نقش برادر روحانی در واردات ناسالم؟

نویسنده
نازنین کامدار

» مجادله دو جناح سیاسی بر سر روغن پالم

در حالی که سخنان هشدارآمیز وزیر بهداشت در خصوص استفاده از روغن صنعتی پالم در مواد لبنی، منجر به وحشت عمومی و افت بازار شیر و ماست در کشور شده،دو جناح سیاسی جمهوری اسلامی به مجادله بر سر واردات این کالا و مضار آن پرداخته و یکدیگر را به داشتن منافع در تجارت این کالا متهم می کنند.

 

روز گذشته حق دل معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در گفت و گو با سایت “پیام نو” خبر داد که محموله های روغن پالم در گمرکات جنوب وجود دارد.

او گفته است: “تعدادی کانتینر روغن پالم در گمرک هست که هنوز به آنها اجازه ترخیص نداده ایم”.

وی در مورد چگونگی واردات روغن های پالم چنین گفته:” واردات روغن پالم مانند هر نوع واردات دیگری به صورت قانونی انجام می شود و منعی ندارد. آنچه در مورد این روغن مسئله ساز شده است، استفاده های غیر قانونی آن است. روغن پالم به دلیل ترانس بالا، قابلیت استفاده در موارد خوراکی را ندارد اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت بر روی مصارف آن، کسانی که آن را وارد کرده اند، از این محصول استفاده غذایی کرده اند.روغن پالم روغن بسیار مقرون به صرفه ای است و قیمت آن پایین تر از انواع مشابه روغن هاست. مدت زمانی زیادی هم می توان از آن استفاده کرد. برخی از فست فودها و رستوران ها و قنادی ها به دلیل ماندگاری زیاد این روغن، از آن برای مصارف خوراکی استفاده می کنند در حالیکه اساسا مصرف خوراکی آن ممنوع است. به تازگی استفاده آن در شیرهای پرچرب اتفاق افتاده است و سلامت مصرف کنندگان را تهدید کرده است. روغن پالم آنقدر مقاوم است که در شرایط گرمایی قشم هم اگر بیرون باشد، آب نمی شود.”

او افزوده: “وقتی خبر وجود مایع سفید کننده ( وایتکس ) به شیر منتشر شده است، بدین معنا نیست که دیگر جلوی واردات وایتکس را بگیریم. مایع سفید کننده استفاده های مهمی دارد. در مورد روغن پالم هم قضیه به همین شکل است. این روغن هزاران مورد استفاده دارد.پرونده ای برای این متخلفان تشکیل شده و نهادهای نظارتی با آنها برخورد کرده اند”.

این سخنان در روزی بیان شد که وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در اطلاعیه مشترکی، از خطرناک بودن استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی خبر داده و شرکت های تولید کننده این محصولات را به لغو پروانه تهدید کرده اند.

در اطلاعیه مشترک این دو نهاد آمده است: “نتایج بررسی ها در این خصوص نشان دهنده، بروز تخلف در تعدادی از واحدهای تولیدی فرآورده های لبنی پرچرب بوده است که با مدیریت و نظارت سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، تولید و عرضه آنها به بازار ممنوع شده است. کما اینکه در ایام قبل نیز هر دو سازمان با تخلفات انجام شده برخورد قانونی به عمل آورده اند و در تمامی مواردی که بروز تخلف در آزمایشهای تکمیلی احراز شود، متخلفین به دستگاههای قضایی معرفی شده و پروانه های کاربرد علامت استاندارد و پروانه های بهداشتی تولید و ساخت فرآورده های مذکور باطل می شود. در این خصوص سازمان غذا و دارو نسبت به بازنگری پروانه ساخت فرآرده های مذکور اقدام نموده و نتایج فعالیت هر دو سازمان در این باره هدف کاهش مصرف روغن پالم در محصولات غذایی حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۳۹۳ به اطلاع عموم می رسد”.

