بلبشوی بنزینی در کشور

نویسنده
نازنین کامدار

» دولت گران کرد، اما اعلام نکرد

در حالیکه آخرین خبرها و گمانه زنی ها در مورد نرخ بنزین آزاد،حاکی از هر لیتر ۱۰۵۰ تومان است، و در شرایطی که عدم اعلام رسمی افزایش نرخ بنزین منجر به سردرگمی شهروندان شده، روز گذشته رئیس اتحادیه جایگاه داران اعلام کرد که جایگاه های سوخت رسانی، هنوز قابلیت های فنی و تکنولوژیک این نرخ ها را پیدا نکرده اند.

این سخنان در حالیست که ساعت ۲۴ شامگاه گذشته به عنوان زمان اعلام نرخ رسمی نرخ بزنین اعلام شده بود و دولت قصد داشت با افزایش بهای بنزین، بر شتاب خود در اجرای مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها که مخالفان به آن “طرح آزادسازی قیمت ها” لقب داده اند، بیافزاید.

 طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر اعلام آماده باش به جایگاه های سوخت و نیروهای انتظامی منتشر شده بود؛ اخباری که در جریان دیدار روحانی با پرسنل ناجا، تایید شد و همه چیز از افزایش نرخ بنزین در شامگاه یکشنبه خبر می داد. اما از بعد از ظهر دیروز و با وجود آنکه رسانه ها کماکان به گمانه زنی ادامه می دادند، دولت سکوت اختیار کرد و این رئیس اتحادیه جایگاه داران بود که از به تعویق افتادن گرانی سوخت خبر داد.

آن هم در حالیکه همزمان خبرگزاری مهر، به نقل از یک “مقام آگاه در وزارت نفت” از تعیین نرخ بنزین در دولت خبر داده،هرچند اعلام آن را موکول به روز دیگری کرده است.

انتشار اخبار ضد و نقیض درباره زمان اعلام نرخ بنزین، با اعتراضاتی در سطح جامعه همراه بود و حتی به درگیری لفظی میان رانندگان با برخی جایگاه داران منجر شد.

عدم انتشار شفاف تصمیم ها و قیمت ها، در دولت محمود احمدی نژاد هم رایج بودو اینک ضد و نقیض گویی درباره یک موضوع واحد، به رویه ای معمول در کشور تبدیل شده است؛رویه ای که به مطبوعات نیز تسری یافته و هر روز اخبار مختلف و متناقضی را به نقل از “مقام آگاه” منتشر می کنند.

در همین راستا سایت خبرآنلاین که مدیرمسئول اش معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد است، نوشت: “درحالی که دولت اعلام کرده است نرخ نهایی بنزین تا پایان تعیین تکلیف ثبت‌نام یارانه‌ها اعلام می‌شود، به نظر می‌رسد زمان وعده داده شده همان یکشنبه شب برای تثبیت قیمت نهایی بنزین و گازوئیل خواهد بود.با آغاز دومین ماه از سال، با برنامه ریزی‌های دولت و زمان اعلام شده، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز اجرایی می‌شود و جالب است که این دومین بار است که قیمت بنزین دراجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دست‌خوش تغییر می‌شود.طی دو هفته اخیر، مسئولان دولتی از افزایش حدود ۲۴ درصدی نرخ حامل‌های انرژی خبر داده‌اند و با احتساب این افزایش قیمت‌ها احتمال می‌رود قیمت بنزین نیمه‌یارانه‌ای و سهمیه‌ای حداقل ۸۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد حدود ۱۲۰۰تومان خواهد شد”.

این خبر در حالی بر خروجی خبرآنلاین قرار گرفت که خبرگزاری ها به نقل از بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت تاریخ رسمی افزایش را ۲۰ اردیبهشت اعلام می کردند.

