ریزش نیرو پس از ترورهای هسته‌ای

نویسنده
حسین محمدی

» رییس سابق سازمان انرژی اتمی:

فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی در دو گفت‌وگوی جداگانه، ضمن پاسخ به انتقادها درباره کاربردهای انرژی هسته‌ای، خبر داده که بعد از ترور دانشمندان هسته‌ای، در میان نیروهای این سازمان ریزش وجود داشته است.

عباسی که در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مسوولیت سازمان انرژی اتمی را به عهده داشت، در گفت‌وگویی با نشریه اصول‌گرای “رمز عبور”، گفت که بعد از ترور دانشمندان هسته‌ای: “ما ریزش‌هایی داشتیم به مقدار کم اما باعث شد ما شناخت بهتری پیدا کنیم”.

او ادامه داد: “خیال می‌کردند در این رشته با توجه به توجه مردم و مسوولین می‌توانند سری در میان سرها در بیاورند، یک هو می‌بینند که خیر از این خبرها که نیست در عوض جانشان هم در خطر است، می‌بیند دوستانش، همکارانش و استادهایش را دارند می‌کشند، از روی ترس دست‌ها را به علامت تسلیم بالا می‌آورد و کار را رها می‌کند”.

 این نخستین بارست که یکی از مقام‌های رسمی جمهوری‌اسلامی ترور دانشمندان هسته‌ای را باعث “ریزش” در میان نیروهای شاغل در این مجموعه توصیف می‌کند.

عباسی همچنین این ترورها را بخشی از تلاش‌ها برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران دانست. به گفته او “این‌ها روی طرح‌های مختلفی کار کردند، مانند خرابکاری صنعتی که در برخی از کشورهای جهان سوم جواب داده است و آن کشورها به علت ضعف مدیریت و انسجام به زانو درآمده‌اند. بعد آمدند شاخص‌های هسته‌ای در حوزه آموزش را برای زدن انتخاب کردند، ما محدود به یک دانشگاه در حوزه آموزش نبودیم و با همه دانشگاه‌ها برای توسعه آموزش و تبادل اطلاعات ارتباط داشتیم و این یعنی رشد خیلی سریع و آمدند برای ایجاد رعب این حرکت ترور را آغاز کردند تا دیگران وارد این رشته نشوند”.

چند هفته پیش نیز علی‌آکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، تعداد خراب‌کاری‌ها در برنامه هسته‌ای ایران را “بدون مرز” توصیف کرده بود.

 تاکنون چند تن از دانشمندان هسته‌ای جمهوری‌اسلامی و یا افراد مرتبط با این برنامه، توسط افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند. مقامات جمهوری‌اسلامی این ترورها را به اسراییل و غرب نسبت می‌دهند. برخی رسانه‌های غربی، سازمان امنیت اسراییل، موساد را متهم به دست داشتن در ترورها کرده و گفته‌اند این سازمان از کمک‌های سازمان مجاهدین خلق نیز در این زمینه استفاده کرده است.

مسعود علی‌محمدی، مصطفی احمدی‌روشن، مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد از جمله کشته شدگان هستند. فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی نیز از دیگر افرادی بود که گرچه مورد سوءقصد قرار گرفت، اما زنده ماند.

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز ۲۱ دی ماه سال ۹۰ در اثر انفجار یک بمب در منطقه سیدخندان تهران کشته شد. در این حادثه رضا قشقایی،همراه احمدی روشن هم کشته شد. مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران نیز دی ماه سال ۱۳۸۸ بر اثر انفجار یک بمب مقابل خانه خود کشته شد.

 همچنین مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که به اتومبیل او چسبانده شده بود کشته شد و در همان روز، فریدون عباسی دوانی، استاد دیگر فیزیک از سوء قصد مشابهی جان به در برد.

پس از انجام این ترورها، برخی رسانه‌ها خبر دادند که مرگ اردشیرحسین پور در سال ۸۶ نیز از جمله ترورهای دانشمندان هسته‌ای بوده. خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های بین‌المللی از وی با عنوان یکی “از محققان برنامه هسته‌ای ایران و ازطراحان سانتریفیوژها” نام برده بود.

محمود احمدی نژاد آن زمان مدعی شده بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی اسامی و اطلاعات دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی را برای ترور به اسرائیل داده است. وی۱۰ مهر ۱۳۹۰ در کنفرانس “حمایت از انتفاضه فلسطین” گفته بود: “بعد از اینکه ردیابی‌هایی را انجام دادیم متوجه شدیم آژانس انرژی اتمی اسامی دانشمندان هسته‌ای ایران را به دست صهیونیست‌ها رسانده و صهیونیست‌ها با دسترسی به این اطلاعات، موفق به ترور دانشمندان کشورمان شدند”.

پس از قتل احمدی‌روشن، اسحاق آل‌حبیب معاون نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نیز مدعی شد: “احتمالا تروریست ها از اطلاعات محرمانه دریافتی از سازمان های ملل متحد از جمله لیست تحریمی شورای امنیت و متن گفتگوهای کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی با دانشمندان ایرانی استفاده کرده اند”؛ اتهامی که آژانس بین المللی انرژی اتمی قویا آن را رد کرده است.