باید چشم فتنه را کور کرد

شهرام رفیع زاده
شهرام رفیع زاده

» نماینده رهبر خواستار محاکمه موسوی و خاتمی شد:

نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان روز شنبه در سرمقاله ای با عنوان “حزب یا ستون پنجم”، خواستار محاکمه میرحسین موسوی و محمد خاتمی به اتهام “قتل”، “همکاری با بیگانگان” و “ستون پنجمی آمریکا” شد.

اتهامات سرمقاله کیهان به خاتمی و موسوی پس از آن صورت گرفت که این دو چهره اصلاح طلب تائید انتخابات از سوی شورای نگهبان را مورد اعتراض قرار دادند و از آن با عنوان کودتای مخملی علیه مردم نام بردند.

شریعتمداری، که بسیاری از بازداشت شدگان در سال های اخیر از وی به عنوان یکی از همکاران بازجویان خود می برند، در سرمقاله شنبه 13 تیر کیهان، همچنین موسوی را “مجری ماموریت دیکته شده بیرونی” معرفی کرده، و وی  را به “همکاری آشکار با بیگانگان و ایفای نقش ستون پنجم برای امریکا” متهم نمود..

نماینده رهبر حکومت اسلامی در کیهان همچنین بیانیه اخیر میرحسین موسوی در مورد تشکیل یک حزب مخالف در داخل ایران را “آتش زیر خاکستر” توصیف و ادعا کرد: “حزبی که آقای موسوی در بیانیه اخیر خود از تلاش برای تاسیس آن خبر داده است نمی تواند قانونی باشد زیرا اعضای اصلی آن نظیر میرحسین موسوی و محمد خاتمی به ارتکاب جرایمی که در بند پیشین مورد اشاره قرار گرفت متهم هستند.”

شریعتمداری در عین حال با اشاره به اینکه بعید نیست موسوی و اطرافیانش چنین حزبی را بدون اجازه تاسیس کنند مدعی شد که “در این صورت نام واقعی آن ستون پنجم دشمن خواهد بود، ترجمان دیگری از آتش زیر خاکستر فتنه”. وی پیشاپیش خواستار برخورد امنیتی و قضایی با آن ها شده و تاکید کرد که باید “چشم فتنه را کور کرد.”

درخواست محاکمه میرحسین موسوی و محمد خاتمی از سوی نماینده رهبر در کیهان همزمان با وارد آوردن اتهام محاربه به اصلاح طلبان و معترضان به کودتای انتخاباتی بازداشت شده در 3 هفته اخیر از سوی برخی از نزدیکان احمدی نژاد صورت می گیرد.

مهدی کوچک زاده  از حامیان احمدی نژاد در مجلس در این خصوص گفته است: “قوه قضائیه با در نظر گرفتن احکام شرعی و بدون هیچ گونه دلسوزی به وظایف خود عمل کند و به نظر می رسد برخی افراد دستگیر شده در اغتشاشات اخیر، حکم محارب و مفسد فی الارض را دارند.”

وی شماری از اصلاح طلبان را که پیش از وقوع اعتراضات و راهپیمایی های اخیر بازداشت شدند را به خط دهی اعتراضات مردم متهم کرد و گفت “عمل حساب شده در دستگیری نیروهای افراطی داخلی که خط دهی و طراحی کار را بر عهده داشتند، باعث جمع شدن ماجرا و حل و فصل آن شد.”

 

اتهام اقدام علیه امنیت ملی به بازداشت شدگان

همزمان وکیل مدافع برخی از بازداشت شدگان روز شنبه اعلام کرد که موکلانشان به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم شده اند.

صالح نیکبخت در این مورد به خبرگزاری فرانسه خبر داد که “برخی از موکلانش از جمله مازیار بهاری خبرنگار بازداشت شده نیوزویک متهم به اقدام علیه امنیت ملی شده اند.” وی افزود: “من هنوز نتوانسته ام علی رغم درخواست های متعدد از دفتر دادستان، با وی ملاقات داشته باشم.”

