محمد تقی کروبی: مثبت است اما کافی نیست

لیلا طیری
لیلا طیری

» ارتباط خانه با خارج قطع شده

مهدی کروبی پس از سه سال و در آستانه چهارمین سال حصر رهبران جنبش سبز از حبس در خانه امن وزارت اطلاعات به حصر خانگی در منزل شخصی خودش منتقل شد. محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی به “روز” می گوید که از دو هفته پیش موضوع انتقال آقای کروبی در جریان بوده و ماموران امنیتی تمامی راههای ارتباطی منزل شخصی او با خارج از منزل را قطع کرده اند؛ تلفن، اینترنت و ماهواره قطع شده، ماموران امنیتی در منزل آقای کروبی مستقر شده اند و در اطراف منزل نیز دوربین کار گذاشته شده است.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حالی در بازداشت خانگی به سر می برند که علیرغم همه اتهاماتی که مقامات و رهبر جمهوری اسلامی، متوجه آنها کرده اند هیچ دادگاهی برای رسیدگی به این ادعاها برگزار نشده است.

محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی در مصاحبه با “روز” درباره شرایط فعلی حصر پدرش می گوید: ما در آستانه چهارمین سال هستیم و در سه سال گذشته پدر من دقیقا دو سال و نیم را در آپارتمانی متعلق به دستگاه های امنیتی در یک ساختمان غیرمسکونی گذراندند. این ساختمان از آنجا که غیرمسکونی بود و دسترسی به نور و هوای آزاد نداشت به شدت به لحاظ جسمی به ایشان آسیب رساند. مقامات حکومتی همواره مدعی بودند که رهبران جنبش سبز در حصر خانگی هستند و زندگی عادی شان را می کنند. ما بارها تاکید کردیم که روال حقوقی طی نشده، اعمال مجازات دارد بدون طی پروسه دادرسی اعمال می شود و این خلاف قانون اساسی است. براساس قانون اساسی احدی نمی تواند مجازات را سرخود اعمال کند. و دیگر اینکه در ارتباط با شخص پدرم، ایشان در مکانی نگهداری می شوند که منزل ایشان نیست و متعلق به وزارت اطلاعات است و.. اکنون بعد از سه سال، زمانی که سایت های خود حکومت در درون کشور خبر انتقال پدر به منزل را می نویسند یعنی به صراحت اعتراف می کنند که آنچه خانواده آقای کروبی می گفتند صدق بوده و آنچه مقامات می گفتند کذب.

مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و از رهبران جنبش سبز است. فرزندش می گوید: ایشان را ساعت ۱۱ شنبه شب به منزل شخصی خودشان منتقل کردند و ضوابط حصر همانطور که تعریف شده بود از سوی مقامات امنیتی، قرار است همان ضوابط همچنان برقرار باشد.بدین معنا که ملاقات فرزندان هفتگی است. تفاوت ماهوی عمده این است که مکان تغییر کرده و طبیعی است که خیلی متفاوت است؛ منزل شخصی شان است و می توانند به نور و هوای آزاد دسترسی داشته باشند.مهم تر اینکه منزل پدر و مادر ماست و مادرم می تواند در کنار پدرم حضور داشته باشد. یعنی پدرم در منزل خودشان حصر هستند و پذیرفته اند که پدر و مادر در یک خانه باشند.

محمد تقی کروبی درباره شرایط نگهداری پدرش می گوید: منزل به دو قسمت تبدیل شده. بخشی در اختیار نیروهای امنیتی است و بخشی در اختیار پدر و مادرم. یک سوئیت کامل در اختیار مقامات امنیتی است البته بزرگتر از سوئیت. کلیه سیستم های ارتباطاتی منزل قطع شده. تلفن، ماهواره و اینترنت خانه را قطع کرده اند. ملاقات ها باید با هماهنگی و اجازه نیروهای امنیتی صورت گیرد. خرید برای منزل و.. هم همین طور. همه چیز مثل گذشته است فقط تفاوت اصلی مکان است و به اعتقاد ما واژه حصر درباره آقای کروبی از شنبه شب ساعت ۱۱ مصداق پیدا کرد. مادرم هم به طور رسمی اجازه دارند آنجا باشند. موبایل مادرم هم تحویل فرزندان شده و کلیه ارتباطات قطع است.

او در عین حال این مساله را گامی مثبت ارزیابی می کند و می گوید: این کار از نظر ماتفاوتی عمده و قدم مثبتی است اما دیرهنگام بود به دلیل اینکه پدر ما به شدت از نظر جسمی این مدت آسیب دید. سه سال محروم از فضای آزاد و نور و هوا. پدر من ۷۶ سال دارد و در این سه سال واقعا خیلی آسیب دید چند بار عمل جراحی کرد، چند بار بیمارستان بستری شد و… همه اینها محصول آن محیط بسته و دور از هوای آزاد بود.

