قاتل پزشک اردبیلی، بیمار و همراه نبود

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» ابهامات پرونده‌ای که پزشکان را متاثر و نگران کرده است

از ظهر روز پنج شنبه که ضربات متعدد چاقو، دکتر اصغر پیرزاده را از پای انداخت تا روز جمعه که مراسم خاکسپاری او با حضور تعداد زیادی از شهروندان اردبیلی و مقامات برگزار شد، شایعات مختلفی شبکه‌های اجتماعی را درنوردیده و به رسانه‌های رسمی هم راه پیدا کرده است. در آخرین اظهارنظرهای مقامات سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت عنوان شده که قتل پزشک مشهور اردبیلی و تنها متخصص سرطان این شهر ربطی به رابطه بیمار و پزشک نداشته و قاتل نه بیمار او بوده و نه نسبتی با یکی از بیماران او داشته است. این درحالی است که با وجود دستگیری متهم، اظهارات مقامات مسوول در طی سه روز گذشته متناقض بوده و یک نماینده مجلس نیز پای سریال “درحاشیه” و هجو پزشکان را به ماجرا باز کرده است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت: خصومت شخصی بود

اولین روایت از مرگ دکتر اصغر پیرزاده، تنها پزشک فوق تخصص خون و سرطان اردبیل عصر روز پنج‌شنبه مخابره شد و روایت می‌کرد که او ظهر همان روز برای ویزیت یکی از بیماران خود به خانه او رفته و در آنجا به دلایلی نامعلوم مورد حمله پسر نوجوان فرد بیمار قرار گرفته است. خبرگزاری مهر با انتشار این خبر به سراغ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل رفت و از قول او نوشت که وزیر بهداشت برای پیگیری این موضوع به اردبیل سفر خواهد کرد.

پس از آن بود که گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت و تفسیرهایی مبنی بر انتقام‌جویی به دلیل تشخیص اشتباه در روند درمان یک بیمار و تحمیل هزینه گزاف درمانی به او و خانواده‌اش، پرطرفدار شد.

فرهاد پورفرضی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مراسم خاکسپاری پیرزاده، سخنان قبلی خود را اصلاح کرد و توضیح داد که چون در تهران حضور داشته، اطلاعات خود را از طریق تماس تلفنی گرفته که بعدا مشخص شده صحیح نبوده است. او تاکید کرد که هیچ کدام از شایعات صحت ندارد و بررسی‌های دادستانی نشان می‌دهد که این قتل به دلایلی غیر از مسائل پزشکی و ارتباط پزشک و بیمار صورت گرفته است.

علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم که ساعاتی پس از وقوع قتل نامه‌ای مشترک به دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی و استاندار اردبیل نوشته بود، عصر روز جمعه و در حاشیه مراسم ترحیم به خبرنگاران گفت: “آنچه تاکنون به عنوان ابعاد قطعی این پرونده مشخص و معلوم است اینکه علت قتل دلخراش و جانگداز این پزشک خدوم و صدیق اردبیل ارتباط بین پزشک و بیمار نبوده و اینکه مریض با انگیزه انتقام‌جویی پزشک خود را از پا درآورد، صحت ندارد.”

سخنگوی وزارت بهداشت نیز با انتقاد از فضای ملتهب به وجود آمده، شبکه‌های مجازی را مقصر ایجاد این شرایط دانست و گفت: “هیچ موضوعی مبنی بر اختلاف پزشک و بیمار، تشخیص اشتباه و یا درگیری همراه مریض با پزشک وجود نداشته است.” او همچنین تاکید کرد که “خصومت شخصی” دلیل وقوع قتل بوده است.

این اظهارات همسو با نظر دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل است که از روز جمعه بحث ویزیت بیمار و انجام قتل به دست همراه بیمار را تکذیب کرد و توضیح داد: “پسر دانشجوی ۲۳ ساله‌ای که عامل جنایت است، بازداشت شده و تحقیقات از او ادامه دارد. این دانشجوی جوان به دلیل ارتباط نزدیکی که با این پزشک داشته او را به خانه اش دعوت کرده که پس از درگیری با وی، مرد پزشک را با چاقوی آشپزخانه به قتل رسانده است.”

