رهبر حزب الله موضوع داغ شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش کاربران اینترنت به سخنان سید حسن نصرالله

سخنان جنجالی رهبر حزب الله لبنان در مورد تمدن ایرانی و حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، با واکنش شدید کاربران ایرانی شبکه­های اجتماعی و برخی از شخصیت ها و هنرمندان ایرانی  روبرو شد. واکنش هایی که وب سایت های خبری نزدیک به دولت آنها را “سخنان خصمانه” و “شانتاژهای خبری”علیه دبیر کل “حبوب” حزب الله لبنان خوانده­اند.

وسعت واکنش ها به این اظهارات به اندازه­ای بود که در طول روزهای گذشته دو بار به “موضوع داغ”، پربیننده ترین قسمت شبکه خبری کاربر محور بالاترین تبدل شد. شماری از کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک نیز با راه اندازی صفحات ویژه، به بازتاب نظرات سایر کاربران اینترنتی به سخنان رهبر حزب الله لبنان پرداختند.

 

سایه اش پاینده باد

در روزهای اخیر ویدئویی از یک سخنرانی تلویزیونی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سایت یوتیوب منتشر شد. این ویدئو شامل بخشهایی از دو سخنرانی جداگانه سید حسن نصرالله است که سال گذشته در زمانهای متفاوتی ایراد شده و متن آن در سایت اینترنتی المنار، متعلق به حزب الله لبنان وجود دارد و قابل دسترسی است.

بر اساس متن ترجمه شده­ این سخنرانی، آقای حسن نصرالله در بخش نخست ویدئو گفته است: “… شاید منظور، ایران باشد اما در ایران امروز چیزی به نام پارسی سازی یا تمدن پارسی پیدا نمی شود. آنچه در ایران هست تمدن اسلامی است. آنچه در ایران هست دین محمد عرب هاشمی مکی قریشی تهامی مضری [اشاره به نسب عربی و اجداد پیامبر اسلام] است و بنیانگذار جمهوری اسلامی پدر در پدر عرب بوده و فرزند پیامبر خدا محمد است که درود خداوند بر او و خاندانش باد. امروز رهبر در جمهوری اسلامی، امام سید خامنه ای قریشی هاشمی، فرزند پیامبر خدا و فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهراست که عرب بودند. شاید منظور ایران باشد…”

در بخش بعدی این ویدئو که صدا و تصویر با هم هماهنگ نیستند، دبیر کل حزب الله لبنان به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخته و گفته است: “… در چند هفته اخیر، بعضیها رؤیای پایان انقلاب اسلامی و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی را در ایران در سر پروراندند اما این رؤیاها سراب است. این ایرانی که خیلیها در دنیا رخدادهای اخیرش را بزرگنمایی کردند، من امروز به شما تأکید می کنم که این ایران، نظام و حکومت و مردم و نخبگانش به برکت وجود رهبری حکیم، شجاع، رحیم، مدیر و مدبر، رهبری تاریخی که جناب امام سید خامنه ای ـ سایه اش پاینده باد ـ است، و به برکت حضور تاریخی سی ساله مردم، امروز نیرومندتر از پیش از بحران خارج شده و همین گونه که هست خواهد ماند…“ 

هر چند به نوشته سایت بی بی سی فارسی، نا هماهنگی صدا و تصویر در بخش دوم ویدئو باعث به وجود آمدن گمانه­زنی­ها و تردید هایی در اصالت این ویدئو شده است، اما با توجه به پخش وسیع این ویدئو در رسانه­های فارسی و حتی رسانه­های رسمی داخل ایران و تبدیل آن به افکار عمومی، این ابهام نتوانست مانع از واکنش گسترده کاربران ایرانی شبکه­های اجتماعی شود.

این واکنش­ها ابتدا در قالب عناوینی نظیر “ویدئو توهین نصرالله به تمدن ایرانی”، “پدر واقعی امام خامنه ای پیدا شد!“، “آقای نصر الله مردم ایران سال گذشته پاسخشان را به شما دادند” در شبکه های اجتماعی بروز پیدا کرد، اما در روزهای بعدی  پاره­ای این واکنش­ها از قالب انتقاد خارج و به توهین های شخصی به دبیرکل حزب الله لبنان تبدیل شد. توهین هایی که با اعتراض برخی از روزنامه نگاران ایرانی در یادداشت هایی شخصی در وبلاگ هایشان روبرو شد.

