دبیرکل موتلفه: از مواضع دولت متعجبیم

نویسنده
آرش معتمد

» انتقاد اصولگرایان از حزب ولایی احمدی نژاد

حدود سه هفته پس از اظهارات محمود احمدی نژاد پیرامون لزوم “تک حزبی” شدن فضای سیاسی جمهوری اسلامی ، محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه برای دومین بار به مواضع رئیس دولت حمله کرد و بدون اشاره به سکوت حزب متبوع خود در قبال سرکوب فعالین حزبی اصلاح طلب و حامی جنبش سبز از “توسعه کمی” احزاب سیاسی سخن به میان آورد.

“ما از موضع گیری دولت های دولت در خصوص تحزب تعجب می‌کنیم.” این انتقاد ملایمی بود که دبیرکل حزب موتلفه اسلامی صبح روز گذشته علیه مواضع اخیر رئیس دولت نهم انجام داد. محمد نبی حبیبی در اجلاس روسای واحد بانوان استان‌ها و شهرستان‌های این حزب به طور صریح تفکرات محمود احمدی نژاد را به چالش کشید و گفت: “ما موضع‌گیری رئیس‌جمهوری را در خصوص تحزب قبول نداریم.”

البته دبیر کل این حزب راستگرا دلایل ویژه ای نیز برای مخالفت با رئیس دولت مستقر دارد. او به “دشمنان” اشاره می کند. به باور او آنها “ با سازماندهی و کار تشکیلاتی به سراغ اصل انقلاب و ولایت فقیه آمده‌اند و ما نمی‌توانیم در مقابل آنها متفرق باشیم زیرا در این صورت در مقابله با دشمن شکست می‌خوریم.”

 

حزب ولایت ، تنها حزب جمهوری اسلامی

 اظهارات محمد نبی حبیبی پاسخی است به آن بخش از سخنرانی 19 تیر محمود احمدی نژاد است که از “خوانده شدن فاتحه” ارزش های انقلاب اسلامی گلایه کرده و علت آن را تشکیل “جناح بندی های سیاسی” دانسته بود. احمدی نژاد گفته بود جمهوری اسلامی تنها یک حزب دارد. وی نام آن حزب را “ولایت” نامید. نامگذاری ای که مخالفان دولت آن را با تلاش های محمدرضا پهلوی برای معرفی “حزب رستاخیز” به عنوان تنها حزب موجود در ایران مقایسه کردند.

حالا موتلفه نیز صدای اعتراضش بار دیگر بلند شده است و دبیرکل این حزب نزدیک به بازار ، درست خلاف نظر رئیس دولت ، “توسعه کمی احزاب” را مطلوب توصیف می کند :” هر زمان تعداد اعضا و دفاتر حزب بیشتر باشد ما توسعه کمی پیدا کرده‌ایم و برای حزب مطلوب‌تر است و همچنین اگر جذب آرا عمومی در انتخابات‌ها بیشتر از گذشته باشد معلوم می‌شود ، توسعه کیفی داشته‌ایم.”

 

سکوت پیرامون لغو پروانه احزاب اصلاح طلب

حبیبی البته در سخنان روز چهارشنبه اش اشاره ای به این موضوع نکرد که تکلیف فعالیت احزاب اصلاح طلب و حامی جنبش سبز در انتخابات چه می شود. جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین اسلامی دو حزب سیاسی منتقد دولت که در انتخابات بحث برانگیز 22 خرداد از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت کرده بودند ، اواخر فروردین امسال پس از کش و قوس های فراوان با تابلو “فعالیت ممنوع” کمیسیون ماده 10 احزاب مواجه شدند. این کمیسیون که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کند به طور رسمی “پروانه فعالیت” این دو تشکل سیاسی اصلاح طلب را لغو کرد. “به دلیل انطباق برخی از فعالیت های آن گروه با بندهای “الف” ، “ه”  ، “و” ، “ز” ، و “ح” ماده 16 قانون احزاب که گروهها صراحتا از ارتکاب آن منع شده اند اعضای کمیسیون به اتفاق و به استناد بند 3 و 4 ماده 17 قانون احزاب رای به توقیف پروانه فعالیت آن حزب داده و مقرر نمودند مستندات و گزارش تخلفات برای انحلال گروه به دادگاه ارسال شود.”

در آن زمان نه محمد نبی حبیبی ، نه دیگر اعضای موتلفه و نه هیچ یک از دیگر احزاب و تشکل های اصولگرا انتقادی نسبت به تلاش دولت دهم برای حذف احزاب رقیب نکردند. کار به جایی رسید که بسیاری از فعالین حزبی و تشکل گرای جناح راست این دو حزب را “فتنه گرا” خواندند و از تصمیم دولت استقبال هم کردند.