این اطلاعیه هم به ماجرای واردات روغن پالم اشاره دارد: “براساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی،موضوع کاهش واردات روغن پالم به کشور و ارتقاء کیفیت روغن های وارداتی به کشور با جدیت پیگیری می شود. در سال جاری نیز سقف واردات روغن پالم حداکثر ۳۰ درصد کل واردات روغن در نظر گرفته شده است که با اجرای آن، سرانه مصرف روغن پالم کشور از ۱۰ به ۷ کیلوگرم که معادل سرانه جهانی است، کاهش خواهد یافت و به جای آن روغن های گیاهی مناسب وارد کشور خواهد شد”.

 همانطور که در اطلاعیه مشترک سازمان استاندارد و وزارت بهداشت بر لزوم جلوگیری از واردات این روغن تاکید شده، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم دیروز از دستور لاریجانی به این کمیسیون برای بررسی استفاده از روغن پالم در صنایع روغنی و شیرینی‌جات خبر داده است.

او گفته است: “این روغن از کشور مالزی وارد می‌شود، وزارت بهداشت با بررسی های سازمان غذا و دارو در خصوص غیراستاندارد بودن این روغن گزارش داده است اما جای سوال است که تا امروز سازمان استاندارد چه می کرده که این روغن به صورت وسیع وارد کشور شده است. به دلیل خطراتی که این روغن برای سلامتی مردم داشته است رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی فوری و دقیق این موضوع شد”.

در همین حال، جهان نیوز، سایت متعلق به علیرضا زاکانی، حسین فریدون برادر و دستیار ویژه حسن روحانی و سفیر سابق جمهوری اسلامی در مالزی را وارد کننده اصلی روغن پالم معرفی کرده و نوشته است: “پس از افشای دلیل خرده‌گیری برخی مقامات دولتی نسبت به تولید بنزین پتروشیمی در داخل کشور، که به علت قطع شدن سود ویژه همسر یکی از مقامات دولتی صورت گرفته بود؛ اخبار مشابهی درباره روغن پالم به گوش می رسد. از افرادی همچون (ح.ف) سفیر سابق ایران در یکی از کشورهای شرق آسیا و (ع.ش) از دوستان نزدیک وی که یکی از فعالان اقتصادی است و… به عنوان پشت پرده واردات پالم نام برده می‌شود”.

جهان نیوز افزوده است: “برای اولین بار در اوایل دهه ۶۰ شایعه ای درباره زیان‌های روغن نخل (پالم) پخش شد که هدف اصلی آن جلوگیری از واردات آن روغن از کشور مالزی به ایران بود. این شایعه تحت تأثیر شایعه‌پراکنی آمریکایی‌ها صورت گرفت که از موضع گیری‌های سیاسی ماهاتیر محمد خشنود نبودند و می‌خواستند اقتصاد مالزی را دچار چالش کنند.البته هنوز معلوم نیست آیا این هیاهوها به دلیل اقدامی مشابه اقدام «سازمان محیط زیست علیه خودکفایی تولید بنزین در داخل کشور و قطع وابستگی به خارج از کشور» صورت گرفته شده یا پروژه ای دیگر در پشت پرده در جریان است. از چند روز پیش هیاهوی بسیاری درباره استفاده از روغن پالم در شیر بالا گرفته که همچون ماجرای زیرسوال بردن کیفیت بنزین پتروشیمی از سوی رئیس سازمان محیط زیست و معاونانش مشکوک به نظر می‌رسد”.

در سطح مقامات رسمی، مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفتگو با نمانیوز از مصرف روغن پالم در لبنیات دفاع کرده و گفته است: “شایعات علیه روغن پالم سیاسی بود ولی رفتار کارخانه های لبنیاتی قطعاً غش در معامله است”.

  مشخص نیست مصطفی میرسلیم، وزیر ارشاد کابینه هاشمی رفسنجانی و ازاعضای موثر حزب موتلفه اسلامی که معمولا با رسانه ها گفت و گو نمی کند، چرا درباره ماجرای واردات روغن پالم موضع گیری کرده است.