هنوز عاملان اسیدپاشی‌‌ها شناسایی نشده‌اند

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» تشدید فضای امنیتی و تهدید رسانه‌ها در دستور کار حاکمیت

رییس‌جمهوری در هیات دولت خبر داد که اسیدپاشی‌های اصفهان با همه توان پیگیری خواهد شد و گذشتی در کار نخواهد بود. معاون اول رییس قوه‌قضاییه هم که مامور پیگیری این پرونده شده به اصفهان رفته و در آن‌جا گفت که هنوز عامل یا عاملان اسیدپاشی، شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

در کنار عطش افکار عمومی برای اطلاع از جزییات پرونده و احساس ترس و ناامنی در برخی شهروندان، فضای امنیتی برای جلوگیری از تجمعات تشدید شده و رسانه‌ها نیز به طور مداوم تهدید می‌شوند. موضع‌گیری‌های تند مقامات قضایی و برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس علیه رسانه‌ها ادامه دارد تا جایی که عملا پیگیری رسانه‌ای حوادث اصفهان متوقف و به انتشار اظهارات مقامات رسمی منحصر شده است. همچنین فضای خیابان‌های منتهی به وزارت کشور هم برای دومین روز پیاپی امنیتی بود و شمار قابل توجهی از نیروهای انتظامی و یگان ویژه مستقر شده بودند.

 

پوشش رسانه‌ای، قبیح‌تر از اسیدپاشی؟!

حسن روحانی وزیران کشور، اطلاعات و دادگستری را مامور بررسی اسیدپاشی‌ها کرده بود و اولین گزارش این سه وزیر در جلسه روز یکشنبه کابینه طرح شد. از جزییات این گزارش خبری منتشر نشده اما رییس‌جمهوری در این جلسه با بیان این که اینگونه مسایل جزو “افساد فی‌الارض و ارعاب عمومی” و زیر سوال بردن امنیت کشور است، تاکید کرد که دولت از همه توان خود برای ایجاد امنیت در جامعه استفاده خواهد کرد.

او گفت: “مردم عزیز هیچ تردیدی نداشته باشند که گذشتی در کار نخواهد بود و دولت با همه توان این مسأله را پیگیری کرده و عامل یا عاملین این جنایت به دست عدالت سپرده شده و اشد مجازات برای کسانی که این جنایت را مرتکب شده‌اند، اعمال خواهد شد.”

به گفته روحانی، دولت همه توان خود را برای رسیدگی و برخورد با این مساله بکار خواهد گرفت و لحظه‌ای آرام نخواهند ماند تا افرادی که مسبب این حادثه بودند، دستگیر شده و واقعیت برای مردم روشن شود.

رییس‌جمهوری احتمال سازمان‌یافته بودن این حملات را رد نکرد و در عین حال تاکید کرد: “کشور ما از امنیت برخوردار است و نمی‌توان با یک حادثه کل امنیت را زیر سوال برد. البته این حرف بدان معنا نیست که حادثه اسیدپاشی مهم نیست، بلکه بسیار حادثه دلخراشی است و حتماً باید عوامل آن شناسایی و با اقدامات بازدارنده کاری کنیم که این‌گونه حوادث تکرار نشده و امنیت جامعه بهم نریزد.”

او توصیه کرد که “به سخنان و صداهای مشکوک و نادرست و کسانی که اذهان عمومی را تشویش می‌کنند و بی‌جهت به فرد و گروهی نسبت نادرست می‌دهد” توجه نشود: “تا زمانی که عامل یا عاملین این حادثه دستگیر نشدند، شایسته نیست که کسی، فردی یا گروهی را به نادرست متهم کند؛ چراکه اتهام بی‌اساس و بی‌پایه از گناهان کبیره است.”

غلامحسین محسنی اژه‌ای هم که با حکم رییس قوه قضاییه عالی‌ترین مقام قضایی مسوول در این پرونده است، صبح دیروز(یکشنبه) به اصفهان رفت و در یک نشست خبری گفت که اسیدپاشی متاسفانه در دنیا سابقه داشته و حتی در کشور ایران، قبل و بعد از انقلاب نیز اتفاق افتاده است و موضوعی نیست که مربوط به این استان یا این کشور باشد.