به گفته وی از میان موکلانش مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک، و تعدادی از رهبران اصلاح طلب که در بازداشت به سر می برند، قرار است در دادگاه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شوند. محمدعلی ابطحی، معاون رئیس جمهوری سابق ایران، بهزاد نبوی، نایب رئیس مجلس ششم، محسن صفایی فراهانی رئیس سابق فدراسیون فوتبال و نماینده مجلس در دوره ششم، محسن امین زاده، معاون سابق وزارت امور خارجه، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی و مازیار بهاری خبرنگار هفته نامه نیوزویک از جمله موکلان زندانی این وکیل هستند.

عبدالصمد خرمشاهی که وکالت یکی از کارمندان بازداشت شده ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را بر عهده دارد نیز روز شنبه اعلام کرد که موکلش به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم شده است.

 

انتقاد شدید از سکوت شاهرودی در مقابل بازداشت ها

از سوی دیگر محمد خاتمی، مهدی کروبی و هاشمی رفسنجانی طی دو روز اخیر با خانواده شماری از بازداشت شدگان دیدار کردند.

محمد خاتمی در این دیدار با اشاره به “وقوع کودتای مخملی علیه مردم” گفت “امکانات مخابراتی، اینترنت و مطبوعات را به شدت محدود کرده اند و در فضایی کاملا بسته و امنیتی که هر روز دهها نفر در کمال بی خبری دستگیر می شوند رسانه به اصطلاح ملی بارها و بارها صحنه های خاصی را نشان می دهد.”

وی تاکید کرد: “من با تمام احترام و علاقه ای که به آیت الله شاهرودی دارم به صراحت می گویم آنچه امروز شاهد آن هستیم خلاف بند بند بخشنامه ای است که خود شما تحت عنوان حقوق شهروندی صادر کردید و مجلس ششم آن را به عنوان قانون تصویب کرد. وظیفه قانونی و شرعی شما بود که به عنوان رئیس قوه قضائیه از ابتدای بروز این حوادث با جدیت اعمال مسؤولیت می کردید و در مورد نحوه بازداشت ها، اختیار وکیل، شرایط زندانیان و بازجویی ها قانون شکنان خشونت گرا را موظف به رعایت قانون و شرع می فرمودید.اگرچه تشکیل هیأتی برای رسیدگی به این موضوع پس از یک هفته جای امیدواری است ولی اعمال مسؤولیت شما یعنی آزادی این جمع کثیر، رسیدگی به تمام افتراهایی که به شخصیت ها و سرمایه های نظام زده شده، توهین هایی که به مردم شده.”

در واکنشی دیگر، مهدی کروبی روز شنبه به دیدار برخی از خانواده های بازداشت شدگان اخیر رفت و خواستار آزادی فوری آنها شد. وی در دیدار با خانواده محمدعلی ابطحی تصریح کرد: “تمام تلاش ما این است که زندانیان قربانی این ماجراها نشوند و البته سرنوشت زندانیان بستگی به اقدامات ما دارد. اگر قضیه را رها کنیم نه تنها عرصه بر زندانیان که بر آنهایی که زندان هم نیستند تنگتر خواهد شد. من هرکاری را که بتوانم برای آزادی ایشان انجام خواهم داد و امیدوارم مسوولان هم مساعدت لازم را برای آزادی زندانیان انجام دهند.”

هاشمی رفسنجانی نیز روز گذشته در دیدار با خانواده های بازداشت شدگان از بازداشت ها و حوادث پس از انتخابات به عنوان “پایان تلخ انتخابات” یاد کرد و گفت که “فکر نمی‌کنم هیچ وجدان بیداری از وضع به وجود آمده راضی باشد.” وی همچنین اظهار داشت: “امیدوارم با درایت و حسن مدیریت مسائل، در روزهای آینده شاهد بهتر شدن اوضاع، حل مشکلات و کاهش آلام خانواده‌های چشم‌ انتظار باشیم.”

مقام های قضایی تاکنون حاضر نشده اند در مورد برخوردهای اخیر که بنابر گزارش های منتشر شده منجر به بازداشت بیش از 2 هزار نفر شده توضیحی ارائه کنند. بازداشت شدگان علاوه بر عدم دسترسی، در سلول های انفرادی بند 209 زندان اوین و سایر بازداشتگاه های تهران و شهرستان ها نگهداری می شوند و ارتباط ان ها با دنیای خارج به کلی قطع شده است.