ناوهای ایرانی و نگرانی اسراییل

نویسنده

» تحلیل فیگارو از:

مارک آنری

صدور مجوز از سوی ارتش مصر برای عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز که روز جمعه توسط خبرگزاری رسمی مصر منتشر گردید، از سال ۱۹۷۹ تاکنون بی سابقه بوده  و اسراییل نیز در این خصوص اعلام نگرانی کرده است.

دو ناو جنگی ایرانی، مجوز عبور از کانال سوئز را از سوی مسؤولان مصری دریافت کردند. خبرگزاری رسمی مصر، منا، گفته است دولتمردان جمهوری اسلامی در درخواست خود خاطرنشان کرده اند که این دو ناو هیچ سلاح یا تجهیزات هسته ای و شیمیایی حمل نمی کنند.

اسراییل روز چهارشنبه از زبان آویگدور لیبرمن، رییس دیپلماسی این کشور، تهدید کرد که “ایران را سرجایش خواهد نشاند”. قرار است این ناوها برای اولین بار ازطریق آب های مدیترانه به سوی سواحل سوریه، در نزدیکی سواحل اسراییل، بروند.

رییس دیپلماسی اسراییل در ادامه افزوده است: “این درواقع یک اقدام تحریک آمیز است و نشان می دهد که مقامات جمهوری اسلامی تا حدی از خود مطمئن شده اند که به فکر ماجراجویی افتاده اند.” به گفته او، جامعه بین المللی “باید بفهمد که اسراییل نمی تواند این وضعیت را تا ابد تحمل کند و باید در این رابطه با قاطعیت عمل کند”. به بیان دیگر، اسراییل در صورتی که شناورهای ایران در سواحل سوریه جا خوش کنند، به زور متوسل خواهد شد.

ازطرف دیگر، مقامات کانال سوئز، گفته اند “مجوز عبور برای کشتی ها از هر ملیتی، در صورتی که با مصر خصومتی نداشته باشند، صادر می شود”.

 

اولین گام به سوی لبنان

این سفر دریایی می تواند اولین گام برای رسیدن به سواحل لبنان باشد. حسن نصرالله، رهبر حزب الله، که ازنظر مالی و تسلیحاتی توسط جمهوری اسلامی تغذیه می شود و از یک موقعیت خوب در بیروت برخوردار است، روز چهارشنبه اعلام آمادگی کرد که در صورت بروز جنگ از سوی دولت یهود، “منطقه الجلیل را مورد حمله قرار خواهد داد”.

نگرانی مقامات اسراییلی در مورد “جولان” کشتی های جمهوری اسلامی در مدیترانه جدی تر از “مصر پس از مبارک” است. عبور این دو شناور جنگی از کانال سوئز به نوعی آزمایش ارتش مصر است که اداره کشور را برعهده دارد. در وهله اول، نظامیان اسراییلی قصد داشتند از “همکاری” میان ستادهای نظامی دو کشور قدردانی کنند، ولی یک احساس بدگمانی به خوبی احساس می شد. در زمان صدارت حسنی مبارک، این دو کشور ائتلافی را علیه ایران تشکیل دادند. بدین ترتیب، در ژوئیه ۲۰۰۹ یک زیردریایی اسراییلی پس از مطلع کردن مقامات مصری از کانال سوئز به سوی یک مقصد “نامعلوم” عبور کرد.

به گفته کارشناسان نظامی خارجی، این زیردریایی، از نوع دلفین که قادر به حمل موشک های هسته ای نیز هست، به خلیج فارس وارد شد. در آن زمان، مصر نسبت به تلاش های جمهوری اسلامی در ایجاد بی ثباتی در نزد جامعه شیعیان، که در کشورهای خلیج فارس پراکنده اند، هشدار داده بود. به علاوه، چندین تن از اعضای حزب الله، متهم به انجام اقدامات ضد اسراییلی، در خاک مصر دستگیر شدند و محکومیت هایی از سوی دادگستری قاهره برای آنها صادر شد.

عصبانیت آویگدور لیبرمن در چنین شرایطی به ناظران اجازه می دهد که ببینند آیا سران مصری سیاست های خود علیه ایران، برنامه اتمی اش و تلاش هایش برای گسترش نفوذ در کل خاورمیانه را حفظ می کنند یا خیر.

به هرحال، فرماندهان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ماه قبل از پروژه استقرار ناوهای جنگی در سواحل سوریه “به مدت یک سال” که به درخواست دولت دمشق صورت خواهد گرفت، به طور رسمی سخن گفتند. به گفته رسانه ها، مسؤولان وزارت دفاع اسراییل معتقدند که این پروژه، در صورت تأیید، همچنین نشان دهنده خواست دولت تهران برای اعمال فشار به ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی است تا کشتی های خود را از خلیج فارس خارج کنند.

ازطرف دیگر، تأسیس یک پایگاه دریایی فرانسوی در امارات متحده عربی و حضور دائم نیروی دریایی آمریکا در این منطقه “نا آرامی و خشم” فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

منبع: فیگارو، ۱۸ فوریه