اسیدپاشان همچنان آزاد هستند

لیلا طیری
لیلا طیری

» استانداری اصفهان: عاملان شناسایی نشده اند

براساس اعلام وزارت کشور بیش از ۱۹۱ هزار نفر به عنوان مظنون اسیدپاشی بر زنان اصفهانی مورد بررسی قرار گرفته اند اما هنوز مظنونان اصلی اسیدپاشی ها شناسایی نشده اند.

بیش از دو ماه از انتشار خبر اولین مورد اسیدپاشی در شهر اصفهان می گذرد و حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور می گوید که با مجموع اقدامات انجام شده افراد مورد بررسی به زیر صد نفر رسیده اند اما هنوز مظنون مورد شناسایی قرار نگرفته.

خبرگزاری فارس به نقل از او گزارش داده: تمام افرادی که سابقه قبلی داشتند، تمام بیماران روانی اصفهان، تمام پرونده‌های طلاق و حتی تمام کسانی که در استان اصفهان موتورسیکلت مشکی داشتند مورد ارزیابی قرار گرفتند.

آقای ذوالفقاری گفته است که علاوه بر بررسی ۱۹۱ هزار نفر از یک قشر “در این پرونده ما کارهای فنی از جمله چهره نگاری را انجام داده ایم”. به گفته او چهره نگاری ها برای شناسایی در اختیار مردم قرار گرفته است.

یک هفته قبل، رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، از وجود تعداد قابل توجهی مظنون در پرونده اسیدپاشی خبر داده بود و فرمانده نیروی انتظامی اصفهان هم گفته بود که پلیس بیش از ۱۷۰ مورد را در این زمینه بررسی می کند.

حسین ذوالفقاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج فرد اسیدپاش از کشور گفته است که ما نمی‌توانیم این را به صراحت بگوییم و اظهارنظر قطعی در این زمینه وجود ندارد.

پیشتر غلامحسین محسنی اژه ای هم گفته بود که مدرکی درباره خروج متهم اسیدپاشی از کشور وجود ندارد و البته مدرکی هم در خصوص حضور او در استان اصفهان وجود ندارد.

ناتوانی مسولان امنیتی، انتظامی و قضایی در شناسایی و بازداشت اسیدپاشان بر زنان اصفهانی در حالی است که مهدیه گلرو، فعال مدنی که در اعتراض به اسیدپاشی ها مقابل مجلس شورای اسلامی رفته بود بیش از ۴۰ روز است در بند ۲ الف سپاه بازداشت و زیر بازجویی است.

در این میان ضد و نقیض گویی های مسولان امنیتی، انتظامی و قضایی در خصوص انگیزه های اسیدپاشی و شناسایی و عدم شناسایی اسیدپاشان از همان روز اول خبری شدن این مساله تا کنون همچنان ادامه دارد. در حالیکه به گفته معاون وزارت کشور، اسیدپاشان هنوز شناسایی نشده اند مسولان رده های مختلف و نمایندگان مجلس در باب انگیزه اسیدپاشان به صورت منسجم اقدام به مصاحبه کرده و برخی انگیزه اسیدپاشان را شخصی خواندند و برخی دیگر اسیدپاشان را مرتبط با بیگانگان معرفی کردند. آنچه که در این میان اشتراک داشت تکذیب هرگونه ارتباطی بین اسیدپاشان و مساله امربه معروف و نهی منکر بود. آنها پاسخی برای این سوال نداشتند که وقتی هنوز اسیدپاش شناسایی نشده چطور با قاطعیت این احتمالا را رد می کنید و انگیزه های شخصی یا ارتباط با بیگانگان را به عنوان انگیزه مطرح می کنید.

حجت الاسلام محمد تقی رهبر پیش از این در مصاحبه با “روز” گفته بود که اسیدپاشی ها “یک حرکت هدایت شده و سناریوی طراحی شده از طرف بیگانگان است”. محمد فیروزی، عضو فراکسیون رهروان ولایت و یکی از نمایندگان استان اصفهان هم به “روز” گفته بود که اسیدپاشی های اخیر اصفهان کار آدم های مریضی بوده که به دلیل خصومت های شخصی دست به چنین کاری زده اند: این اتفاق اصلا بحث زنجیره ای نبوده یک آدم های مریضی بودند که چنین حرکتی را انجام دادند و طبیعتا سیستم قضایی و امنیتی پی گیر این مساله هستند و با عاملان چنین عمل شنیعی برخورد خواهند کرد. افرادی که روی این مسیرها کار می کنند ممکن است خصومت های شخصی داشته باشند و مسائل اجتماعی و انتساب هایی که برخی می دهند نیست.

الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور هم در جمع خبرنگاران گفته بود که مسئله اسیدپاشی اصفهان بر مبنای روابط شخصی بوده و ارتباطی با امر به معروف و نهی از منکر نداشته است.

مسولان امنیتی و انتظامی 4 مورد اسیدپاشی بر زنان رد اصفهان را رسما تایید کرده اند.