احمدی نژاد به دنبال کسب مشروعیت

نویسنده

» گزارش هوستون کرونیکل از سفر به برزیل

بردلی بروکس

 

محمود احمدی نژاد، رئیس دولت  ایران، در اولین سفرش به برزیل، در پی یافتن منبع جدیدی برای اثبات مشروعیتش است. برزیل کشوری است که با آمریکا، اسرائیل و بقیه کشورهایی که قصد متوقف کردن برنامه های اتمی ایران را دارند، رابطه خوبی دارد.

قرار است احمدی نژاد  با لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، که از دیدار احمدی نژاد بسیار خوشنود است و از حق ایران برای داشتن انرژی اتمی دفاع می کند. این دیدار ممکن است مرهمی بر روی زخم های احمدی نژاد باشد که هم از داخل و هم در خارخ تحت فشار قرار دارد.

دانیل برومبرگ، کارشناس ایران در موسسه صلح در واشنگتن معتقد است: “او در برزیل می تواند از لحاظ مشروعیت دادن به دولتش، تجدید قوا بکند، اما باید دید که دیپلماسی برزیل آنقدر قوی هست که تا پیام ایرانیان را دریابد و استقبال شایانی از احمدی نژاد نکند”.

احمدی نژاد  گفت که ممکن است در زمینه انرژی اتمی هم گفتگو کنند و این درحالی است که ایران برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم، که ممکن است منجر به تولید سلاح اتمی بشود، تحت فشار بین المللی قرار دارد.

رییس دولت ایران  در مصاحبه با تلویزیون برزیل گفت:« ما می توانیم در ساخت سایت های اتمی شریک شویم. هر دو کشور برای تولید برق نیاز به انرژی هسته ای دارند. ایران و برزیل باید از فن آوری هسته ای بهره ببرند».

ایران می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است. احمدی نژاد در مصاحبه اش گفت که انتقاد ها دلایل سیاسی دارند و آنها معتقدند که فقط کشورهای ثروتمند باید صاحب انرژی هسته ای باشند.

سیلوا، که خود سخنور ماهری است گفت که با ایران راهکار جدیدی در پیش می گیرد. ممکن است این راهکار به اندازه روش هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا که مقصد بعدی احمدی نژاد در تور آمریکای جنوبی است، باعث آبروریزی اش نشود. در عین حال نباید برخوردش مانند آمریکا واروپا سرزنش آمیز باشد.

سیلوا ماه پیش گفته بود: “من به پرزیدنت اوباما گوشزد کردم، همچنین به پرزیدنت سارکوزی و صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل که اگر ایران را تحت فشار بگذاریم، به نتیجه خوبی نمی رسیم”.

در حدود پانصد نفر در اعتراض به دیدار احمدی نژاد ریو دو ژانیرو تظاهرات کردند.

نمایندگان همجنسگرایان، هنرمندان آفریقایی- برزیلی و بازماندگان هولوکاست با در دست داشتن پلاکارد های اعتراض آمیز و قفس بزرگی که در آن بادکنک سفید گذاشته بودند تظاهرات کردند و گفتند که این نماد سرکوب ارزش های انسانی است.

رئیس جمهور ایران خواستار نابودی اسرائیل شده بود و در مصاحبه  روز یکشنبه اش اعلام کرد که همجنسگرایی خلاف سرشت  انسان است.

اسرائیل از حضور ایران در آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرد. اویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل در ماه ژوئیه از برزیل و آرژانتین بازدید کرد و شیمون پرز، رئیس جمهمور اسرائیل هفته گذشته به این دو کشور رفت که این دیدار اولین دیداردر این سطح طی چندین دهه بود.

برزیل هفتمین کشور دارای اورانیوم است و آن را برای برنامه های هسته ای خود غنی سازی می کند. این کشور اعلام کرده است که اورانیوم اش را نه به ایران و نه به هیچ کشور دیگری نمی فروشد.

آمریکا از برزیل خواسته است که ایران را تشویق کند تا دست از غنی سازی اورانیوم بردارد و همچنین امیدورار است که برزیل بتواند درمورد سه کوهنورد آمریکایی که سهوا وارد خاک ایران شده اند و از ماه ژوئیه در این کشور زندانی هستند، پادرمیانی کند.

 

منبع: هوستون کرونیکل 22 نوامبر