برخی از کاربران اینترنتی اقدام به راه­اندازی صفحاتی در شبکه اجتماعی فیس بوک برای پوشش دادن نظرات سایر کاربران کردند. برخی دیگر نیز با معرفی صفحه نظرات وب سایت رسمی جنبش مقاومت لبنان، حزب الله، از سایر کاربران خواستند نظراتشان را از طریق ایمیل به دبیرکل حزب الله ارسال کنند.

واکنش به سخنان حسن نصرالله البته تنها به نظرات کاربران عادی شبکه های اجتماعی محدود نشد. برخی از شخصیت ها و هنرمندان ایرانی نیز با استفاده از شبکه­های اجتماعی در جملاتی کوتاه، به اظهارات رهبر حزب الله لبنان پاسخ دادند. جعفر پناهی، کارگردان ایرانی که اخیرا از زندان آزاد شده، در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: “آقای شیخ حسن نصرالله من ایرانی هستم. هر گز انسانها را در ترازوی نژاد نگذاشته ام.اما اجازه نمی دهم کسی تمدن مرا انکار کند.”

 

عقده گشایی فتنه گران

پاسخ کاربران اینترنتی به گفته­ی های رهبر حزب الله لبنان اما با واکنش تند برخی از سایت های وابسته به اصولگرایان روبرو شد. برخی از آنها با عناوینی مختلف اقدام به باز انتشار متن سخنان حسن نصرالله در وب سایت های خود کردند، و تعدادی دیگر از آنها نیز معترضان به گفته­ی های حسن نصر الله را مورد انتقاد قرار دادند.

سایت جهان نیوز، متعلق به جمعیت رهپویان و علی­رضا زاکانی، حمایت خود را از رهبر حزب الله لبنان با انتشار قسمت هایی از متن سخنرانی وی با عنوان “سخنان مهم سید حسن نصرالله درباره مکتب ایرانی و جریان فتنه” اعلام کرد.

آتی نیوز، دیگر سایت وابسته به اصولگرایان هم واکنش کاربران معترض شبکه های اجتماعی به  اظهارات آقای حسن نصرالله را به باد انتقاد گرفت. این سایت در مطلبی با عنوان “حمله سبزها به سید حسن نصرالله” معترضان را “فتنه گران”، “ضد انقلاب” و “اقلیت مطرود” توصیف کرد.

در ابتدای این مطلب آمده: “منزویان سبز که عمده فعالیتهای ضدنظامشان به منظور اخذ اقامت از کشورهای غربی بوده است - نه منافع ملت و اجرای قانونی که ادعا می کردند -  با موفقیت ها و دست آوردهای پیاپی جمهوری اسلامی ایران در داخل و عرصه بین الملل، آنچنان خوار و ذلیل گشته اند که دیگر از هیچ ابزاری برای اختلاف بین ملت ایران و مسلمانان جهان دریغ نمی ورزند.”

در ادامه این نوشته با اشاره به انتشار ویدئوی سخنرانی رهبر حزب الله لبنان، معترضان «فتنه گر» و اعتراض آنها به این سخنرانی “عقده گشایی” نامیده شده اند: “البته این فتنه گران آنقدر ناشی و مبتدی بوده که عقده قدیمی خود از سید حسن نصرالله را با آوردن سخنان بیش از یکسال پیش وی، در بخش دوّم کلیپ فاش می کنند.”

این سایت سپس افزوده: “قدری از عصبانیت فتنه گران بخاطر بخش دوم این کلیپ می باشد که برخلاف بخش اوّل آن کلیپ صدا و تصویر با یکدیگر هماهنگ می باشد!”

در بخش دیگری از همین مطلب، می خوانیم: “فتنه گرانی که بعد از اظهار نظر یکی از مقامات ارشد دولت آقای احمدی نژاد نسبت به مکتب ایرانی لباس دیانت پوشیده و به بهانه این سخنان دولت و نظام را هو کردند امروزه با سر هم کردن دو کلیپ قدیمی جداگانه از سخنرانی های سید حسن نصرالله دبیر کل محبوب حزب الله لبنان که پیرامون تمدن اسلامی و اعتقادات دینی رایج مردم ایران می باشد موضع گرفته و با سخنان خصمانه و شانتاژهای خبری ویژه منزویان و شکست خوردگان عالم، سعی در تخریب چهره وی در بین مردم ایران را نمودند.”

