دانشگاه، هدف اصلی نیروهای کودتا

نویسنده
مریم کاشانی

» مردم و دانشجویان در کنار هم

دانشگاه های کشور در ادامه اعتراضات به کودتای انتخاباتی، چهارمین شب پیاپی را در التهاب  و در حضور نیروهای فشار به صبح رساندند. این در حالیست که صدای مجلس شورای اسلامی نیز درآمده و مجلس ضمن تشکیل کمیته پیگیری و با طرح سئوال از وزیر علوم خواستار “برخورد با آمرین و عاملین کوی دانشگاه و جبران خسارت‌های مادی و معنوی” وارده به دانشجویان شده اند.

اما “خسارت های مادی و معنوی” دانشگاه های کشور در شب گذشته چه بود؟

 

دانشگاه رازی کرمانشاه

پس از اعتراض های دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به تقلب در انتخابات، تاکنون ۶ نفر از این دانشجویان توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی ربوده شده اند.دو تن از ربوده شدگان، سیامند غیاثی و محمد جعفری از فعالین دانشجویی و اعضای ستاد تبلیغاتی مهدی کروبی هستند.به گزارش خبرنامه امیرکبیر این دانشگاه در روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد اعتراضات دانشجویی به نتایج جعلی انتخابات بود. در پی  این اعتراضات آرام، نیروهای امنیتی ساعت ۴ صبح با ورود به خوابگاه این دانشگاه تعدادی از دانشجویان را ربودند. شب گذشته نیز، دانشگاه و کوی خوابگاهی توسط نیروهای انتظامی و لباس شخصی محاصره شد. نیروهای لباس شخصی که به انواع سلاح های سرد و گرم مجهز بودند مرتبا دانشجویان خوابگاه ها را تهدید به حمله می کردند.در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه رازی که حاضر به ترک خوابگاه خود نشده اند، در معرض حملات گروه های فشار قرار دارند.

 

دانشگاه تبریز

به دانشجویان دانشگاه تبریز هم که از ۳ روز پیش در محاصره نیروهای ضدشوش قرار دارد، فشارهای فراوانی وارد می شود؛ از یک سوطی روزهای گذشته تعدادی از دانشجویان  این دانشگاه بازداشت شده اند که از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست، و از سوی دیگرنیروهای امنیتی ضمن تماس با خانواده های دانشجویان آنها را تهدید کرده اند که فرزندان خود را هر چه سریعتر از دانشگاه خارج سازند. همزمان مسئولین دانشگاه هم اعلام کرده اند که این دانشگاه به مدت ۱ ماه تعطیل است و به دانشجویان تا ساعت ۸ امروز مهلت داده شده است تا خوابگاه ها را تخلیه کنند. مسئولین دانشگاه دانشجویان را تهدید کرده اند که در صورت عدم ترک خوابگاه ها، متوسل به نیروهای لباس شخصی و انتظامی خواهند شد.

دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

در طول 24 ساعت گذشته 4 دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده اند. این چهار عضو تشکل اسلامی دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه قزوین هنگام خروج از دانشگاه، توسط افراد ناشناس بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.به گزارش خبرنامه امیرکبیر، پیام حیدر قزوینی، دبیر تشکل اصلاح طلب دانشگاه قزوین، نسیم ریاحی عضو شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب، مجتبی رحیمی و عطا رشیدی از اعضای این تشکل بدون ارائه حکم و توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شده اند.تشکل اسلامی دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این عمل، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این دانشجویان شده اند.

 

دانشگاه مازندران

پس از حمله نیروهای لباس شخصی و انصار به دانشجویان متحصن دانشگاه مازندران در روز سه شنبه و بازداشت صد نفر از دانشجویان، دیروز نیز حدود چهل نفر از دانشجویان طبق دستور رییس دانشگاه ممنوع الورود شدند.بر اساس گزارش های رسیده با وجود قول مسئولین دانشگاه و مقامات امنیتی استان به دانشجویان در مورد حفاظت از امنیت جانی آنها، نیروهای چماق به دست، شامگاه گذشته، به متحصنین حمله کردند و پس ازضرب و شتم، تمامی آنان را به نیروی انتظامی بابلسر منتقل کردند. دانشجویان بازداشتی به جز 15 نفر از آنها، پس از بازجویی و اخذ تعهد  به تدریج آزاد شدند. طبق اخبار تایید شده اسامی این 15 نفر که به بازداشتگاه بابل انتقال یافته اند به این شرح است: میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مهدی داودیان، رزگار مرادپناه، رحمان یعقوبی، شوانه مریخی، مازیار یزدانی، محمد فکری و علی عباسی.

طبق گفته فعالین دانشجویی این دانشگاه، علیرضا کیانی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران و اشکان ذهابیان فعال دانشجویی استان مازندران که در هنگام بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته بودند، با صدور قرار بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات ساری انتقال یافته اند. از وضعیت این دو دانشجو و همچنین دیگر دانشجویان مصدومی که روز گذشته مورد یورش ماموران قرار گرفته بودند، اطلاع دقیقی در دست نیست.