معاون اول قوه قضاییه این اقدام را “غیرانسانی، غیرقانونی، خشن و غیرشرعی” توصیف کرد و خبر داد: “متاسفانه تاکنون فرد عامل یا عاملانی که مباشر با این قضیه بوده‌اند، دستگیر نشده‌اند.”

او “برخی اقدامات غیرقانونی” و “فضاسازی‌ها” را باعث گرفته شدن وقت پلیس و تاخیر در شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان اسیدپاشی معرفی کرد. اژه‌ای گفت: “در حال حاضر براساس شواهد انتظامی و اطلاعاتی اعلام می‌کنیم این موضوع فردی است و سازمان‌یافته نیست. اما حرف آخر را زمانی می‌توانیم اعلام کنیم که تمام سرنخ‌ها به جایی رسیده باشد و فرد متهم نیز دستگیر شده باشد.”

سخنگوی قوه قضاییه همچنین تاکید کرد که “همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد موضوع اسیدپاشی به مساله مذهب و دین مربوط نیست” و در مورد “برخی از سایت‌ها و رسانه‌ها که موجب تشویش اذهان، تحریک و سیاه‌نمایی می‌شود”، گفت: “به این روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها تذکر داده شده و در صورت احراز سوءنیتشان، با آن‌ها برخورد می‌شود.”

اما او تنها مقام قضایی نیست که همپایه دستگیری اسیدپاشان، دغدغه چگونگی انعکاس اخبار در مطبوعات را دارد. با وجود این که احتمال انتساب اسیدپاشی‌های اصفهان به افراد مذهبی در رسانه‌های داخلی به ندرت و با قید تاییدنشده بودن منعکس شده اما همین بهانه‌ای شده تا دستگاه قضا به طور مداوم در چند روز گذشته رسانه‌ها را تهدید به برخورد کند.

ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور معتقد است: “قبیح‌تر از اسیدپاشی، سوءاستفاده و فضاسازی است که رسانه‌های بیگانه و معاندین از این موضوع کردند و امنیت و آسایش جامعه ما را مخدوش جلوه دادند.”

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه هم برای برخی رسانه‌ها اظهار تاسف کرده است: “ رفتار غربی‌ها طبیعی است که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سمپاشی کنند و موضوع اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی از منکر وصل کنند که البته از نظر من این خود یک جنایت است که مسائل دینی را زیر سوال ببریم. برای برخی از رسانه‌های داخلی متاسفم که این کار را انجام می‌دهند و این ظلم به نظام و متدینین به نظام است که دو مساله‌ بیگانه را به هم ربط دهند.”

 

اسیدپاش‌های قلابی در تهران

پس از دو تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز در تهران و اصفهان، از ادامه تجمعات جلوگیری شده است.روز شنبه تعدادی از معترضان که قصد حرکت به سوی وزارت کشور در میدان فاطمی را داشتند دستگیر شده و نیروهای پلیس و یگان ویژه، سایرین را متفرق کردند. روز یکشنبه هم فضای خیابان‌های منتهی به وزارت کشور هم برای دومین روز پیاپی امنیتی بود و شمار قابل توجهی از نیروهای انتظامی و یگان ویژه مستقر شده بودند. به این ترتیب در کنار محتاط شدن رسانه‌ها برای پیگیری پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان، فتیله اعتراضات مردمی هم پایین کشیده شده است.

با این حال تب اسدپاشی همچنان در افکار عمومی داغ است و در غیاب اطلاع‌رسانی دقیق و درست، بازار شایعات و اخبار نادرست هم پررونق شده است. در این بین پلیس تهران هم از دستگیری یک تهدید کننده به اسیدپاشی در پایتخت خبر داد.

به گفته سردار حسین ساجدی‌نیا، فردی با استفاده از تلفن‌های عمومی با چند آموزشگاه در غرب تهران تماس گرفته و آنان را تهدید به اسیدپاشی کرده بود. او پس از ۴۸ ساعت در حین برقراری یک تماس تلفنی تهدیدآمیز دیگر، دستگیر شد. این مقام انتظامی، انگیزه وعلت اصلی فرد دستگیر شده را “تاثیر گرفتن از شبکه‌های ماهواره‌ای” عنوان کرد.

رییس پلیس تهران همچنین از دستگیری تعداد دیگری از مزاحمین تلفنی که در تماس با ۱۱۰ اقدام به اعلام موارد اسیدپاشی قلابی کرده بودند خبر داد.