سئوال می کنم:وضعیت جسمانی آقای کروبی در انتقال او از خانه امن وزارت اطلاعات به منزل شخصی اش موثر بود؟ فرزند آقای کروبی می گوید: قطعا شرایط جسمی پدر بی تاثیر در این روند نبوده اما دولت اعتدال که روی کار آمد از ابتدا یکی از مسائل اساسی اش برداشتن فضای امنیتی و تبدیل آن به فضای سیاسی بوده. این وعده را آقای روحانی هم در زمان انتخابات داده، و هم در مصاحبه های بعد بر آن تاکید کرده. به نظر می رسد دولت در این راستا تلاش می کند به ویژه شخص آقای رئیس جمهور. منتهی شرایط و فضا طوری است که نتوانسته پاسخ مطالبات مردمی را در زمان خودش بدهد. محل نگهداری و موضوع حصر در اختیار وزارت اطلاعات بوده و ما بارها وزارت اطلاعات را مورد خطاب قرار داده و گفتیم که این جزو وظایفی است که دولت می تواند تاثیرگذار باشد شاید در اصل آزادی باید مقامات دیگری تصمیم بگیرند اما موضوع محل نگهداری در اختیار دستگاه امنیتی کشور است و شایسته دستگاه امنیتی دولت نیست که آقای کروبی را در همان شرایط دولت قبلی نگهدارند. من این را مثبت می دانم که دوستان دولت تلاش کردند این گام برداشته شود. البته به جهت مطالبه مردمی این کافی نیست.مردم به دنبال آزادی همه زندانیان سیاسی و آزادی رهبران جنبش و تبدیل فضای امنیتی به سیاسی هستند. اما همین گامی که برداشتند نشان میدهد که دولت می خواهد فضای فعلی را تغییر دهد.

سئوال میکنم: آیا در این مدت از سوی دولت و مسئولان دولتی تماسی با خانواده شما درخصوص وضعیت پدرتان گرفته شده؟ می گوید: تماس از سوی دولت اگر از سوی مقامات رسمی دولت منظور باشد نه، هیچ وقت تماسی گرفته نشده ولی برخی از دوستان دولت که اکنون در رده های بالای دولت هستند افرادی هستند که از علاقه مندان و نزدیکان پدر ما و مهندس موسوی بودند و پیش از اینکه پست و مقام دولتی بگیرند در مناسبت ها و جاهای مختلف اعضای خانواده را می دیدند و از شرایط اظهار تاسف می کردند. طبیعی است از زمانی که در مسئولیت های حکومتی مشغول شدند هیچ تماس مستقیمی با خانواده ما نداشتند، ما هم از این منظر برای اینکه آنها تحت فشار قرار نگیرند علاقه مند نیستیم. اما به یک نکته کلیدی باید توجه کرد؛ دولتی که الان در ایران سر کار است دولت منتخب مردم است.تفاوتی که با دولت قبلی دارد این است که دولت قبلی منتصب بود و شورای نگهبان و نهادهای دیگر نصب کردند و آن دولت پاسخگوی مطالبات آنها بود ولی این دولت که منتخب است باید پاسخگوی مطالبات مردم باشد. اگر این دولت نتواند با بدنه اجتماعی خود ارتباط برقرار کند و نتواند مطالبات آنها را پاسخ دهد طبیعی است بزرگترین حامی و سرمایه خود را از دست می دهد و پرواضح است توفیقات بین المللی هم نخواهد داشت. آقای سیدهادی خامنه ای به درستی گفت اگر بنا بر تغییر روش و اصلاح روش است و می خواهیم مساله اقتصادی را حل کنیم نیازمند بازگشت به مردم هستیم، نیازمند این هستیم که مشکلات در داخل را حل کنیم. این دولت بزرگترین سرمایه خود را نباید از دست بدهد و این مهم است که از تناقض گویی پرهیز کند.

محمدتقی کروبی می افزاید: ما انتظارات بالایی نداریم اما دولت به همان چیزی که به مردم وعده داده متعهد بماند. یعنی تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی که دانشگاهها، احزاب و گروههای سیاسی و روزنامه نگاران و فعالان مدنی احساس امنیت بکنند.

سئوال میکنم: گفتید نیروهای امنیتی در منزل پدر و مادرتان مستقر شده اند، اطراف منزل به چه صورتی است آیا نیروهای امنیتی در اطراف منزل هم حضور دارند؟ فرزند آقای کروبی می گوید: از ما خواسته اند وارد جزئیات این موضوع نشویم و جزو تعهدات خانواده است که جزئیات را به دلیل شرایط امنیتی بیان نکنیم. اما به طور کلی عرض می کنم که منزل و اطراف منزل تحت کنترل نیروهای امنیتی است. از تقریبا دو هفته پیش مقدمات انتقال حاج آقا شروع شد، از نصب دوربین در اطراف و..

او درباره شرایط جسمی فعلی آقای کروبی هم می گوید: دو هفته است از بیمارستان مرخص شده اند. در این مدت متاسفانه دو شب تب داشتند و یک مقدار عفونت اذیت شان می کرد و حتی امکان بازگشت ایشان به بیمارستان بود اما با حضور پزشک و پرستار در همان مکان حبس، وضعیت عمومی ایشان کنترل شد. از نظر جسمی اما بسیار بسیار ضعیف هستند. خطر شرایط بعد از عمل رفع شده اما به شدت ضعیف شده اند؛ هم وزن از دست داده اند و هم اینکه شرایط جسمی شان کلا خوب نیست. وضعیت استخوان هایشان هم آزمایشات نشان میداد نرمی استخوان و پوکی استخوان گرفته اند و تنگی نفس دارند و..