چگونه ادعا می‌کنند روزنامه‌نگار زندانی‌ نداریم؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بازداشت مدیر مسئول و توقف فعالیت یک سایت خبری در مهاباد

در پی مراجعه نیروهای امنیتی به دفتر سایت خبری/تحلیلی روانگه در مهاباد، حسین شیخ‌آقایی، روزنامه‌نگار، کاریکاتوریست و مدیر مسئول این سایت بازداشت شد. یک خبرنگار در مهاباد به روز می‌گوید این سایت مواضعی “اصلاح‌طلبانه” داشت و توقف فعالیت و بازداشت مدیر مسئول آن “به جای توجیه و تذکر”، نوعی “برخورد قهری و حذفی” به شمار می‌رود.

به گزارش سایت خبری مکریان، آقای شیخ‌آقایی روز چهارشنبه، ۱۵ مهرماه، از سوی نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

بر اساس این گزارش قرار بازداشت مدیر مسئول سایت روانگه متعاقب بازداشت او از سوی علی مهر، دادیار شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب مهاباد صادر شده است.

روز چهارشنبه، یونس قربانی، عضو شورای سردبیری روانگه نیز در منزل شخصی اش بازداشت اما پس از ساعاتی آزاد شد.

سایت خبری/تحلیلی روانگه در دی‌ماه، سال ۹۳، با هدف پوشش اخبار مناطق کردنشین استان آذربایجان غربی به دو زبان فارسی و کردی شروع به فعالیت کرد.

کمال حسینی، خبرنگار در مهاباد به روز می‌گوید: “روانگه در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اخبار و گزارشات مربوط به مناطق کردنشین جنوب آذربایجان غربی (موکریان) را پوشش می‌داد و بیشتر مواضع اصلاح طلبانه‌ای داشت. این سایت در آستانه دریافت مجوز بود. مدیران سایت اقدامات اولیه برای اخذ مجوز را انجام داده بودند و حتی سایت به ثبت رسیده بود و بنا به گفته یکی از اعضای شورای سردبیری قرار بود مجوز نهایی سایت طی این هفته صادر گردد.”

به گفته این خبرنگار “متعاقب بازداشت مدیرمسئول و یکی از اعضای شورای سردبیری، نهاد امنیتی در اقدامی غیرقانونی به یوزر و پسورد سایت دسترسی یافته و با تغییر مشخصات فنی، عملا مدیریت سایت از کنترل سایر اعضا خارج شده است.”

آقای حسینی می‌ افزاید: “مسئولان قضایی و امنیتی در کردستان حتی تاب حضور نیروها و رسانه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو را هم ندارند و متاسفانه در اولین گام، به جای توجیه و تذکر، برخورد قهری و حذفی دارند و اقدام به بازداشت اصحاب رسانه و تعطیلی رسانه‌های آنان می‌کنند.”

او با یادآوری نحوه برخورد با خسرو و مسعود کردپور، دو روزنامه‌نگار مهابادی که در سال ۹۱ بازداشت و با احکام سنگین محاکمه شدند، می‌گوید: “اینگونه رفتارها، بازداشت‌ها و احکام سنگین به‌هیچ‌وجه در شأن اصحاب رسانه و فعالان مدنی نیست. این برخوردها مغایر با آزادی مطبوعات و حقوق شهروندی است و نقض آشکار آزادی بیان و اندیشه برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود. در این شرایط چگونه مسئولان دولت ادعا می‌کنند ما در ایران روزنامه‌نگار زندانی نداریم؟”

اشاره این خبرنگار به ادعای سال گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم است که در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفته بود فکر نمی‌کند “فردی به خاطر روزنامه‌نگاری یا فعالیت رسانه‌ای دستگیر شده باشد”.

سایت خبری مکریان در مورد وضعیت حسین شیخ‌آقایی نوشته مسئولان قضایی و امنیتی در پاسخ به مراجعات مکرر همکاران و خانواده شیخ‌آقایی گفته‌اند “شاید به ارومیه منتقل شده باشد.”

بر اساس این گزارش، تا ظهر دوشنبه،۲۰ مهرماه، اطلاع دقیقی از علت و محل بازداشت نامبرده به دست نیامده است.

حسین شیخ‌آقایی روزنامه‌نگار، کاریکاتوریست و پزشک داروساز در تیرماه سال ۸۸ نیز به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بود.

بازداشت فعالان رسانه‌های و مسدود کردن فعالیت سایت محلی روانگه درحالیست که مقامات و رئیس دولت یازدهم پیشتر از احتمال راه‌اندازی بخش کردی در برخی خبرگزاری‌های رسمی ایران خبر داده بودند.

در ایران علاوه بر تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در پایتخت، شماری از روزنامه‌نگاران کرد نیز مانند محمد صدیق کبودوند، عدنان حسن‌پور، خسرو و مسعود کردپور زندانی هستند.