به نوشته تسنیم، او گفته است: “در ۲۷ بهمن به صورت تلویحی اعلام شده از قیمت بنزین از ابتدای اسفند سال ۹۲ تغییر خواهد یافت بر همین اساس نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این مهم اقدام شد. هیچ تصمیم مشخص و شفافی در خصوص زمان و میزان تغییر قیمت حامل‌های انرژی تا این لحظه با ابلاغ نشده است. البته بر اساس مذاکرات صورت گرفته احتمال می‌رود که تغییرات قیمتی از ۲۰ اردیبهشت در سراسر کشور اعمال شود البته این تصمیم نیز قطعی نیست. در صورت تک نرخی شدن احتمال افزایش قیمت بنزین به ۱۲۰۰ تومان بسیار زیاد است”.

او افزوده:” نرم‌افزارها به گونه‌ای تعبیه شده که نیم ساعت قبل از زمان اجرا باید فعال سازی می‌شود در غیر این صورت با عرضه بنزین با مشکل مواجه خواهیم شد. در این دستگاه سه شمارشگر توتال فروش (لیتر)، توتال ریالی فروش و توتال تیراژ تعبیه شده است. توتال ریالی فروش ۴ رقمی است به این معنا که چنانچه خودرویی نسبت به دریافت ۲۰ لیتر سوخت اقدام کند امکان ثبت آن در این شمارنده‌ها وجود ندارد و تلمبه‌های عرضه سوخت باید به روز رسانی شود. به روز رسانی پمب‌های عرضه سوخت هر کدام به حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار تومان هزینه نیاز دارد که وزارت نفت باید با ارائه تسهیلات در پوشش این هزینه جایگاه‌داران را یاری رساند”.

اما ساعتی پس از سخنان وی که به نظر نوعی “گروکشی” با وزارت نفت می رسید، یک مقام آگاه در وزارت نفت با خبرگزاری مهر تماس گرفت و خبر دیگری داد: “اگر امشب(دیشب) قیمت‌های جدید اعلام رسمی نشد، از فردا مردم می‌توانند بنزین را کماکان با بنزین آزاد ۷۰۰ تومان و بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌ها خریداری کنند. علاوه بر این، هم اکنون سامانه های هوشمند سوخت در سطح جایگاه های کل کشور برای اعمال عرضه بنزین و گازوئیل با نرخ های جدید تجهیز شده اند. قرار است قیمت‌های جدید بنزین و گازوئیل توسط محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری به مردم اعلام عمومی شود، اما در حال حاضر زمان اعلام رسمی قیمت های جدید بنزین و گازوئیل نهایی نشده و این احتمال دارد که امروز (دیروز) و یا در روزهای آینده اعلام شود. با توجه به سیاست دولت، قرار بود پس از اتمام ثبت نام مردم در سامانه رفاهی، قیمت‌های جدید بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی اعلام شود”.

همزمان با این اخبار ضد و نقیض، ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران هم از افزایش کرایه تاکسی در هفته جاری خبر داده و بر نگرانی های عمومی افزوده است: “اگر در هفته جاری فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود نرخ‌ حمل و نقل عمومی نیز افزایش می‌یابد. طبق قانون باید از فردا(امروز) افزایش نرخ اجرایی می‌شد اما نماینده استاندار تهران در جلسه شورا از اعضا درخواست کرد که برای افزایش نرخ‌ها دست نگه دارند تا بحث فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود تا دو بار افزایش نرخ نداشته باشیم. البته در شورا افزایش نرخ امسال را بر اساس تورم در نظر گرفتیم اما اگر افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی بسیار زیاد باشد و شهرداری را دچار مشکل کند به شهرداری اعلام کردیم که لایحه‌ای را در این باره به شورا ارائه کند اما در مجموع افزایش نرخ‌ها را بر اساس نرخ تورم در نظر گرفته‌ایم”.

 آنچه تا این لحظه قطعی به نظر می رسد، عدم واریز سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۴۰۰ تومانی است؛ مسئله ای که رانندگان خودرو ها را در جایگاه های پمپ بنزین خشمگین کرده و منجر به درگیری های پراکنده ای بین آنها و جایگاه داران شده است.