اعدام چهارده شیر در تهران

نویسنده

» گزارشی از فاکس نیوز

به گزارش روزنامه ها در ایران، مسئولان باغ وحش تهران چهارده شیر را که دچار بیماری مسری بودند که امکان داشت  به بازدید کنندگان منتقل بشود،  معدوم کردند.

روزنامه جام جم نوشت که این شیر ها دچار بیماری مشمشه شده بودند که بیماری باکتریایی است که در اسب ها، خر ها، قاطر ها و سایر دام های اهلی دیده می شود. این بیماری از حیوان به انسان منتقل می شود. اما این روزنامه در مورد زمان معدوم شدن شیر ها چیزی ننوشته است.

هومن ملکپور، دام پزشک به روزنامه ها گفت که دلیل بیماری شیر ها، سوء تدبیر مسئولان باغ وحش بوده است. او گفت که در دو ماه گذشته دست کم سه شیر با بیماری مشمشه کشته شده بودند. این بیماری در دام های اهلی علاج ناپذیر است اما حیوانات وحشی را می توان درمان کرد.

خبرگزاری فارس گزارش داد که این بیماری توسط گربه های ولگرد می تواند در شهر منتشر شود.

پیمان خسروی، دامپزشک که در مرکز دامپزشکی تهران کار می کند گفت که گربه های ولگردی که به باغ وحش می روند به راحتی می توانند بیماری را در سطح شهر منتشر کنند.

باغ وحش  تهران در نزدیکی منطقه ای  شلوغ در غرب تهران و در نزدیکی اصلی ترین استادیوم فوتبال کشور واقع شده است.

کشتار شیر ها بعد از مرگ ببر سیبری صورت گرفته است.

محمد جواد محمدزاده، رئیس سازمان محیط زیست گفت که ببر سیبری بعد از تغذیه شدن با گوشت آلوده مرد اما این احتمال وجود دارد که به مشمشه مبتلا باشد.

ببر سیبری در جریان برنامه تبادلی که بین ایران و روسیه وجود داشت به باغ وحش تهران منتقل شد و طبق این برنامه ایران دو پلنگ ایرانی را به روسیه داده بود.

ببر دیگر همچنان در قرنطینه باغ وحش است.

بیماری مشمشه می تواند موجب مرگ حیوان و انسان بشود اما خود باکتری در معرض آفتاب، گرما و مواد ضدعفونی کننده از بین می رود.

مشمشه در دنیای غرب شناخته شده نیست اما هنوز در بخش هایی از آفریقا، آسیا و خاومیانه و آمریکای جنوبی بیماری  بومی محسوب می شود.

فاکس نیوز، 17 ژانویه