبران جنبش سبز بوده، از اعضای اولیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران است که در سال های ابتدای انقلاب، وارد عرصه کارگردانی شد و به عنوان هنرمندی مدافع حکومت شناخته شد.

این فیلمساز ایرانی در سال‌های پایانی دهه ۶۰ رفته رفته به یکی از منتقدان جمهوری اسلامی تبدیل شد و با خروج از ایران، فیلمسازی در کشورهایی مانند افغانستان را تجربه کرد. وی اکنون همراه با خانواده خود در فرانسه به سر می برد.

محسن مخملباف برنده جوایز بسیاری از جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی برای ساخت فیلم هایی مانند گبه، بایسیکل ران، سلام سینما، ناصرالدین شاه آکتور سینما و… است.

طرفداران رهبر جمهوری اسلامی مخملباف را به “جاسوسی برای کشورهای خارجی” متهم کرده‌اند. به عنوان مثال روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به اهدای دکترای افتخاری دانشگاه سنت اندروز به این فیلمساز ایرانی، نوشت :“وی به دلیل ترسیم چهره‌ای مغشوش از ایران بعد از انقلاب در فیلم‌های خود و فعالیت‌هائی که برای متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر داشته توانسته این دکترای افتخاری را بگیرد.”

محسن مخملباف پیش از این دکترای افتخاری سینمای خود از دانشگاه نانتق پاریس را به “شهدای جنبش سبز ایران” تقدیم کرده بود.

 

“جامه آلوده ولایت فقیه”

این کارگردان و نویسنده ایرانی پیش از این یک نامه سرگشاده دیگر نیز خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود.

مخملباف آن نامه را پس از حوادث خونین روز عاشورای سال 1388 در تهران منتشر کرد. او در آن نامه، رهبر جمهوری اسلامی را “یزید زمان” خطاب کرده و افزوده بود: “خامنه ای! ای پست تر از خولی ما تو را به زیر می کشیم، با اصل ولایت فقیه ات.”

به گفته مخملباف: “ولایت فقیه جامه آلوده ای است که حتی اگر نعوذبالله خدا به تن کند، هستی کن فیکون می شود.”

او در این نامه که هواداران جنبش سبز آن را “نامه عاشورایی” خواندند، افزوده بود: “خامنه ای! ای پست تر از یزید مقاومت کن. بیشتر آدم بکش. بیشتر تجاوز کن. می خواستی احمدی نژاد را نجات بدهی، خودت از دست رفتی. می خواهی خودت را نجات بدهی، اصل ولایت فقیه را از بین بردی. دست مریزاد. لطفا باز هم مقاومت کن تا ما باز هم بیشتر به دست آوریم.”

به دنبال حضور گسترده طرفداران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز در خیابان‌های تهران، به مناسبت روز عاشورای سال گذشته، یگان‌های ضد شورش نیروی انتظامی با همراهی لباس شخصی‌ها و اعضای بسیج، این اعتراضات را به شدت سرکوب کردند.

گردانندگان جمهوری اسلامی رسما کشته شدن 4 نفر در جریان اتفاقات این روز را تایید کردند اما رسانه‌های نزدیک به معترضان با انتشار اسنادی، تعداد کشته شدگان این روز را حداقل 8 نفر و زخمی‌های آن را ده‌ها نفر اعلام کردند.

جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آن پس از روز عاشورا مدعی شدند که طرفداران جنبش سبز با حمله به دسته‌جات عزاداری و نمازگزاران، مغازه‌ها و اماکن عمومی را به آتش کشیده‌اند. در برابر این ادعا، شبکه‌های تصویری ماهواره‌ای، وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی با انتشار عکس‌ها و تصاویر متعددی، اعلام کردند که این نیروهای نظامی و لباس شخصی وابسته به حکومت بودند که با انواع سلاح‌های گرم و سرد به طرفداران جنبش سبز حمله کردند.

 

از حنا به هدی و بشری

به جز محسن مخملباف، دختر او حنا مخملباف هم در نامه‌ای که روز 11 آذر سال گذشته به دختران آیت‌الله خامنه‌ای نوشت، آنها را “زندانیان کاخ‌های بیت رهبری” نامیده بود.

حنا مخملباف این نامه سرگشاده را در واکنش به صدور حکم 4 سال زندان برای عاطفه نبوی، از فعالان دانشجویی نوشته بود.

او در این نامه از هدی و بشری خامنه‌ای، دختران رهبر جمهوری اسلامی پرسیده بود: “آیا شما هم با آنکه دختر خامنه ای هستید، چون زنید، پدرتان و شوهرانتان شما را به چیزی نمی گیرند؟ آیا شما نمی دانید که همسرانتان در کنار قاتلان و شکنجه گران چگونه نقش مشاوران و طراحان بزرگ سرکوب مردم را بازی می کنند؟ آیا جرات ندارید به پدر مستبدتان بگوئید دیگر پدر من نیستی؟ آیا جرات ندارید به شوهرانتان بگوئید دیگر همسر من نیستید؟ یا معتاد آسایش و رفاه کاخ ها شده اید؟”

حنا مخملباف با بیان اینکه به عنوان یک دختر ایرانی از شنیدن خبر 4 سال زندان برای عاطفه نبوی به جرم “شرکت در تظاهرات برای پرسش از رای دزدیده شده اش” به خود می لرزد، خطاب به دختران آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود: “آیا ایرانی نیستید؟ آیا از شنیدن خبر محکوم شدن عاطفه به ۴ سال زندان از خودتان شرم نمی کنید؟ آیا در لابلای راهروها و اتاق های کاخ های بیت رهبری اخبار خیابان ها و زندان ها به شما نمی رسد؟”

او سپس خطاب به هدی و بشری خامنه ای نوشته بود: “دلم برای شما بیشتر از عاطفه می‌سوزد”.او افزوده بود: “عاطفه و دیگر دختران ایرانی اگر زندانی زندان اوین مخوف هستند لااقل برای آزادی زندانی شده اند اما شما زندانی کاخ های بیت رهبری هستید، بی آنکه کوچکترین قدمی برای آزادی شرف خود به عنوان یک انسان برداشته باشید.”

حنا که در کنار خواهر بزرگ خود سمیرا، یکی از دو دختر فیلم‌ساز خانواده سینمایی – سیاسی مخملباف است، کارگردانی فیلم‌هایی مانند بودا از شرم فرو ریخت، روزهای سبزو… را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

او به خاطر کارگردانی روزهای سبز، برنده جایزه بهترین کارگردانی از فستیوال بین المللی فیلم مستند حقوق بشر در قرقیزستان شد. حنا مخملباف پیش از این جایزه جوانترین فیلم‌ساز جهان در سال 2003 را نیز از جشنواره معتبر فیلم ونیز بابت کارگردانی فیلم لذت دیوانگی کسب کرده بود.