رئیس کل دادگستری استان اردبیل هم اعلام کرد: “این قتل در یک منزل مجردی شخصی اتفاق افتاده است. این پزشک روابط و مراوداتی با قاتل داشته و توسط این شخص در خانه به قتل رسیده است. مسائلی به دست آمده اما نمی توان به طور قطع و یقین اظهار نظر کرد.”

با این حال یحیی پیرزاده، عموی پزشک به قتل رسیده در گفت‌وگو با ایلنا به نقل از “مراجع ذی‌صلاح” روایت کرده است: “قاتل به عنوان همراه بیمار با برادرزاده‌ام تماس گرفته و ایشان نیز به عنوان پزشک به منزل وی مراجعه کرده تا بیمار را ویزیت کند.”

 

جزییات متناقض حادثه

برخی جزییات حادثه در فاصله دو روز از وقوع قتل، همچنان مبهم هستند. از جمله سن فرد متهم به قتل که ابتدا گفته شد یک نوجوان بوده، بعد عنوان شد ۱۸ ساله است و حالا به عنوان یک دانشجوی ۲۳ ساله رشته زبان دانشگاه آزاد شناخته می‌شود.

دلیل مراجعت پزشک به منزل محل وقوع قتل هم همچنان نامشخص است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل حرف خود را پس گرفته اما عموی مقتول می‌گوید که مراجع ذی‌صلاح به خانواده پیرزاده هم گفته‌اند که دکتر پیرزاده برای ویزیت بیمار به آنجا رفته است.

هم‌نوا،‌ وبسایت محلی منطقه شمال‌غرب کشور نیز با فردی که او را “دوست نزدیک مرحوم پیرزاده” معرفی کرده، گفت‌وگو کرده و از قول او نوشته است: “مرحوم دکتر پیرزاده آنقدر مهربان بود که به منظور ویزیت بیماراش به منزل بیمار رفته بود که توسط همراهان انسان نما نامردانه تیغ جهل بر بطن چپ اش وارد شد.”

او که گویا با ضارب در بیمارستان صحبت هم کرده،‌ عنوان کرده است: “قاتل پسر بچه ۱۸-۱۹ ساله بود که در اورژانس گریه می کرد و پیگیر زنده ماندنش بود. وقتی از آن پسر جوان علت رفتارش را جویا شدم، گفت من به شما جواب نمی دهم.”

این وبسایت از زبان یک پزشک اردبیلی دیگر نوشته است: “پدر جوان ضارب به مدت هفت سال بود تحت نظر مرحوم پیرزاده قرار داشت، طی سال های گذشته وضعیت جسمانی اش وخیم تر شد بود.”

به گزارش رسانه‌های محلی، جامعه پزشکی منطقه به شدت از این قتل متاثر شده و بسیاری از مطب‌های پزشکی اردبیل در روز شنبه تعطیل بوده‌اند.

عابد فتاحی، نماینده ارومیه و و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به وبسایت ایران وایر گفته است: “انگیزه هر چه بوده، شوک و وحشت بزرگی به جامعه پزشکی وارد کرده است. بیش از ۲۰ پزشک بعد از این جریان با من تماس گرفتند که حال و وضعیت روحی مناسبی نداشتند. همه آن ها هم با قدرت گفتند دیگر انگیزه‌ای برای درمان بیمارانی که ریسک بالا دارند و دچار بیماری حاد هستند، ندارند. آن ها به راحتی گفتند که از این پس به جای این‌که به بیماران با ریسک بالا بیشتر توجه کنند، از آن‌ها دوری می‌کنند.”

او که خود یک جراح چشم است از صدا و سیما انتقاد کرده که بین مردم و جامه پزشکی اختلاف انداخته است: “در یک سریال مسخره، جامعه پزشکی را به عنوان یک جامعه تاجر که از درد مردم فقط پول می‌سازد، معرفی کردند و طبیعی است که مردم هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند.”

به این ترتیب به نظر می‌رسد که تکذیب مکرر مقامات و تاکید بر این که قتل انجام شده ربطی به رابطه پزشک و بیمار نداشته، نتوانسته از التهاب به وجود آمده کم کند. هرچند شاید در روزهای آینده و با اعلام جزییات بیشتری از پرونده، دلیل اصلی این قتل و وارد آمدن شوک به جامعه پزشکی و شهروندان اردبیلی، مشخص شود.