زندانیان روی تخت بیمارستان‌ها؛ یک روند غیرقانونی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده های باستانی، سیف زاده و قدیانی

مسعود باستانی از روز جمعه در بیمارستان امام خمینی تهران بستری است. خانواده این روزنامه نگار می گویند که او سکته قلبی را رد کرده اما حالا وضعیت مساعدی ندارد. محمد سیف زاده هم به دلیل مشکلات کلیوی، کبد و پروستات در بیمارستان سینا بستری است. این دو زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر به بیمارستان منتقل شده اند. همزمان ابوالفضل قدیانی با توقف یک ماهه حکم اش برای بررسی مساله عدم تحمل کیفر، پس از 2 سال بستری بودن در بیمارستان پارس و مرکز قلب تهران، به خانه بازگشته است.

مسعود باستانی، روزنامه نگاری که از ۱۴ تیرماه ۸۸ و به اتهام علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اغتشاش زندانی است روز جمعه در شرایطی به بیمارستان منتقل شده که به گفته پزشکان بهداری زندان رجایی شهر سکته قلبی را رد کرده است. معصومه ملول، مادر مسعود باستانی در مصاحبه با “روز” با نامساعد خواندن وضعیت فرزندش می گوید: روز جمعه در زندان حالش بد شده، به پیشنهاد دوستان اش به بهداری اوین رفته و آنجا نوار قلب گرفته اند. بعد گفته اند که سکته قلبی را رد کرده و به صورت اورژانسی او را فرستاده اند بیمارستان امام خمینی. با آن وضعیتی که داشته به دلیل اینکه توی بخش تخت خالی نبوده، مسعود را چند روز در اورژانس نگاه داشته اند. با درخواست ما هم برای انتقال به بیمارستانی دیگر مخالفت کردند چون این بیمارستان طرف قرار داد زندان است، حاضر نشدند به بیمارستانی دیگر منتقل کنند.

مادر مسعود باستانی می افزاید: حالا مسعود در بخش نورولوژی بیمارستان امام خمینی بستری است. دست و پای چپ اش لمس و بی حس است. ما منتظریم جواب ازمایش ها و ام ار آی بیاید و دکترها تشخیص دهند که مسعود چه مشکلی دارد. تا الان که نتوانسته اند تشخیص دهند.

به گفته خانم ملول، ماموران زندان در بیمارستان حضور دارند: ماموران هستند اما رفتار خوبی دارند. مشکل و مساله ما این است که مسعود نیاز دارد بدون استرس و در فضایی آرام درمان شود. تقاضای مرخصی داده ایم اما قبول نکرده اند. گفتیم به بیمارستانی بهتر منتقل کنیم باز قبول نکردند. این در شرایطی است که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مسعود خیلی پیشتر باید آزاد می شد. یعنی بر اساس ماده تجمیع هر زندانی که برای دو اتهام، دو حکم بگیرد حکم سنگین تر لحاظ می شود و پس از کشیدن حکم سنگین تر باید آزاد شود. مسعود یک حکم ۵ ساله و یک حکم یک ساله دارد و باید تاکنون ازاد می شد اما متاسفانه قانون اعمال و اجرا نمی شود.

مادر مسعود باستانی می گوید که فرزندش پیش از زندان هیچ مشکل و بیماری نداشته: مسعود قبل از بازداشت هیچ مشکلی نداشت، سالم بود.همه مشکلات او در زندان به وجود آمده. پسر عزیز من سالم رفت زندان و حالا روی تخت بیمارستان است با دست و پایی بی حس. سکته قلبی را رد کرده و.. چه بگویم آخر..

مسعود باستانی در زندان رجایی شهر زندانی است و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده.

علی سیف‌زاده، فرزند محمد سیف‌زاده هم در مصاحبه با “روز” درباره وضعیت پدرش می‌گوید: پدرم از چهارشنبه هفته گذشته به بیمارستان منتقل شده. او مشکل سنگ کلیه، چربی کبد، درد شدید در پهلو و پروستات دارد و فعلا در بیمارستان و البته با حضور ماموران تحت نظر پزشک و تحت درمان است.