 البته محمد نبی حبیبی - از منتقدان احزاب طرفدار “جنبش سبز” - مختصات احزاب “قابل اعتماد” را نیز بر شمرده است: “مردم در صورتی به حزب اعتماد می‌کنند که حزب در مقابل خواسته‌های آنها حرف حساب شده و قابل توجیه داشته باشد.”

 

احزاب فقط محترمند ، بدون حق دخالت!

مقدمه دکترین تک حزبی محمود احمدی نژاد زمانی چیده شد که روز ششم خرداد سال جاری صراحتا  خط قرمز فعالیت احزاب را بر شمرد: “دخالت در امور کشور.” او در جریان یکی از ده ها سفر استانی اش ، در کرمان گفت: “دستجات و احزاب محترمند اما حق دخالت در امور کشور و فشار آوردن بر این و آن را ندارند.”

حبیبی پیشتر نیز در آخرین روزهای ماه گذشته “حزب ولایت” مورد علاقه محمود احمدی نژاد را فاقد “وجود خارجی” دانسته و توضیح داده بود: “«حزب ولایت» وجود خارجی ندارد و امام (ره) و رهبری معظم انقلاب حتی یک بار هم به آن تفوه نکرده‌اند.”

او همچنین به حمایت رهبران جمهوری اسلامی از “جناح بندی” سیاسی اشاره و اظهارات احمدی نژاد را “خروج از ممشای رهبری” توصیف کرده بود: “امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب طی سه دهه گذشته وجود جناح‌بندی و قطب‌بندی سیاسی را مورد تایید و حتی حمایت قرار داده‌اند. لذا طرح موضوعی که خارج از اراده امام (ره) و رهبری است نوعی خروج از ممشای رهبری است.”

سخنان دبیرکل موتلفه در مورد حمایت آیت الله خامنه ای از قطب بندی سیاسی در حالی مطرح می شود که در یک سال گذشته قطب مخالف دولت ، به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری “فتنه” خوانده می شود و بسیاری از اعضای از احزاب منتقد دولت مدتهاست به جای فعالیت حزبی در زندان روزگار می گذرانند.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که احزاب جناح راست از آن بیم دارند تا دولت دهم پس از سرکوب فعالین حزبی جناح مخالف و روزنامه نگاران و فعالین مدنی ، حالا تصمیم گرفته باشد به کمک حامی نظامی خود ـ سپاه پاسداران- با احزاب منتقد خود در جبهه محافظه کاران نیز مقابله کند.

گفتنی است مصطفی کواکبیان ، دبیر کل حزب مردم سالاری نیز  از تبدیل نظام مردسالاری به “دیکتاتوری” در صورت حذف احزاب سخن گفته بود و درست یک روز پس اظهارات اخیر احمدی نژاد پیرامون “حزب ولایت” او را به مناظره پیرامون فعالیت احزاب دعوت کرده بود. وی با بیان اینکه “رییس‌جمهور بر اساس اصل یکصد و سیزدهم مسوولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد و نباید خلاف قانون اساسی سخن بگوید” از رئیس دولت دهم پرسیده بود: “اگر نظام ما یک حزب بیشتر ندارد ، چرا تاکنون چنین سخنی را از زبان ایشان نشنیده‌ایم؟مگر پس از شهادت شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و شهید باهنر دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی برعهده رهبری فعلی نبود و در همان زمان هم احزاب گوناگون و مختلف فعالیت نمی‌کردند و در طول دو دهه اخیر نیز وضعیت بر همین منوال نبوده است؟”

در همین ارتباط روزنامه “شرق” نیز در نقدی نسبت به مواضع رئیس دولت پیرامون احزاب  ، این نکته را پر رنگ کرد که وقتی وی اساسا “دموکراسی” را “تهوع انگیز” خوانده نمی تواند به احزاب به عنوان ابزار دموکراسی باور داشته باشد. “تکلیف این جمله متفکران علوم سیاسی که در دانشگاهها به دانشجویان یاد میدهند چیست؟  وجود دموکراسی بدون حزب متصور نیست. اما یک لحظه صبر کنید آیا میتوانیم این مطالبه را از مردی داشته باشیم که هیچ گاه چنین وعده ای به ما نداد است؟ او که در سفر استانی خود به فارس رسما اعلام کرد  مردم از شنیدن نام دموکراسی تهوع می‏گیرند”.