نگران شکنجه برای گرفتن اعتراف هستیم

امید معماریان
امید معماریان

» برادر مجید توکلی در مصاحبه با روز:

علی توکلی، برادر مجید توکلی یکی از فعالان برجسته دانشجویی ودانشجوی رشته کشتی سازی دانشگاه امیر کبیر که روز ۱۶ آذردستگیر وبه محل نامعلومی برده شد، در مصاحبه با روز تصریح کرده که نگرانی عمده خانواده وی شکنجه مجید برای اخذ اعترافات اجباری است. به گفته او اولین باری که برادرش به مدت ۱۹ ماه دستگیر شد، مورد شکنجه های شدید جسمی و روانی قرارگرفت. علی توکلی همچنین گفت که برخی از ماموران امنیتی در تماس با مجید گفته بودند که خودش را برای تسویه حساب آماده کند.

این مصاحبه را می خوانید.

از مجید توکلی چه خبر؟ تماسی گرفته است؟

هیچ تماسی با ما گرفته نشده است. هر چه هم خودمان با دستگاه های مختلف قضایی تماس می گیریم می گویند فعلا خبری نیست. اخیرا هم که تا صحبت می کنیم تلفن را قطع می کنند و جواب نمی دهند.

 

خبر دارید چه دستگاهی برادرتان را دستگیر کرده است؟

مشکل همین جاست که اصلا نمی دانیم چه کسی او را دستگیر کرده است. فقط اطلاعات جسته وگریخته ای به ما رسیده که او در بند ۲۰۹ است. همین قدر می دانیم والبته مطمئن هم نیستیم.

 

روزهای پیش از دستگیری آیا مجید حدس میزد که با افزایش فشار بر دانشجویان او هم ممکن است دستگیر شود؟

او از احتمال دستگیریش با ما سخن گفته بود. به او پیغام داده بودند دستگیرت می کنیم. حتی از طرف دانشگاه. به او گفته بودند می خواهیم با تو تسویه حساب کنیم.

مجید از نظر وضع تحصیلی در چه شرایطی بود؟

این ترم او را به بندرعباس تبعید کرده بودند. البته ازنظر قانونی او نباید به بندرعباس می رفت. یعنی باید حداقل یک سال دیگر در دانشگاه تحصیل می کرد و سال آخر به این شهر می رفت. اما او را به حالت تبعید به بندرعباس فرستادند.

 

واکنش والدین مجید ودر واقع  نگرانی عمده شما چیست؟

با توجه به نحوه دستگیری و شایعات بی شرمانه ای که در خصوص آن مطرح شده بود و با توجه به سابقه دستگیری ۱۹ ماهه قبلی او ما واقعا نگران هستیم. او طی آن مدت به شدت شکنجه شده بود. ترس خانواده از این جهت است. به هرحال مشخص خواهد شد که کجاست وچه کسی او را دستگیر کرده، اما ترسمان این است که شکنجه اش کنند و بخواهند مانند دفعه قبل از او اعتراف بگیرند. نگرانی عمده ما بحث شکنجه است. بخصوص الان که تماس نگرفته است. با توجه به صحنه سازی های مسخره ای که راه انداخته اند حدس ما این است که آنها ممکن است هر بلایی سر او بیاورند.

دفعه قبل چه اتفاقاتی برای وی افتاده بود؟

شرح ماجرا را وی قبلا ارائه داده ودر سایت ها موجود است ولی به طور کلی باید بگویم مجید  شکنجه های وحشتناکی را تحمل کرده است. از ماجرای شکنجه با تخم مرغ آبپز تا ایستادن به مدت چهل و هشت ساعت و بازجویی با تیم های هفت نفره، سیلی های مداوم و مسائلی از این دست که از گفتن برخی از آنها شرم دارم.

 

آیا وکیل توانسته ماجرا را پیگیری کند؟

وکیل آقای دادخواه است، اما متاسفانه به ایشان هم جوابی نمی دهند. من چندساعت پیش با وی تماس گرفتم اما وی گفت حتی موفق نشده با رییس شعبه امنیت صحبت کند. جواب نمی دهند. متاسفانه کاری از ما برنمی آید. هر کاری تا الان کردیم که ببینیم مجید کجاست نتوانستیم بفهمیم.

 

تاثیر شکنجه های ۱۹ ماه زندان روی مجید چطور بود؟

او را بسیار ضعیف کرده بود. مجید به دلیل شکنجه های طولانی دچار مشکلات ریوی شده بود. خونریزی معده داشت وبه لحاظ گوارش مشکل داشت. از ناحیه پا واقعا اذیت می شد. خیلی شکنجه های وحشتناکی شده بود که الان که من به زبان می آورم تمام بدنم مورمور می شود.

 

با توجه به زندان سخت وطاقت فرسایی که تحمل کرده بود آیا خانواده از او نخواسته بودند اندکی احتیاط کند تا زخم های بازداشت های قبل اندکی التیام یابد؟

نظر مجید این بود که ۱۹ ماه تمام بدون دلیل  بازداشت بوده است. نظرش این بود که چگونه ممکن است وقتی که ۱۹ ماه بدون دلیل دستگیر و شکنجه می شود و هیچ کس هم پاسخگو نیست ساکت بنشیند؟ به علاوه آنکه او معتقدست که آنچه انجام می دهد، یعنی دفاع از آزادی بیان و آزادی های دیگری که درقانون اساسی تصریح شده، کاری قانونی است واگر او به عنوان یک فعال دانشجویی ساکت بنشیند دیگر باید از چه کسی انتظار داشت دراین زمینه ها کاری کند؟‌ بنابراین عزمش راسخ بود به فعالیت در راهی که انتخاب کرده درچارچوب های قانونی ادامه دهد. اگر چه همین راه قانونی نیز برای او ۱۹ ماه شکنجه، بدنی رنجور و فشار روحی روانی دائمی به همراه داشت.