همزمان به حکم ریاست دانشگاه مازندران دیروز بیش از 40 نفر از دانشجویان به دانشگاه ممنوع الورود شدند. اطراف دانشگاه نیز امنیتی شده است و عبور مرور دانشجویان به شدت کنترل می شود.

 

دانشگاه سیستان و بلوچستان

دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان دیروز از ساعت 17 با راهپیمائی در دانشگاه، و سردادن شعارهایی چون “مرگ بر دیکتاتور چه شاه باشه چه دکتر”، “مرگ بر طالبان چه در کابل چه تهران”، “موسوی موسوی رای مرا پس بگیر”، “دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد” به سوی سر در این دانشگاه رفتند؛ جایی که مردم شهر از پشت نرده ها با آنان همصدا شدند وبر لزوم ابطال انتخابات تاکید کردند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر “در ادامه این اعتراضات، در حدود ساعت 8 شب، دانشجویان در اقدامی نمادین و در سوگ شهدای راه آزادی و بخصوص دانشجویان شهید شده در حوادث اخیر دانشگاه تهران دانشگاه اصفهان، هر دانشجو یک شمع روشن نموده و به احترام روح ایشان یک دقیقه سکوت نمودند و سپس فاتحه ای برای شهیدان ایران زمین خواندند.”

 در ادامه اعلام شد که دانشجویان به اعتراض مدنی خود ادامه خواهند داد و در همین امروز در جلوی سلف سرویس دانشگاه اقدام به اعتصاب غذا خواهند کرد.

 

پاسخ های دولتی

به دنبال این برخوردها که تاکنون بر اساس اخبار رسمی به مرگ 7 دانشجو ، مجروح شدن تعداد زیادی از آنها و همچنین تخریب برخی از خوابگاه های دانشجویی کشور منجر شده، مجلس دیروز جلسه ای غیرعلنی تشکیل داد که در آن “فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران حوادث را شرح داد و جانشین فرماندهی نیروی انتظامی نیز در مورد رویدادهای اخیر و آنچه در روزهای شنبه و یکشنبه در کوی دانشگاه گذشت، گزارشی ارائه کرد.”

به گزارش خبرگزاری های رسمی دولتی نایب رئیس مجلس و مسئول کمیته پیگیری حوادث اخیر دانشگاه هااین سئوال رامطرح کرده است که “چرا افرادی با لباس شخصی و بدون داشتن ماموریت از طرف نهادهای مسئول داخل نظام وارد کوی” شده اند. وی ضمن تاکید بر اینکه “از نظر کمیته این افراد کاملاً مشکوک هستند” خواستار شناسایی “هر چه سریعتر هویت آنان توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی” شده است.

 

گزارشات مردمی

اگر چه در مورد گزارش نماینده دولت و نیروهای انتظامی خبری منتشر نشده است، امامنابع دانشجویی و شاهدان عینی گزارشات خود را به طور روزمره منتشر می کنند.بر اساس یکی از این گزارش ها، به نقل از کادر های پزشکی یکی از بیمارستان هایی که جان باختگان و مجروحین این حادثه به آنجا برده شده اند “اکثر مجروحان کوی دانشگاه از ناحیه سینه مورد اصابت چاقو قرار گرفته بودند.” این دانشجویان در حمله  نیروهای انصار حزب الله و نیروهای لباس شخصی به دانشجویان حمله کردند و همگی مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم از جمله قمه و تبر بودند.

از سوی دیگر بیشتر کشته شدگان حوادث اخیر از ناحیه سر و بالا تنه مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند. این امر نشان دهنده آن است که شلیک کنندگان در همه موارد دستور شلیک به قصد کشتن داشته اند.یک دانشجوی پزشکی در این مورد نوشته است: “دیشب اورِژانس یکی از بیمارستان های اصلی ما قیامت بود. در حالی که قرار بوده تمام مجروح ها به بیمارستان های بقیه الله و بیمارستان های ارتش برده شوند، انقدر زخمی بوده که به تمام بیمارستان ها سرریز شده. دیشب نه نفر تو بیمارستان ما فوت شدند و 28 زخمی تیر خورده بودند. تا صبح همه مسئولای دانشگاه تو بیمارستان گریه میکردند. جنازه های کشته شده ها را با وانت بردند. حتی نگذاشتند کسی اسم و رسم شان را بفهمد.”

این دانشجوی پزشکی سپس می نویسد: “کسی حق ندارد با زخمی ها صحبتی کند یا اطلاعاتی از آنهابگیرد. انقدر اوضاع زخمی ها خراب است که اورژانس ما که قوی ترین طب اورژانس را دارد از دانشجویان خواسته اگر می توانند بمانند و کمک کنند.”