گرویدن به اسلام بخاطر فرزندان

نویسنده

» گزارش فیگارو از بازگشت فرزندان یک پدر فرانسوی:

لئا بنه

فرزندان دنی لوران که شش سال پیش به ایران رفته بودند، به نزد پدر خود در فرانسه بازگشتند و اکنون به تدریج با زندگی جدید خود عجین می شوند.

نزدیک به شش سال مبارزه و درنهایت آرامش خاطر برای دنی لوران، معلم مدرسه، که در شهر بزانسون در شرق فرانسه زندگی می کند. او از سال ۲۰۰۶ درحال مبارزه بود تا دو فرزند خود، دیان ۱۲ ساله و اتین ۹ ساله را که بوسیله مادرشان به ایران برده شده بودند، به نزد خود بازگرداند.

دنی لوران شش سال متوالی در فرانسه تلاش کرد، ولی به هیچ نتیجه ای نرسید. او با اشاره به روابط پرتنش میان غرب و جمهوری اسلامی به دلیل پرونده هسته ای، می گوید: “دیپلمات ها می گفتند اگر ما در این ماجرا دخالت کنیم، به ضرر شما تمام خواهد شد. رییس جمهور شیراک پاسخ نامه مرا نداد. رییس جمهور سارکوزی به من گفت که این مسأله را پیگیری می کند.” به او توصیه کردند که به ویژه این ماجرا را رسانه ای نکند و آن را به مسایل سیاسی ربط ندهد. کنسولگری فرانسه نیز به طور رسمی نمی توانست وارد عمل شود، ولی از دنی حمایت کرد.

او چندین سفر به ایران انجام داد، شروع به فراگرفتن زبان فارسی کرد و اطلاعات خود را در مورد ایران افزایش داد تا در صورت روبرو شدن با فرزندان، چندان غریبه نباشد. او ۸۰ هزار یورو در این رفت و آمدها خرج کرد و دیگر نا امید شده بود. تا اینکه در اواسط ماه ژوئن ۲۰۱۲، تلفن او زنگ زد و به او اطلاع دادند که همسر سابق و دو فرزندش در کرج شناسایی شده اند. فاطمه، همسر سابق دنی لوران دستگیر شد، ولی دنی لوران بخاظر فرزندانش ترجیح می دهد که این تعقیب قضایی علیه همسر سابقش متوقف شود. قاضی پرونده به او گفت: “من زمانی که در عراق اسیر بودم، یک دکتر مسیحی عراقی زندگی ام را نجات داد. شما هم یک انسان هستید. یک پدر که بخاطر فرزندانش آمده. من هر کاری بتوانم انجام می دهم.”

طبق قوانین اسلامی، یک فرد غیرمسلمان نمی تواند کفالت فرزندان مسلمان را برعهده گیرد و به همین دلیل او به صورت رسمی به دین اسلام گروید. درنهایت قوه قضاییه ایران این پرونده را پیش برد. او می گوید: “من آن طور که گفته می شود، حکومت ایران را مجبور به عقب نشینی نکردم. برعکس، مقامات ایرانی بسیار به من کمک کردند و در برخی موارد حتی از دادگستری فرانسه نیز کارآمدتر ظاهر شدند.” براساس قوانین ایران، ملیت فرزندان براساس ملیت پدر تعریف می شود و مراقبت از فرزندان پس از ۷ سالگی به عهده پدر است.

دیان و اتین به مدت ۹ روز به همراه پدر خود در سفارت فرانسه در تهران ماندند و هر روز نیز مادرشان را می دیدند. روز ۲۷ ژوئن دنی لوران درنهایت توانست فرزندان خود را به فرانسه ببرد.

 

زندگی از سرگرفته می شود

از آن زمان تاکنون، زندگی آنها با پستی و بلندی هایی همراه بوده، چرا که ازسرگرفتن زندگی عادی پس از شش سال جدایی کار آسانی نیست. ژرارد پوسن، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه گرونوبل، دراین خصوص می گوید: “البته کودکان به راحتی می توانند خود را با محیط اطراف خود وفق دهند. روابط اغلب خیلی راحت شکل می گیرند”، به ویژه اگر فرزندان خاطره ای از پدر خود داشته باشند.

دنی لوران می گوید: “با توجه به شرایط کنونی، وضعیت خوب است. ما با هم رفتیم و بستگان را دیدیم. به خرید رفتیم. من یک کامپیوتر برای دیان و همچنین دو خرگوش خریدم. بچه ها روزی دو بار با مادرشان تلفنی صحبت می کنند.” دیان بدون هیچ نقصی به زبان فرانسه می گوید: “شرایط بد نیست.” بچه ها طی شش سال علی رغم اینکه به مدرسه فرانسوی نرفته اند، ولی فرانسه صحبت کردن را ادامه داده اند. آنها همچنین در کلاس های ریاضیات، رقص و سوارکاری شرکت کرده اند.

 

روابط آرام

دنی لوران امیدوار است که از این پس یک رابطه آرام با همسر سابقش داشته باشد. به همین منظور، او تعقیب قضایی همسر سابقش در فرانسه را لغو کرده تا او بتواند برای دیدن اتین و دیان به فرانسه بیاید. ژرارد پوسن دراین خصوص می گوید: “خوب است که بچه ها بتوانند مادر خود را ببینند، ولی باید به تدریج این کار را انجام داد. ابتدا باید دیدارها در یک مکان بیطرف و در حضور متخصصان انجام شود.”

تا چند هفته دیگر، دنی لوران و فرزندانش به ترکیه می روند تا فاطمه را ببینند. دیان با خوشحالی می گوید: “پس از آن برای تعطیلات به ساحل عاج می رویم.”

منبع: فیگارو، ۳ ژوئیه