اعدام، در روز جهانی مبارزه با اعدام

سامان رسول پور
سامان رسول پور

درست یک روز پس از روز جهانی مبارزه با حکم اعدام، بهنود شجاعی نوجوانی که در 16 سالگی مرتکب قتل شده بود به دار آویخته شد.و به این ترتیب تلاشهای چند ساله فعالان حقوق بشر برای نجات جان وی راه به جایی نبرد.

اجرای این حکم با اعتراضات زیادی همراه بود.کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با بیان اینکه از اعدام بهنود شجاعی” عمیقا مایوس” است گفت:“این اعدام نشان می دهد تا زمانی که ایران قوانین و شیوه هایش برای پایان دادن به اعدام مرتکبان جرم در زمان نوجوانی را تغییر نداده، هیچ تضمینی برای گذشت از جان این گروه سنی وجود نخواهد داشت”.

اتحادیه اروپا هم ضمن اعتراض به اجرای این حکم، نگرانی خود را از تداوم اعدام نوجوانان در ایران ابراز داشت.

کانون مدافعان حقوق بشر هم در بیانیه ای نوشت:“بهنود شجاعی در حالی اعدام شد که در سن 16 سالگی در حین دعوایی با هم سن و سالانش مرتکب قتل غیر عمد شده بود و 5 سال از بهترین سالهای عمرش را در زندان و در نوسان بین مرگ و زندگی و در تب امید و یاس گذراند و بالاخره به چوبه دار گرفتار شد”.

در چنین اوضاعی بود که خبر رسید احتمال اعدام سه نوجوان دیگر هم وجود دارد: صفر انگوتی، محمدرضا حدادی و امیر امرالهی. اتهام هر سه، قتل در نوجوانی است.

از اعدام نوجوانان که بگذریم، اعدامهای دیگری هم در این هفته داشتیم.در استان خوزستان، شش نفر به دار آویخته شدند.اتهام این افراد حمل و نگهداری مواد مخدر ذکر گردید.

همزمان در این هفته برای پنج تن حکم اعدام صادر شد.سه تن از این افراد، به عضویت در”انجمن پادشاهی ایران” و نفر چهارم به همکاری با سازمان مجاهدین خلق متهم شده اند.دادستان تهران اتهام این افراد را مرتبط با وقایع پس از انتخابات اعلام کرده اما کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با استناد به مدارک مختلف تاکید کرده است که این افراد هیچ گونه نقشی در حوادث پس از انتخابات نداشته اند.در همین حال کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و  همچنین فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر در واکنشهای جداگانه ای خواستار بازنگری در این احکام شدند.

آنسوتر از اخبار مربوط به اعدام، در این هفته شماری از دانشجویان احضار گردیدند.رییس دانشگاه شریف از احضار پنج تا شش دانشجو به کمیته انضباطی این دانشگاه و خبرنامه امیرکبیر هم از احضار پنج دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر به وزارت اطلاعات خبرداد.

در همین حال، سازمان گزارشگران بدون مرز از موج بی سابقه خروج خبرنگاران از کشور خبر داد.به گفته این سازمان مدافع آزادی بیان”موج کنونی خبرنگاران، عکاسان و وبلاگ‌نویسانی که کشورشان را به خاطر فعالیت‌های شغلی‌شان ترک کرده‌اند و یا قصد ترک کردن آن را دارند، از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا کنون بی‌سابقه بوده است”.

و در آخر، عفو بین الملل هم در شرایطی خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی شد که احمد زیدآبادی، یکی از این روزنامه نگاران بیش از یک ماه است ممنوع الملاقات شده است.