نتانیاهو به دنبال لغو تفاهم ها

نویسنده

» گزارش گاردین از تلاش‌های اسرائیل در ناکام کردن مذاکرات هسته ای

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کمپینی را شدت بخشیده تا توسط آن رهبران جهان را متقاعد کند که فشار بر ایران در مذاکرات را زیاد کنند. او روز یکشنبه توافق پیشنهادی با ایران را یک توافق بسیار بد خواند.

وی به سی ان ان گفت: “دادن خطرناک‌ترین سلاح به خطرناک‌ترین رژیم قرن بیست و یکم یک اشتباه بسیار بزرگ است.”

نتانیاهو گفت، این توافق اجازه می‌دهد که ایران با ۱۸۰۰۰ سانتریفیوژ به غنی‌سازی ادامه دهد. وی گفت: “آنها یک سانتریفیوژ را هم کنار نمی‌گذارند، حتی یکی. ما مردم یهود، ۴۰۰۰ سال است که اینجا هستیم و نمی‌گذاریم آیت‌الله‌های مسلح به سلاح هسته‌ای ما را تهدید کنند.” وی گفت این واضح است که بسیاری از کشورهای عربی هم همین نظر را دارند.

وی خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد که بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره نیز خواهان آن هستند. وی گفت: “به نظر من باید فشار را بیشتر کنید چون همین فشار دست آخر جواب داد. حالا که فشار گذاشته‌اید و ایران یک سانتریفیوژ را هم کنار نگذاشته، وقتی فشار را کاهش دهید چه می‌شود؟ با عقل جور درنمی‌آید.”

این هفته قرار است مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو ادامه یابد. روز شنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه  روسیه گفت امکان رسیدن به توافق با ایران زیاد است. وی گفت: “ما همگی اعتقاد داریم که فرصت بسیاری خوبی بوجود آمده که نباید از دست بدهیم.”

روز یکشنبه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، به اسرائیل رفت تا با نتانیاهو دیدار کند و خاطر نشان کرد که موضع فرانسه در مذاکرات استوار و محکم است. او در مراسم استقبال در فرودگاه تل‌آویو گفت: “فرانسه نمی‌گذارد سلاح هسته‌ای تکثیر شود. تا وقتی مطمئن نشویم ایران برنامه سلاح هسته‌ای را کنار نگذاشته تمام خواسته‌ها و تحریم‌هایمان را نگه خواهیم داشت.”

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند یکی از مشکل‌ترین مسائل، اصرار ایران بر به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم است. آمریکا می‌گوید تحت ان‌پی‌تی ایران چنین حقی ندارد.

محمدجواد ظریف روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت، لازم نیست در توافق این حق ذکر شود. وی گفت: «نه تنها حق ایران برای غنی‌سازی را غیرقابل مذاکره می‌دانیم، بلکه هیچ نیازی نمی‌بینیم در توافق این حق به رسمیت شناخته شود، چون این حق سلب‌ناشدنی است و تمام کشورها باید به آن احترام بگذارند.»

قرار است نتانیاهو پس از دیدار با اولاند،‌ به مسکو سفر کند تا با ولادمیر پوتین ملاقات کند و پس از آن هم جان کری را روز جمعه در اسرائیل می‌بیند. نتانیاهو به سی ان ان  گفته که روشن است تحریم‌ها عمل می‌کند و اقتصاد ایران بسیار آسیب دیده است. “گزینه‌ها الزاما توافق بد یا جنگ نیست، یک گزینه سوم هم به نام تحریم وجود دارد. افزایش تحریم‌ها.”

سناتورهایی در آمریکا، از جمله جان مک‌کین، خواستار افزایش تحریم‌ها بوده‌اند. این هفته مک‌کین گفت هرگز به این اندازه در مورد پارامترهای توافق نگران نبوده‌ است.

نتانیاهو گفت راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد. وی گفت: “ما یک راه‌حل خوب می‌خواهیم و مسئله مهم همین است. مشکل توافق جزئی این است که تحریم‌ها را کاهش می‌دهید و در این صورت ایران هیچ‌چیزی نمی‌دهد. به نظر من این یک توافق بد است”.

منبع: گاردین - 17 نوامبر 2013