اشاره این نوشته به اظهارات چندی پیش اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد در همایش ایرانیان خارج از کشور است که گفته بود: “از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.”

با این حال در پایان نوشته این سایت حامی دولت آمده است: “منافقین فتنه گر بدانند اگر روزی لطف دیگر از جانب خداوند متعال شامل حال ملت ایران شود و دبیر کل حزب الله لبنان قصد سفر به ایران را نماید، ملت ایران در استقبال از او که در ولایتمداری و مرام رستمی گوی سبقت را از بسیاری خواص ربوده، حماسه ای دیگر را رقم خواهند زد تا کور شود هر آنکه نتواند دید.”

 

نامه­ای را در یافت نکردم

شدت گرفتن واکنش­ها به اظهارات سید حسن نصر الله در حالیست که چندی پیش، همزمان با سفر محمود احمدی نژاد به لبنان یکی از چهره های اصلاح طلب در نامه ای از او به عنوان یکی از میزبانان رئیس دولت ایران خواسته بود از زندانبانان ایران بخواهد دست از ظلم و جفا بردارند.

 محمد رضا خاتمی، دبیر کل سابق حزب مشارکت اسلامی و از چهره های اصلی اصلاح طلبان در ایران، در نامه خود با اشاره به سفر  محمود احمدی نژاد خطاب به رهبر حزب الله لبنان، نوشته بود: “انتظار ملت ما از همه مدعیان مبارزه با ظلم و سلطه این است که از زندانبانان این عزیزان بخواهند دست از ظلم و جفا بردارند و ذره ای از آنچه برای ملت سربلند لبنان و شیعیان مجاهد آن سرزمین آرزو می کنند در حق ملت خود روا دارند.”

سید حسن نصر الله اما همزمان با ورود احمدی نژاد به لبنان در سخنانی که ویدئوی آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد، خطاب به محمود احمدی نژاد گفت: “من به نام مبارزان، مجاهدان، خانواده اسیران و شهداء، زنان و مردان و ملت لبنان که 33 روز در برابر اشغالگران مقاومت و مبارزه کردند و پیروز شدند و به نام شریفترین و پاکترین مردم از شما استقبال می‌کنم.من از شما که برادر و حامی عظیم مبارزان و مظلومان هستید استقبال می‌کنم. ما رایحه خوش امام خمینی (ره) را در وجود شما استشمام می‌کنیم و نفس‌های امام خامنه‌ای را در وجود شما احساس می‌کنیم و در شما چهره ملت عظیم ایران را مشاهده می‌کنیم.”

هر چند رهبر حزب الله لبنان تا این لحظه به صورت رسمی به نامه محمد رضا خاتمی واکنش نشان نداده است، اما برخی سایت های نزدیک به اصولگرایان هفته گذشته به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که سید حسن نصر الله چنین نامه ای را دریافت نکرده است.

جهان نیوز، با انتشار خبری که آن را “موضع سیدحسن نصرالله درباره نامه محمدرضا خاتمی” خوانده، به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به رهبر حزب الله لبنان، واکنش او را اینگونه بیان کرده است: “نامه محمد رضا خاتمی اصلا برای سید حسن نصرالله ارسال نشده است و وی تصمیم داشته است با کار تبلیغاتی و رسانه ای سفر احمدی نژاد را تحت الشعاع قرار دهد”.

آنطور که این سایت اصولگرا مدعی شده، سید حسن نصرالله با بی اعتنائی نسبت به این نامه گفته است که ما هم این نامه را در رسانه ها دیده ایم و اصلا نامه ای برای من ارسال نشده است.

گفتنی است طی روز های گذشته همزمان با پخش ویدئوی جنجالی سخنرانی سید حسن نصرالله، کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی یک بار دیگر نسبت به استقبال رهبر حزب الله از محمود احمدی نژاد اعتراض کردند.