او می‌افزاید: متاسفانه طول کشید تا بابا را به بیمارستان منتقل کنند چون نحوه بستری شدن تغییر کرده؛ یعنی حتما باید بیمار برگردد زندان، بهداری زندان تایید و بعد دادستانی تایید کند زندانی را مجددا بفرستند بهداری زندان. همین پروسه برای بابا ۲ هفته طول کشید، قبلا پزشک دستور می‌داد و‌‌ همان کافی بود.

محمد سیف‌زاده حقوق‌دان و وکیل بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در زندان رجایی شهر در حال سپری کردن محکومیت ۶ ساله زندان خود است.

ابوالفضل قدیانی اما روز گذشته پس از ۲ سال بستری بودن در بیمارستان و با توقف یک ماهه حکم محکومیت اش به خانه بازگشت. زهرا رحیمی همسر آقای قدیانی در مصاحبه با “روز” در این باره توضیح می دهد: توقف حکم هم برای یک ماه است و جزو محکومیت آقای قدیانی محسوب نمی شود. اجرای توقف حکم در قبال همان عدم تحمل کیفر است یعنی می گویند مراحل اجرای عدم تحمل کیفر این گونه است که حکم توقف پیدا می کند و پزشکی قانونی بررسی می کند، اگر تایید کرد حکم کاملا متوقف می شود اگر نه که دوباره برمی گردد زندان و حکم اجرا می شود.

همسر ابوالفضل قدیانی می افزاید: قبل از توقف یک ماهه حکم و طی این مدت بارها پزشکی قانونی بر عدم تحمل کیفر تاکید کرده، حداقل ۲ بار را من می دانم، چون به صورت کتبی به ما نمی دهند در بقیه موارد بی خبرم اما مساله عدم تحمل کیفر را باید خیلی پیش از اینها اجرا می کردند.

خانم قدیانی می افزاید: بیش از ۲ سال بود که از زندان به بیمارستان منتقل شده و با حضور ماموران تحت نظر بود. قبل از آن هم که زندان بود هیچ وقت مرخصی نداده بودند، کلا تا الان بدون مرخصی در زندان یا بیمارستان بوده. البته ما هم هیچ وقت جز برای درمان، درخواست دیگری نداشتیم چون معتقد بودیم براساس قانون حق طبیعی زندانی است که از ملاقات حضوری و مرخصی بهره مند باشد اما متاسفانه در عمل، روند غیرقانونی بود.

ابوالفضل قدیانی روز سه شنبه برای توقف حکم به خانه رفت اما روز بعد به بیمارستان بازگردانده شد و مجدد شب به خانه بازگشت. همسرش در این مورد توضیح می دهد: گفته بودند برای توقف حکم اشتباه شده و حکم آزادی نداده بودند. به خاطر اینکه ما یک وثیقه سال ۸۸ داده بودیم و گفتند که باید وثیقه گذار بیاید امضا بدهد و تایید کند. حکمی که داده بودند این بود که برای یک ماه توقف حکم صورت گرفته و همان وثیقه مورد قبول واقع شده اما همین که آمد خانه ساعت ۹ و نیم شب بود که از بیمارستان آمد خانه، گفتند نه باید برگردد بیمارستان. دیروز صبح بردند دوباره بیمارستان و گفتند مامور ما اشتباه کرده، حالا هم مامور را بازداشت کرده اند به خاطر همین مساله. پی گیر بودیم که قضیه چی است و به دادسرای اوین رفتیم. بالاخره دیروز عصر گفتند که توقف حکم اجرا می شود و دوباره شب آمد خانه.

ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. او که پیش از پیروزی انقلاب ۵۷ هم سالها در زندان بوده، دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام توهین به احمدی نژاد محکوم شد؛ محکومیتی که آذرماه ۱۳۹۰ به پایان رسید، اما این فعال سیاسی از زندان آزاد نشد و خانواده اش اعلام کردند به دلیل نامه های سرگشاده ای که از زندان و در نقد عملکرد خامنه ای نوشته، پرونده های موازی با اتهامات متعددی برای او باز شده. آقای قدیانی سپس از سوی قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعزیری محکوم و به زندان قزل حصار تبعید شد.